Overstappen van spaarkast op dadant US 12 raams

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Eddini
Berichten:21
Lid geworden op:di 07 jan 2014, 13:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Leiden
Contacteer:
Overstappen van spaarkast op dadant US 12 raams

Bericht door Eddini » wo 29 apr 2015, 15:41

Beste bijenhouders,

Ik overweeg om met een volk over te stappen van spaarkast naar een dadant US 12 raams kast alleen kom ik er even niet uit hoe ik dat het best kan aanpakken. De nieuwe dadant ramen kan ik niet in de spaarkast hangen om ze te laten uitbouwen, en het huidige broed op de spaarkastramen wil je toch ook mee verhuizen naar de nieuwe kast.. Het eerste waar ik aan denk is om alle spaarkastramen mee te verhuizen en dan op de twee lege plaatsen in de dadant kast twee dadant ramen te hangen en wachten totdat deze zijn uitgebouwd en bebroed zijn, en daarna langzaam weer twee spaarkast ramen verwijderen en twee dadant ramen voor in de plaats terughangen en wachten totdat deze zijn uitgebouwd en bebroed etc etc. totdat alle spaarkast ramen zijn vervangen voor dadant ramen.. Gaat alleen wel de nodige tijd in beslag nemen..

Het is natuurlijk ook een optie om te wachten tot de zwermdrang begint en dan een aflegger naar de dadant kast te verhuizen maar het liefst verhuis ik dit hele volk zsm naar een dadant kast.
Iemand suggesties over hoe ik dit eventueel kan aanpakken zonder dat ik alle spaarkastramen ook moet mee verhuizen? Ik ben benieuwd naar jullie opties.

Groeten,
Anass

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Overstappen van spaarkast op dadant US 12 raams

Bericht door Samuel Murray » wo 29 apr 2015, 18:01

Eddini schreef:Ik overweeg om met een volk over te stappen van spaarkast naar een dadant US 12 raams kast alleen kom ik er even niet uit hoe ik dat het best kan aanpakken.
Als ik goed begrijp is de simplex broedraam helaas net iets te breed om binnen-in de dadant-us raam te monteren (vanwege de lange oren). Maar, als je van iedere simplex raam één van de oren kortwiek met bijvoorbeeld een nijptang, dan kan je de simplex ramen binnen-in dadant-us ramen monteren (boven in het midden of (als je de simplex oor volledig kan afkrijgen) boven in een hoek zodat het ook aan één van de zijkanten bevestig kunt worden.

Het is mogelijk om de ramen te monteren met de bijen erop, als je het niet alleen probeer doen. Je kunt de simplex raam aan de dadant-us raam bevestigen met kabelbinders -- je maak een gat in de raat met 'n schroevedraaier waar de kabelbinder door moet. De bijen zullen dan als het goed is de lege ruimte in de dadant-us raam verder uitbouwen.

Samuel

Gebruikersavatar
ddelange81
Berichten:16
Lid geworden op:zo 08 feb 2015, 09:58
Contacteer:

Re: Overstappen van spaarkast op dadant US 12 raams

Bericht door ddelange81 » wo 29 apr 2015, 20:37

Grappig ik overweeg hetzelfde maar denk dat ik wacht tot ik een kunstzwerm kan maken met de huidige moer..

Verder dan met simplex ramen gemonteerd in dadant raam in een 6 raams kast met honingkamer er op...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overstappen van spaarkast op dadant US 12 raams

Bericht door Hans van der Post. » wo 29 apr 2015, 22:59

Zou die overstap ook simpel houden.
- kleine kunstzwerm maken
- dertien dagen later bij het doppen breken paar jonge moeren opsluiten (tijdelijk)
- drie kwart van het volk afslaan op de dadant ramen moerje er bij
- ook een moertje in het afgeslagen volk.
- als al het broed wat nog in de simplex uitgelopen is verenigen met de dadant.

of
- grote veger maken op de dadant ramen - grote veger = twaalf simplex ramen afslaan
- deze op een andere plek zetten dan hou je alle vliegbijen.
!Hans.

Eddini
Berichten:21
Lid geworden op:di 07 jan 2014, 13:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Leiden
Contacteer:

Re: Overstappen van spaarkast op dadant US 12 raams

Bericht door Eddini » do 30 apr 2015, 14:21

Bedankt voor de suggesties. Ben al aan de slag!

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Overstappen van spaarkast op dadant US 12 raams

Bericht door semar » do 30 apr 2015, 16:24

kunstzwerm maken in de dadantkast (hoeft niet groot) een 3-4 raampjes in de dadant kast (liefst uitgebouwd/anders voeren) in het midden weerzijden sluitraampjes

maak een verloopnippel (dadant dekplank met een uitstparing ter grote van de binnenzijde van de spaarkast),

na het doppen breken hang je in de dadant links en recht een kustraat en schuift de sluitraampjes op
(hang het volk in het midden)
-hierop komt de verloopdekplank, op het spaarkastgat komt een krantje, daarop een moerrooster (liefst staafjes)
daarbovenop de spaarkast.
(Presies mikken de binnekant moet goed pasend op de uitsparing) :naughty:

de voedsterbijen en bouw bijen verhuizen naar beneden Houd ze daar aan het werk),
geleidelijk loopt de rest van het broed uit, als dat is uitgelopen kun je de spaarkastbak verwijderen en zit het volk op dadant.

met een beetje geluk kun je daar daar de raampjes van slingeren :wink:
die zijn nl geleidelijk door de bijen als honingbak gebruikt

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten