Biologische honing.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Biologische honing.

Bericht door gerard.b.w.vos » za 21 mar 2015, 12:33

Het voor Nederlandse imkers mogelijk hun geoogste honing als biologisch aan te bieden aan de consument.

Vanaf 21 maart 2015 is het voor Nederlandse imkers mogelijk om zich door Skal te laten certificeren.
Na een omschakelperiode van één jaar mogen zij hun honing als biologisch verkopen.
De biologische wetgeving stelt strenge eisen aan de imkers.
Er gelden o.a. gebiedseisen over het plaatsen van de bijenkast, maar ook over natuurlijk materiaalgebruik.
De eisen zijn zo streng, dat wij tot voor kort dachten dat het niet mogelijk was om er aan te voldoen in het drukbevolkte Nederland.
In overleg met imkers en het ministerie van Economische Zaken zijn wij echter toch tot een werkbare Nederlandse interpretatie van de Europese wetgeving gekomen.
Staatssecretaris Dijksma over de mogelijkheid tot certificering: “Honing is onze oudste natuurlijke zoetstof en straks ook biologisch van eigen bodem. Nederlandse imkers zien er gelukkig brood in, want consumenten vragen steeds meer om biologische producten.
Daarmee ontstaat ook een gelijk speelveld met ons omringende landen, waar biologische honingproductie al is toegestaan.”

Lees meer, en de voorwaarden op:
http://www.skal.nl/over-ons/nieuws/nieu ... -mogelijk-
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Femke1
Berichten:18
Lid geworden op:ma 31 mar 2014, 20:56
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Biologische honing.

Bericht door Femke1 » zo 03 mei 2015, 00:37

Mooi bericht. Is denk ik een reactie op de aflevering "honing" van de keuringsdienst van waarde.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Biologische honing.

Bericht door martin b » di 05 mei 2015, 12:08

Denk dat het door alle regels het zeer moeilijk wordt om dat voor elkaar te krijgen.
Zo als gewoonlijk worden er weer veel regels gesteld die niet ( of bijna niet ) uit tevoeren zijn, in ons kikkerland.

neem de 3 Kilometer regel, een van mijn bijenstallen staan op een biowijngaard, van 1 hectare, maar de boeren er om heen gebruiken natuurlijk bestredingsmiddelen die niet door de Skal zijn goedgekeurd. B.v. bij mais aanbouw, dus dan kan ik het wel vegeten om gecertificeerd te worden.

Ook wordt er niet over de kosten gepraat, nu doe de mensen al moeilijk als je € 4,50 voor 1 pot vraagt.
Als ik de kosten terug wil verdienen dan kost zo´n pot nog meer, terwijl ik nu genoeg klanten heb die mijn honing elk jaar afnemen, hou meestal niets over.

De meerwaade van gecertificeerd zijn is dan ook niet van toepassing, staat leuk op een pot maar, maar brengt niets aan.

Vroeger toen we nog varkens in een stuk bos lopen hadden, hebben we ook de scharrelvarken certificering aan gevraagt, 50 cent per kilo konden we dan meer vragen. We deden niet aan de eisen, zei de contoleur scharrelvarkens hadden een nachthok van zoveel m2 meter en een buitenloop of zoveel m2.

als we onze vakens in zulke hokken hadden opgesloten, dan hadden ze moord en brand geschreewd, die waren niet gewend om in zulke kleine hokken opgesloten te zitten. dan maar niet.
Dat de varkens bij ons ook een hok hadden waar ze vrij in en uit konden lopen , plus een stuk bos van een halve hectare, veel meer dan de gevraagde m2, voldeet niet aan de regels.En regels zijn regels.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Biologische honing.

Bericht door Samuel Murray » wo 06 mei 2015, 08:55

martin b schreef:Neem de 3 Kilometer regel, een van mijn bijenstallen staan op een biowijngaard, van 1 hectare, maar de boeren er om heen gebruiken natuurlijk bestredingsmiddelen die niet door de Skal zijn goedgekeurd.
De nieuwe regel is dat 51% van de grond om de kast heen biologisch moet zijn, niet 100%.

De bijenkasten moeten zo worden geplaatst dat bronnen van nectar en stuifmeel binnen een straal van 3 kilometer van de standplaats voor meer dan 50% bestaan uit [officieel] biologische gewassen en/of [niet-officieel biologische vegetatie en gewassen]. Ook mag binnen een straal van 5 kilometer van de standplaats geen vuilverbrandingsinstallatie zijn.
http://www.skal.nl/assets/Infobladen/in ... uderij.pdf
Ook wordt er niet over de kosten gepraat, nu doe de mensen al moeilijk als je € 4,50 voor 1 pot vraagt.
Mee eens.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Biologische honing.

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 mei 2015, 10:06

Er is een zeer hoge dijk opgeworpen om biologisch gecertificeerde honing kunnen te verkopen. De spelregels zijn zeer uitgebreid.
Voorbeelden:
- biologisch gecertificeerde suiker voor het voeren

-3.11 KNIPPEN VLEUGELS
Het is niet toegestaan de vleugels van de
koningin te (laten) knippen.

WAT MOET U REGISTEREN?
Van de aangekochte producten
- zoals bijenwas, suikerstroop
- de aard biologisch/in omschakeling/gangbaar
de hoeveelheid het gebruik
- bijvoorbeeld in welke kasten, bij welke volken
- de datum van aankoop of aanvoer
Dit was maar een handje vol er zijn nog veel meer regels en voorschriften. 23 pagina's
Vraag mij af hoelang een imker dit volhoud.
Bij deze besluit ik mijn "niet biologische" honing gewoon aan de deur te blijven verkopen. :D
!Hans.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Biologische honing.

Bericht door FrancA » vr 29 mei 2015, 12:01

De nieuwe regel is dat 51% van de grond om de kast heen biologisch moet zijn, niet 100%.
"Biologisch" is ook niet meer wat het geweest is.
Hoe hoger de vraag hoe lager de eisen..
Ook wordt er niet over de kosten gepraat, nu doe de mensen al moeilijk als je € 4,50 voor 1 pot vraagt.
€ 4,50 is idd best weinig voor een pot.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Biologische honing.

Bericht door maartenkleijne » vr 29 mei 2015, 12:16

Bij AH een voorbeeld:
-potje bloemenhoning, 450gr., €4,99
-potje biologische honing, 450gr., €4,89
gr,
m

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Biologische honing.

Bericht door FrancA » vr 29 mei 2015, 12:39

De prijzen van biologische producten bij AH zijn onrealistisch.
Die worden onder de prijs verkocht om klanten uit biologische voedingswinkels te trekken.

Daarnaast zijn de producten die AH verkoopt vaak nog maar net biologisch (95%) te noemen.
Binnenkort komen er sowieso nieuwe labels om onderscheid te maken tussen biologisch 50% - 95% en 100 % BIOLOGISCH.
Want die 5% - 50% niet biologsch zal maar het meest smerig bespoten spul zijn dat er is. Lekker biologisch..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten