Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
MdeLeeuw
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 11:53
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Amsterdam-Osdorp
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door MdeLeeuw »

Kroese schreef:
A.A. Staals schreef:behalve dat je een fors bedrag hebt neergeteld voor het volk.
ad staals
"fors" Dat is zachtjes gezegd, daar kun je 3 volken voor kopen op 10 Ramen, met broed / voer en alles wat er op zit.
En dan nog alle bijen afslaan in een lege kast, met de moer misschien op de bodem geslagen, die vervolgens de kast is uitgelopen?
Of is die moer op het raam (met broed??) gezet?
Maar misschien is het wel een bijzondere raszuivere teeltmoer geweest? :think:
Zwarte bijenvolk 20 raams spaarkast beschikbaar met De F1 2016 bevruchte moeren
1 april 2016
Beste Marianna,
Als het goed is, kan ik het volk in jouw TBH afschudden. Ze zullen dan zelf hun eigen raat gaan bouwen.
Is er al dracht in jouw omgeving?
Dit is belangrijk, aangezien je een groot naakt volk hebt.
Mbt tot de prijzen;
Dit sterke volk van 20 broedramen kost: €300.
Het transporteren en afschudden kost : €75
Ik zal een factuur voor je opstellen.
Zou ik jouw persoonlijke gegevens mogen hebben? Dit vermeld ik op de factuur.
Als alles meezit, heb je over 2 weken jouw volk in jouw TBH.
Ik zal voor de zekerheid wat onderzoek doen mbt het naakte volk in een jouw TBH. Wellicht zijn er belangrijke aandachtspunten, los van de noodzakelijke dracht in de omgeving.

de imker via Marktplaats
MdeLeeuw
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 11:53
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Amsterdam-Osdorp
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door MdeLeeuw »

Hans van der Post. schreef:
Medio mei van dit jaar kocht ik, van een biologische imkerij, een zwart bijenvolk op 20 ramen. Wij hebben ze samen afgeslagen in mijn top bar hive. Ik gaf ze meteen 1:1 suikerwater mee.

Als de biologische imkerij zo heeft gehandeld heeft hij/zij niets van bijen gesnapt. Als je zo'n operatie doet zoek je eerst de moer op en sluit haar in een moerhuisje. DAN past bijen afslaan. Laat de nieuwe kast(TBH) tot donker op de pek staan waar de oorspronkelijke bijenkast stond! Zoals andere al schreven wel een hele dure koop voor twintig ramen afgeslagen bijen - eigenlijk een hele grote zwem. :think:
Ik vind dit flessentrekkerij :!:
De eigenlijke vraag: welke rechten heeft de imker die een bijenvolk koopt? Geen!
Bijenvolken kopen doe je op zicht. Als een volk je niet bevalt koop je deze niet.
Dit vond ik

“Wettelijke garantie ten overstaan van de professionele verkopers”
Dieren worden door het Burgerlijk Wetboek beschouwd als “roerende goederen”. De wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten in geval van verkoop van verbruiksgoederen is er dus op van toepassing. Daarbij is de verkoper eraan gehouden de koper een goed te leveren en te garanderen dat “conform” is aan de overeenkomst en dit gedurende 2 jaar, te rekenen vanaf de aankoop.

Dankzij die garantie kan de consument van de (professionele) verkoper eisen :
1° dat het dier omgeruild of hersteld wordt, volgens de keuze van de koper en zonder kosten voor die laatstgenoemde;
2° dat, ingeval de herstelling of vervanging onevenredig of onmogelijk zou zijn of niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd kan worden, een gepaste prijsvermindering of de vernietiging van de verkoop zou volgen, rekening houdend met wat mogelijk en redelijk is.
MdeLeeuw
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 11:53
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Amsterdam-Osdorp
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door MdeLeeuw »

renske schreef:Dit is wel heel zuur. ik denk dat je weinig rechten hebt. Het zijn toch levende dieren, die hun eigen gang gaan. Een hond sluit je op in huis, maar dat kan met bijen niet. De moer kan ook altijd overlijden bij transport of overhangen. Volgens mij is de methode hier niet helemaal goed, maar dat moeten meer ervaren imkers maar zeggen. Maar daar is meer info voor nodig. Waar is het broed van het volk gebleven dan? Zijn ze zonder broed in de TBH gegaan en zonder uitgebouwd raat? Dan kan de moer niet leggen, hebben ze geen stuifmeel en geen raat om voer of stuifmeel op te slaan. Hoever weg is het volk verplaatst? Als de methode niet goed is, kan je daar misschien nog iets mee. Inderdaad erg duur, normaal € 10 per raam, met misschien nog extra voor een hele goede moer.

19 mei 2016 Hi Cedric, Na het afschudden, wat wij samen hebben gedaan op dinsdagavond op 10 mei en suikerwater 1:1 kregen, waren de bijen in een kwartiertje allemaal in de TBH en de volgende avonden ook. Ik heb ze met rust gelaten, om bij te voeren hoef ik alleen het sluitblok weg te schuiven om het voerbakje bij te vullen. Zoals je hebt begrepen, moeten zij zelf raat bouwen en dat is in de eerste 10 dagen zeer kwetsbaar en kan je de raat er nog niet uithalen. Observeren kan wel, de vliegplank en door het raam. Ze hebben dan ook een beginnetje gemaakt van natuurrraat. Maar op vrijdag de 13e was de hele kast leeg op een handje vol dode bijen, die waarschijnlijk door het afschudden verloren zijn gegaan. Ze zijn gewoon weg. Terwijl er nog voldoende voer aanwezig was. Ik heb ervaren Imkers en BD Imker geraadpleegd. Ik heb alles volgens het boekje gedaan. Zoals de "traditionele" imker ook een aflegger met Koningin maakt. Omdat een compleet volk alle werkbijen in huis heeft, hoopte ik erop dat het zou lukken en omdat ji mij het vertrouwen gaf dat het zeker zou lukken. Nu het project uitgedraaid is op een grote teleurstelling en het ook een duur volk was, vraag ik, of ik op een compensatie van jouw kant kan rekenen? Immers het was een erg duur volk. 
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door buzzer »

Als je alles volgens het boekje hebt gedaan zoals je al zei, lijkt het me dat je gewoon de naam van de leverancier hier bekend kunt maken.....
Behoed anderen voor een teleurstelling. Overigens mogen het wel gouden bijen zijn geweest gezien de prijs!
Ongetwijfeld zullen er weer stemmen opgaan dat het schandalig is om de naam van de verkoper te noemen maar we moeten niet Roomser zijn dan de Paus.......
Alle begin is (bij) zonder honing.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door A.A. Staals »

buzzer schreef:Als je alles volgens het boekje hebt gedaan zoals je al zei, lijkt het me dat je gewoon de naam van de leverancier hier bekend kunt maken.....
Er zijn genoeg gegevens om de leverancier te vinden.

ad staals
MdeLeeuw
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 aug 2016, 11:53
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Amsterdam-Osdorp
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door MdeLeeuw »

:be8: :be8: :be8:
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door Hans van der Post. »

Wat wil je vertellen de leeuw?
!Hans.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door Dirk Blanken »

Duidelijk is dat de verkoper dit nog nooit eerder had gedaan.
Het was een samengesteld volk want in het voorjaar zitten zwarte bijen niet op 20 ramen.

De verkoper had de kast op z'n eigen terrein moeten zetten en daar moeten bevolken en controleren of er gebouwd en gebroed werd.
Imkers die hem kennen moeten hem nu nog wijzen op zijn zorgplicht.

De meeste bijenvolken worden op raam verkocht en per raam in de kast van de verkoper gezet dat is de goede manier.
Het broed en de koningin worden daarbij gecontroleerd en als de verkoper dan ook nog eens controleert hoe ze vervoerd worden en zegt dat ze een uurtje moeten wachten met het openen van de kast na plaatsing gaat er zelden iets mis.

Eén keer een persoon meegemaakt die persé de volken dwars op de rijrichting wilde vervoeren want z'n aanhangwagen was te smal(zelf weten)
En een meneer die vond dat de koningin 5 jaar moest meegaan en dacht dat hij na een jaar nog garantie had???

Bijen verkopen is een kwestie van vertrouwen,de verkoper moet enkel volken verkopen waarin hij vertrouwen heeft.

Enfin Tromp heeft gewonnen, ben benieuwd hoe dat uitwerkt?

Dirk.
dertiende
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door Samuel Murray »

Dirk Blanken schreef:Duidelijk is dat de verkoper dit nog nooit eerder had gedaan.
Het is nietemin algemeen imkerwijsheid dat je bijen in een lege kast kunnen afslaan, voer kunnen geven, en niet storen, en dat ze dan vrolijk een nieuwe nest zal gaan bouwen.
Het was een samengesteld volk want in het voorjaar zitten zwarte bijen niet op 20 ramen.
Ik imkeren nu pas 4 jaar, maar in 3 van 4 jaren kocht ik bijen in April/Mei, en het waren allemaal "samengesteld" volken (ramen uit verschillende kasten). Is er iets mis met samengesteld volken?
De verkoper had de kast op z'n eigen terrein moeten zetten en daar moeten bevolken en controleren of er gebouwd en gebroed werd.
De 3 keer dat ik bijen kocht reed ik al met de kast weg binnen een halfuur nadat de bijen in mijn kasten waren gedaan. Is het echt normaler dat de kast van de koper een aantal dagen lang bij de verkoper staan?
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke rechten heeft de consument bij het aankopen van een bijenvolk?

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Samuel,

Natuurlijk is er een redelijke kans dat een bijen volk afgeslagen met een goede koningin opnieuw zal beginnen maar als de bijen voortkomen uit een paar volken en waarvan er één misschien wel zwermneiging had( zwarte bij in mei) dan kunnen ze gaan zwermen.
Een volk dat samen gesteld is zou ik nooit kopen want waarom is het samengesteld (prut restvolkjes).

Of wil je zeggen dat de verkoper in april/mei van een paar goed ontwikkelde volken een paar ramen afnam?

De enige goede en zekere manier is om een goed overwinterd volk te verkopen en die met voer en stuifmeel in de nieuwe kast te zetten.
Dat is zekerheid!
Dus zelfde ramen.

Hier komt het volk in een heel ander soort kast zonder broed, voer en stuifmeel en dan kan het ook lukken maar dat is niet zo zeker als hiervoor beschreven.
Die onzekerheid moet je niet op de koper afschuiven en de verkoper moet als hij dit aangaat(hij kan ook nee zeggen) wel die zekerheid geven dus bevolken bij hem thuis en pas afleveren als er goed broed en voer aanwezig is.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten