Filmpje: 1e Lente inspectie bij nieuw volk in Flow Frames kast in Frankrijk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Arie75
Berichten:78
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Re: Filmpje: 1e Lente inspectie bij nieuw volk in Flow Frames kast in Frankrijk

Bericht door Arie75 » ma 02 mei 2016, 20:53

de foto uit mijn eerdere reactie is gedraaid en daar opnieuw ingevoegd.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Lente inspectie bij nieuw volk in Flow Frames kast in Frankrijk

Bericht door bee-tree » ma 02 mei 2016, 23:04

Camping La Chassagne schreef: En Bee-tree, ik hoor graag de resultaten van je leuke experimentje!
Daaraan voldoe ik graag. Ik heb vanmiddag een verrassende ontdekking gedaan.
Erik S schreef vanmorgen : "In de promotiefilm zitten de mensen bij een vrij uitstromende
honingstraal terwijl er geen bij was te zien bij die straal honing.
Deze bijen komen blijkbaar NIET op de geur van de honing af.... :wink:

Dat heb je goed gezien Erik. Vandaag was het ideaal weer op de 53ste BG en 7 OL-graad.
Het werd door de zon en de Zuidelijke luchtstroom 22 graden op m'n bijenstand bij huis.
Een gedeelte van de bijen vloog niet op de schietwilgen en beuk en paardenbloemen
maar op restanten van hard geworden voederdeeg en suiker in - wat ik noem - het pollenrestaurant.
Zie het topic pollenrestaurant.
Daar vliegen ze al dagenlang op. Ik bevochtig hun menu om het half uur met opgewarmd water.

De volken kwamen door het koude voorjaar suiker tekort. De honingkamers heb ik nog niet
geplaatst. Er is geen geruzie en geen geroof. Dus er heerst een gemoedelijke stemming in
het restaurant.
Nu komt het ! Ik heb tussen de 10 witte bakjes met suikervoer 2 open potjes honing
geplaatst van 15 uur tot 19 uur. Eén potje koolzaadhoning en een pot zomerhoning met
meer aroma. De dekseltjes met een lik honing heb ik ook tussen de bijen gezet.
En nu komt het ! Er is GEEN bij op de honing afgekomen. Ze bleven suiker(water) fourageren .
Hoe kun je dat nou verklaren ? Ik heb er maar één verklaring voor. De bijen zijn zó enorm
voederplekvast en voedselbronvast dat het lijkt alsof ze blind zijn voor wat beters, ook al staat
dat voor het grijpen. Fruittelers en bestuivingsimkers moeten daar rekening mee houden..Zjef :b10:
P.S. Wanneer het een drachtloze dag is, zal je de honing van de Flow Bee Hive met een slang
en emmer met deksel moeten oogsten. Nog wat: morgen ga ik het bijengedrag verder onderzoeken,
uiteraard onbezoldigd en op 'n ingenieuze of lumineuze manier. Ik heb geen DUUR, dus
professioneel instituut nodig. :mrgreen:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Lente inspectie bij nieuw volk in Flow Frames kast in Frankrijk

Bericht door ErikS » di 03 mei 2016, 08:57

Halle Beetree,

Het is me vaker opgevallen dat de neiging om de ruimte binnen te komen als je aan het slingeren bent heel wisselend is. Vaak bijna afwezig, soms tientallen voor de ramen.
Gisteren in een matig baldadige bui een raam verse honing afgeschraapt en in een vergiet laten uitlekken. Gewoon buiten en op 20 meter van een bijenkast. Een enkele verkenner maar na een uur nog geen bijen. Een bevestiging van jouw bevindingen.

Maar heb ook wel eens anders meegemaakt, een week na einde hoofddracht (dat is hier een abrupte overgang van 3 weken overvloedige zomerlinde naar nog een week enkele zilverlindes naar bijna niets) zijn de bijen bijna rooflustig.
Laatst gewijzigd door ErikS op di 03 mei 2016, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Lente inspectie bij nieuw volk in Flow Frames kast in Frankrijk

Bericht door joselito » di 03 mei 2016, 09:08

ErikS schreef: Het is me vaker opgevallen dat de neiging om de ruimte binnen te komen als je aan het slingeren bent heel wisselend is.
Dit heeft alles te maken met of er wel of geen dracht is. Nu mag je rustig een raam vergeten op te bergen zonder dat er direct massaal bijen op af komen. Maar aan het einde van het seizoen is dat anders. Het ergste is als je heidehoning wil slingeren. Er is geen dracht meer en heidehoning heeft een sterke geur.

Camping La Chassagne
Berichten:31
Lid geworden op:za 16 apr 2016, 14:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):abeille noire (Apis mellifera mellifera)
Locatie:Ronnet, la France
Contacteer:

Re: Filmpje: 1e Lente inspectie bij nieuw volk in Flow Frames kast in Frankrijk

Bericht door Camping La Chassagne » di 03 mei 2016, 20:34

Erg interessante en nuttige bevindingen allemaal. Bedankt voor het delen! :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten