provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
berg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door berg »

Melarium Ackerdijkse Bos geopend en bewoond 24 april 2015. Het plan voor de bouw van een melarium stamt uit 2012, het Jaar van de Bij. Het bouwwerk is ontworpen door de Amsterdamse kunstenaar David Veldhoen en gebouwd in samenwerking met MIR architecten. Opdrachtgever is de provincie Zuid-Holland. De KNNV afdeling Delfland neemt het beheer op zich en de Imkervereniging Delft Westland gaat er een ervarings- en demonstratiecentrum voor de imkeropleiding vestigen.

Het melarium (afgeleid van het Latijnse woord voor honing) bevindt zich in de Ackerdijkspolder tussen Rotterdamseweg 205 (Art Center Delft) en de snelweg A13. Het is bereikbaar langs de wandel- en fietspaden. Het gebouw is drie verdiepingen hoog. Op de begane grond is plaats voor negen bijenkasten; voorlopig staat er maar één met zo'n 20.000 bijen om ervaring op te doen met het nieuwe gebouw. Op de eerste etage is een ruimte voor lessen en instructie en bovenop is een uitkijkplatform. Als straks alle techniek geïnstalleerd is zal het gebouw geheel zelfvoorzienend zijn. De vierduizend ronde gaatjes in de massief houten schil rond het gebouw verwijzen naar het oog van de bijenkoningin. Alleen de onderste rij gaten, waar de bijenkasten zich direct achter bevinden, zijn open.

Je zou willen dat elke provinsie zo'n opdracht geeft!!!!
Bijlagen
melariumgeopend02.jpg
melariumgeopend01.jpg
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door semar »

phoe, wat een lelijk geval, :(
nou ja als het maar voldoet.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Om heel eerlijk te zijn vind ik het ook niet zo heel mooi.
JP
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door buzzer »

Prachtig, omdat het eens geen kapschuurmodel met dakpannetjes is maar een geheel eigentijds ontwerp van natuurlijke materialen. :clap: :clap:
Alle begin is (bij) zonder honing.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door ErikS »

Ben zelf ontwerper Werktuigbouw, er is een gezonde rivaliteit met de collega's van Bouwkunde. ;-)

even wat info nagekeken, blijft een onbedoelde vorm van humor.
- Gekozen voor een grote betonplaat op 6 palen om de aantasting van de bodem minimaal te hebben, geld voor onderzoek bodem was er blijkbaar niet.
- In de wanden zijn ronde gaten in vierkant patroon om een bijenoog na te bootsen. Een bijenoog is een zeskantpatroon..... is toch algemeen bekend.

als ik naar de foto's kijk krijg ik de indruk dat de vliegkant de schaduwkant is..... Normaliter is de vliegkant Oost zuid oost.

Voor de volledigheid, het is een uniek ontwerp en gedurfd, daarvoor lof. Maar het ontwerp roept enkele praktische vragen op. In hoeverre hebben imkers meegedacht is dan weer de vraag.

grtz,

erik.

http://www.mir.nl/track/album/page/653
http://ris.delft.nl/document.php?m=1&fi ... =0&c=42601
http://www.ornotmagazine.it/project/melarium/

http://jaar2015.middendelfland.net/midd ... eopend.htm
MIR architecten diashownieuwsprojectenalbumstudiovisiecontact




Melarium
kunstwerk in architectonische gedaante
Oplevering: 2015
Opdrachtgever: David Veldhoen
Eigenaar: Recreatieschap Midden Delfland
Concept: David Veldhoen
Uitwerking en realisatie: David Veldhoen ism MIR architecten (Maciek Kozal, Claudia Schmidt)
Fotos: primabeeld, David Veldhoen
Potloodschetsen: David Veldhoen
Isometrie staalconstructie: Seldenthuis engineering.

Even ten zuiden van Delft, in het Ackerdijkse Bos, rijst uit het gras een wonderlijk vorm op. Het is een nieuw ‘huis’ voor bijen. En voor imkers, wetenschappers en bezoekers. Het Melarium (afgeleid van het Latijn voor honing) is bedacht door de Amsterdamse kunstenaar David Veldhoen in opdracht van de Provincie Zuid Holland.

MIR architecten heeft de kunstenaar ondersteund tijdens het hele traject van ontwerp tot realisatie. In het eindresultaat is dit vooral af te lezen aan de vele ingenieuze en tegelijkertijd ingetogen detailoplossingen.

De zwevende fundering bijvoorbeeld is een reactie op de mogelijk in het gebied aanwezige archeologische waarden.


De zwevende fundering bijvoorbeeld is een reactie op de mogelijk in het gebied aanwezige archeologische waarden. Omdat er voor uitgebreid archeologisch onderzoek geen budget was, is gekozen om de vloerplaat boven het maaiveld op te tillen, waardoor de bodem - op zes palen na - niet aangetast hoefde te worden. Nu lijkt het Melarium vanaf de wandelroute als het ware boven het landschap te zweven.

Voor de schil met 4000 gaten dacht de kunstenaar oorspronkelijk aan een standaard HSB constructie met een gekromde gevel van Accoya planken er omheen. Omdat het beoogde gevelmateriaal ook als houten waterkering wordt toegepast kwam MIR architecten met het in eerste instantie avontuurlijk lijkende voorstel om het Melarium uit te voeren als massief houten dragende damwandconstructie, als een binnenste buiten gekeerd wijnvat bij elkaar gehouden door stalen ringankers.

De 4000 gaten zijn uiteindelijk – deels met sponning voor beglazing – in de Accoya planken gefreest en door de kunstenaar een voor een geplaatst. Hierdoor is het effect van het ‘bijenoog’ ook vanaf de binnenruimte ervaarbaar.
JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door JackC »

In de wanden zijn ronde gaten in vierkant patroon om een bijenoog na te bootsen. Een bijenoog is een zeskantpatroon..... is toch algemeen bekend. Als ik naar de foto's kijk krijg ik de indruk dat de vliegkant de schaduwkant is..... Normaliter is de vliegkant Oost zuid oost.

Voor de volledigheid, het is een uniek ontwerp en gedurfd, daarvoor lof. Maar het ontwerp roept enkele praktische vragen op. In hoeverre hebben imkers meegedacht is dan weer de vraag.

Bedankt voor de uitgebreide documentatie Erik; je kritiek deel ik echter niet, inderdaad heeft een bijenoog zeskantpatroon, maar ga dat maar eens uitfrezen en ruitjes plaatsen!

Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar als de foto's later in de middag genomen zijn is de bijenzijde gewoon het zuiden, de wapperende vlaggen duiden dan op een stevige zuidwesten wind.

Ik vind het een mooi ontwerp, goed uitgevoerd. Door het te plaatsen op palen werd niet alleen gespaard op onderzoek maar werd volgens mij vooral een bodem met een hoge archeologische verwachting niet verstoord.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door ErikS »

Hallo Jack,

Was niet als kritiek bedoeld, ik ben zelf ontwerper en weet hoe irritant het is als er vanalles wordt geroepen zonder dat mensen de achtergrond kennen (en ook op het forum hebben een klein aantal mensen met mijn mening hierover kennis mogen maken ;-)) iets van schoenmaker blijf bij je leest en beste stuurlui aan wal. Het vak van ontwerper en de problemen die de ontwerper moet oplossen zijn bijna altijd onderschat, simpelweg omdat de meeste mensen het proces niet kennen, alleen het resultaat. Iedereen heeft wel een mening over een specifieke auto maar begin er maar eens aan

Een kritische houding heb ik wel. En nu je het erover begint. :be3:
Uitfrezen in een zeshoek patroon zie ik niet als probleem. Kwestie van een paneel voorzien dat past in de lattenstructuur. Plaatsen van de ruitjes is niet anders in een zeshoekpatroon dan in een vierkant.
Ze kunnen nog een mooie bijenblik maken. Als je de juiste maat gaatjes kiest en hier lenzen in monteer (of matglas) kun je de grofheid van de bijenblik inzichtelijk maken. Bijen zien het equivalent van een mens die door een handvol rietjes probeert te kijken. of als je in pixels denk een digitale foto met weinig pixels.

Ik denk dat een goede zet is gedaan met de paalfundering. Orientatie gebouw is onduidelijk en niet meer te wijzigen.

grtz
erik
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door semar »

bij een naboodsing van het bijenoog zou de hele wand met gaatjes voorzien zijn, een bijenoog heeft niet twee rijen met oogcellen maar oogcellen over het hele opervlak.
heb geen verstand van ontwerpen, maar weet heel goed wat ik mooi en wat ik lelijk vind.
en dit is een draak om te zien. Wat niet wegneemd dat het goed kan voldoen waar het voor bedoeld is,
dat zullen we later horen hoop ik.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
jroozenburg
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 11:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door jroozenburg »

ben vorig jaar bij de opening van het gebouw geweest de bijen waren goed de weg kwijt door de vele ronden gaten in het gebouw konden de meesten
de gaten die wel open waren niet vinden was blijkbaar niet over nagedacht ( uitleg:het gebouw heeft allemaal ronden gaten met glas er achter enkele gaten zijn open daar staat de bijen kast achter)
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: provincie Zuid-Holland geeft opdracht voor Melarium Ackerdijkse Bos

Bericht door ErikS »

ok, dat is een serieuze misser. Visueel gelijke openingen en de meesten openingen zijn geen doorgangen, dat werkt niet voor bijen.
maar dat kan toch met kleine visuele aanpassingen, gekleurde ringen in de "goede" openingen, een kleine vliegplank of stickers op de ruitjes, verbeterd worden?

Grtz,

Erik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten