Hoe vul je potten af?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Cor Van Pelt »

Vrienden,

Er gaan mij rare gedachten door het hoofd! Zoveel te schrijven over het vullen van een paar potjes.
En sinds wanneer moet vullen nu afvullen heten?
Cor.
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Freek »

Hoi Cor,

Yep wanneer je het heel netjes wilt doen, ga je je perfectioneren en het volgens een bepaald procede doen.
Zelfs met de etiketten.
En dan krijg je vanzelf een verhaal over een vrij simpel proces...

Freek
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Els Kleijnendorst »

Jaap (en anderen),

wie er nu in het niet doorgeven van de aanpassing van het reglement aan (een aantal?) keurmeesters in gebreke is gebleken, is praten achteraf en heeft weinig zin. Op de sites van het Bijkersgilde en de ABTB staat de nieuwe versie prominent vermeld. Die van de NVB vindt het duidelijk niet zo belangrijk, via de zoekregels zowel boven- als onderaan de pagina vind je niets. Pas als je de zoekfunctie gebruikt komt het nieuwe reglement te voorschijn.
Maar genoeg hierover.

Waarom was - en ben ik - boos over het nimmer op de hoogte gesteld zijn van een veranderd reglement?
Een keurmeester heeft m.i. als belangrijkste "taak" om de kwaliteit van door imkers verzorgde of gemaakte bijenproducten op zo'n hoog mogelijk peil te brengen en dat doe je door voorlichting te geven. Vooral tijdens honingkeuringen. En ik ben het met velen eens dat dat gezift van hetgeen er op een etiket behoort te staan behoorlijk doorgeschoten is. Dat wordt ons imkers gedeeltelijk door EEG-bepalingen opgelegd en daar heeft de Nederlandse toezichthouder nog een schepje bovenop gedaan. En zodra wij maar 1 pot honing verkopen, dient iedere imker zich aan die bepalingen te houden.

Diegenen die honing of andere bijenproducten ter keuring aanbieden, verwachten, nee moeten er zeker van kunnen zijn, dat de aanwezige keurmeesters van de laatste ontwikkelingen op de hoogte zijn. Een inzender heeft immers thuis 3 mooie potten uitgezocht, nog eens gekeken of de etiketjes wel recht zaten, geen vieze vingerafdrukken, enz. en er ook nog in het keuringslokaal een nieuw dekseltje op gedraaid. Alles in de hoop zo'n hoog mogelijke score te bereiken, liefst nog zo goed dat de honing met een oorkonde gehonoreerd wordt.
De keurmeester van zijn/haar kant heeft zich ook voorbereid: het reglement nog eens doorgelezen, vanaf 2 dagen voor de keuring geen sterk smakende of ruikende dingen gegeten, voor de keuring geen koffie of i.d. gedronken, geen parfum of aftershave op. Kortom, zich voorbereid om zo eerlijk en oprecht mogelijk te keuren.

En dan blijkt dat je al ruim 3 jaar keurt volgens een verouderd reglement. Wellicht advies of aftrekpunten hebt gegeven - of juist niet -voor dingen die veranderd zijn. Snappen jullie nu waarom ik zo boos ben ?

In tegenstelling tot hetgeen ik hiervoor schreef, is de "lasnaad" tot de "vulnaad" verheven. (Voor de grootproducenten van honing onder ons is het dus zaak om op zoek te gaan naar potten waar deze naad laag zit. Je zult verbijsterd zijn hoe hoog of laag die naad vaak zit.) Overigens gaat er altijd veel meer honing in een 450 gram pot.

Natuurlijk een ieder vrij zijn potten voor eigen gebruik of weggeef zo vol of leeg te doen als hij wil, met een pollepel te vullen, oude vieze potten te gebruiken, vol met bijenpoten en wasresten. Maar zodra je iets gaat verkopen dien je je aan de wettelijke eisen te houden. (En ja, ik heb een paar klanten die absoluut hun honing zo uit de slinger willen hebben, geheel ongezeefd, ze zweren erbij dat de honing dan beter smaakt. En de klant is koning . . . . .)

Met vriendelijke groet,
Els (die haar frustratie op dit punt nu heerlijk van zich af heeft geschreven)


P.s.: beheerder, plaats svp het vernieuwde reglement ook bij de downloads. E.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Hans van der Post. »

Alvast opgezocht voor de downloadpagina
keuringsreglement

Nieuwe EU etiketteringseisen Honing per 13-12-2014

Cursusboek Honingkunde

Reglement honingkeuring
!Hans.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door semar »

Bok schreef:
Volgens mij is het hoog tijd voor het voorjaar. We zitten we ons allemaal een beetje te vervelen :think:

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

:wink:
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Jaap v.Popering »

Els Kleijnendorst schreef:
En dan blijkt dat je al ruim 3 jaar keurt volgens een verouderd reglement. Wellicht advies of aftrekpunten hebt gegeven - of juist niet -voor dingen die veranderd zijn. Snappen jullie nu waarom ik zo boos ben ?

In tegenstelling tot hetgeen ik hiervoor schreef, is de "lasnaad" tot de "vulnaad" verheven. (Voor de grootproducenten van honing onder ons is het dus zaak om op zoek te gaan naar potten waar deze naad laag zit. Je zult verbijsterd zijn hoe hoog of laag die naad vaak zit.) Overigens gaat er altijd veel meer honing in een 450 gram pot.
Wel bijzonder vind ik dat ik in het blad ; Bijen " van juli/augustus 1999 lees onder Nationale Honingkeuring op 11 Sept op de Ambrosiushoeve .....Ik citeer ...De vulrand van de glazen pot is een hulpmiddel voor het afvullen van +- 465 gram Honing . Onder de vulrand staat niet goed en suggereert dat er te weinig honing in zit en er boven is riskant omdat het deksel verontreinigd kan worden ....einde citaat http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja . ..

.Het een en ander is dus niet recent veranderd ....Wie begrijpt het nog ????

Jaap v P
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door Albert Stoter »

Toen ik als beginner voor het eerst potten ging vullen (of eerlijker gezegd mijn vrouw) deed ik dat met hergebruikte potten (beter voor het milieu) en gebruikten we een grammenweger om achter het gewicht per pot te komen.

We kopen nu nieuwe potjes, maar die grammenweger gebruiken we ongemerkt nog steeds, en dan vullen we de potjes telkens iets meer dan 450 gram. Nooit op die lasnaad gelet, ik ben niet geïnteresseerd in prijzen op keuringen, maar de vlag (450 gram volgens etiket) dekt de lading.

Die potten heb ik ook geleverd aan een bedrijfje die het doorverkoopt.

Daar komt afgelopen week toevallig een honingkeurmeester langs die verteld dat er geen 450 gram in die potten zit aangezien ze niet helemaal tot de lasnaad waren gevuld.

Gevolg: ik ben een klant en 2 basiscursisten voor volgend jaar kwijt.

Helaas wil men mij niet de naam van die honingkeurmeester doorgeven, maar ik baal flink van deze handelswijze. Betreffende keurmeester weet uiteraard wel mijn naam (dat staat op het potje).

Ik hoop van harte dat andere keurmeesters buiten de keuzaal wat terughoudender zijn, minstens weten dat niet alle honing even veel weegt, en ook moeten weten dat die lasnaad vaak meer dan 450 gram honing oplevert.

Ik ga in het vervolg overigens wel tot de lasnaad vullen, want om dat beetje honing gaat het natuurijk niet.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door A.A. Staals »

Albert
Die keurmeester heeft waarschijnlijk nog nooit honing gewogen, maar heeft het van horen zeggen. De meeste potten gevuld tot de lasnaad bevatten 500g.
Als die basis cursisten daarop afvallen zou ik niet om treuren.

ad staals
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door FrancA »

Albert Stoter schreef:Toen ik als beginner voor het eerst potten ging vullen (of eerlijker gezegd mijn vrouw) deed ik dat met hergebruikte potten (beter voor het milieu) en gebruikten we een grammenweger om achter het gewicht per pot te komen.

We kopen nu nieuwe potjes, maar die grammenweger gebruiken we ongemerkt nog steeds, en dan vullen we de potjes telkens iets meer dan 450 gram. Nooit op die lasnaad gelet, ik ben niet geïnteresseerd in prijzen op keuringen, maar de vlag (450 gram volgens etiket) dekt de lading.

Die potten heb ik ook geleverd aan een bedrijfje die het doorverkoopt.

Daar komt afgelopen week toevallig een honingkeurmeester langs die verteld dat er geen 450 gram in die potten zit aangezien ze niet helemaal tot de lasnaad waren gevuld.

Gevolg: ik ben een klant en 2 basiscursisten voor volgend jaar kwijt.

Helaas wil men mij niet de naam van die honingkeurmeester doorgeven, maar ik baal flink van deze handelswijze. Betreffende keurmeester weet uiteraard wel mijn naam (dat staat op het potje).

Ik hoop van harte dat andere keurmeesters buiten de keuzaal wat terughoudender zijn, minstens weten dat niet alle honing even veel weegt, en ook moeten weten dat die lasnaad vaak meer dan 450 gram honing oplevert.

Ik ga in het vervolg overigens wel tot de lasnaad vullen, want om dat beetje honing gaat het natuurijk niet.
Zo'n klant die e.e.a niet eerst even met jou opneemt is ook niet veel aan verloren?
Die keurmeester moet maar eens nodig op voor een herkeuring..
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Hoe vul je potten af?

Bericht door gerard.b.w.vos »

Albert Stoter schreef: Ik hoop van harte dat andere keurmeesters buiten de keuzaal wat terughoudender zijn, minstens weten dat niet alle honing even veel weegt, en ook moeten weten dat die lasnaad vaak meer dan 450 gram honing oplevert.
Albert (en allen natuurlijk) er is een nieuw keuringsreglement van de NCB. Het is meer een cursusboek dan een reglement. :o
In de keuringsformulieren staat dat als de pot niet tot de rand gevuld is deze UIT de keuring wordt genomen.
Op deze wijze doet niemand meer mee aan een honingkeuring.
Afhankelijk van de S.M. van de honing kan er dan wel eens 500 gram inzitten.
De enige oplossing zou dan eenvoudig zijn om het juiste gewicht op het etiket te vermelden.
En natuurlijk de prijs van ons mooie product daarop aan te passen.

Een keuring moet weer leuk zijn en geen "afzeik" evenement worden.
Er zijn al te veel inzenders voor goed afgehaakt door futiliteiten bij hun inzending(en).
Een echte keuringsmentaliteit is er nu eenmaal niet in ons landje.
NBV heeft indertijd in hun beleidsplan geschreven dat er een nationale keuring om de twee jaar zou plaatsvinden.
Nooit wat van vernomen in de praktijk.

En Albert, als zo'n keurmeester commentaar heeft moet die bij jou komen en niet bij je verkoper gaan zeuren.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten