Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Gerard Boswinkel »

Ad schrijft:
Gekeken naar de eerste resultaten van overlarven.
Ja als je Aalstert dan moet je zóó vroeg in het seizoen koninginnen telen!!!!! Kwaliteit van de koninginnen is natuurlijk 'naadje'.

Groeten.................

Gerard
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door A.A. Staals »

Gerard Boswinkel schreef:Ad schrijft:
Gekeken naar de eerste resultaten van overlarven.
Ja als je Aalstert dan moet je zóó vroeg in het seizoen koninginnen telen!!!!! Kwaliteit van de koninginnen is natuurlijk 'naadje'.

Groeten.................

Gerard
Hoe kom je daarbij? Werkwijze en koninginnen teelt zijn hebben niks met elkaar te maken.
Wil je er een testen?

ad staals
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Ad,

Bedankt voor het aanbod. Ik sla dit graag af want met zwermlustige bijen heb ik in het verleden voldoende ervaring opgedaan!!!! Die fase ben ik al een aantal jaren achter mij gelaten. En: 'never change a winning team'!!!!

Groeten..................

Gerard
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door A.A. Staals »

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Ad,

Bedankt voor het aanbod. Ik sla dit graag af want met zwermlustige bijen ..........

Gerard
Weer een uitspraak die niet klopt. Als je mijn bijen kent zou je over willen stappen. :lol:

ad staals
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door A.A. Staals »

Gerard Boswinkel schreef:
Ja als je Aalstert dan moet je zóó vroeg in het seizoen koninginnen telen!!!!! Kwaliteit van de koninginnen is natuurlijk 'naadje'..

Gerard
Gerard
Zou de kwaliteit van deze koninginnen niet minstens zo goed zijn als koninginnen die ontstaan uit een eenraams broedaflegger (Pia Aumeier).

ad staals
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door joselito »

A.A. Staals schreef:Zou de kwaliteit van deze koninginnen niet minstens zo goed zijn als koninginnen die ontstaan uit een eenraams broedaflegger (Pia Aumeier).
Waarschijnlijk wel, maar zo zou ik dus nooit koninginnen telen. De broedaflegger is perfect maar die zou ik pas maken als er in een andere kast een serie doppen verzorgd wordt door een volwaardige kast. Daags voor uitkomst kunnen de doppen dan verdeeld worden onder de afleggers
pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door pflipp »

HK geplaatst op volk wat begin April was overgezet op Combiraam. Deze hebben de combibak in de volle breedte gekregen, zonder sluitramen oid om zoveel mogelijk in gebruik zijnde ramen af te wisselen met nieuw formaat ramen. (Broednest op oude raat uiteraard niet onderbroken!)

Volk heeft nog veel (vooralsnog ongebruikte) bouwruimte onder de oude BK ramen en op de nieuwe kunstraat, en heeft nog geen goede bovense honingrand. Misschien dus niet verstandig om in deze omstandigheden een HK te plaatsen, maar goed, deze beginner weet nog niet beter, heeft zich laten opjutten en heeft er eentje opgezet, deels al uitgebouwd en met koninginnerooster. Nu maar hopen dat het de komende koude dagen niet al te veel gaat tochten in dat paleis!

Intussen lijkt er al van alles door elkaar te bloeien waar met dit weer dus even niet al teveel op gehaald gaat worden. Volgens mij halen alle ervaren imkers op dit forum hun schouders op en denken "dat is April". Ik intussen heb een duiveltje op mijn schouder dat in mijn oor roept: "dat is de hele lente!! De hele lente gaat aan je neus voorbij!!" :? :twisted:

:D
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek »

pflif schreef
Intussen lijkt er al van alles door elkaar te bloeien waar met dit weer dus even niet al teveel op gehaald gaat worden. Volgens mij halen alle ervaren imkers op dit forum hun schouders op en denken "dat is April". Ik intussen heb een duiveltje op mijn schouder dat in mijn oor roept: "dat is de hele lente!! De hele lente gaat aan je neus voorbij!!" :? :twisted:
I.d.d. intussen gaat de HK op het dikke volk niet vol honing (wel vol bijen omdat opoe eitjes blijft leggen) maar gaat de voervoorraad (restant wintervoer) er nu heel ras door! Opletten anders kan ik alsnog gaan voeren.

Freek
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Ad,
Jij schrijft:
Als je mijn bijen kent zou je over willen stappen. :lol:
Helaas voor jou. Ik ben bij een imker hier in de buurt op bezoek geweest die bijen van jou heeft en ik ben daar tot de conclusie gekomen dat ik deze zeker niet op mijn stand zou willen hebben. De ladder stond vooraan in de bijenstal. Sterker nog, die moest tijdens ons bezoek ook nog gebruikt worden. Naar die tijd verlang ik zeker niet terug.

In een andere bijdrage schrijf je:
Zou de kwaliteit van deze koninginnen niet minstens zo goed zijn als koninginnen die ontstaan uit een eenraams broedaflegger (Pia Aumeier).
Dat dan nog weer wel ja. Ik heb een keertje een filmpje van Liebig gezien waarin hij met een groep imkers in de bijen aan het werk is. Je kunt zien dat ze doppen aan het breken zijn in een aflegger. Op een bepaald moment in de film, zie je dat één van de imkers Liebig aantikt en op het raam een dop aanwijst. Deze dop was zo klein (nauwelijks van een gewone broedcel te onderscheiden het leek wel een darrencel) dat Liebig hem anders over het hoofd zou hebben gezien. Ikzelf maak ook vaak van die éénraamsafleggers en kom heel vaak van die super kleine doppen tegen. Daar kunnen natuurlijk van z'n lang zal ze leven geen kwalitatief goeie moeren uit geboren worden.

Waarom ik twijfel heb over de kwaliteit van jou moeren die je nu teelt is vanwege het volgende: kwalitatief goede moeren moeten in weelde opgroeien. Als je in de natuur kijkt worden nieuwe koninginnen groot gebracht in de zwermtijd en dit valt samen met het moment dat het volk op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling is.

De koninginnen die je nu teelt worden zeker niet in weelde groot gebracht. In een voordracht die ik heb bezocht afgelopen maart vertelde hij dat naar zijn mening de bijenvolken in 2016 pas zouden gaan groeien rond de 10de april. Dit had volgens hem te maken met het koude weer van eind februari en maart. Neem je dit mee naar de teelt die jij nu doet, dan ben jij de teelt begonnen op het moment dat het volkje op zijn kleinst is. Dan zul je toch met mij eens zijn dat die jonge koninginnen niet in weelde gaan opgroeien. Dus kwaliteit van de moeren kan dan alleen maar tegen vallen.

Voor wat betreft 'het kweken van koninginnen in éénraamsafleggers sluit ik mij helemaal aan bij wat Joselito hierover schrijft.

Groeten...................

Gerard
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door joselito »

Ik heb vroeger met zwermers gewerkt. Hoe vaak je de doppen ook weg deed ze bleven nieuwe bouwen. Na een maand stopte de koningin zelfs met leggen en legde ze enkel nog eitjes in de de doppen. Alleen een jonge koningin invoeren hielp.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten