Sierplantenkweker op de korrel om dode bijen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:
Sierplantenkweker op de korrel om dode bijen

Bericht door Erick » do 29 sep 2016, 17:36

DEN HAAG - De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft doorzoekingen gedaan bij een kwekerij van sierplanten en een woning in Noord-Brabant. Het bedrijf wordt verdacht van het gebruik van een illegaal bestrijdingsmiddel, waardoor in de omgeving een groot aantal bijen is gestorven.
Lees hier verder
bron: telegraaf.nl
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: Sierplantenkweker op de korrel om dode bijen

Bericht door JohnHoogendoorn » vr 07 okt 2016, 17:05

MOLENSCHOT - Een kweker uit Molenschot wordt verdacht van het gebruik van een illegaal gewasbeschermingsmiddel, waardoor mogelijk bijna twee miljoen bijen gedood zijn.
Bekijk ook...
Kwekerij onder vergrootglas wegens bijensterfte
2 miljoen dode bijen in Molenschot: Vijf vragen over fipronil
Frans van Gils, een van de zeven gedupeerde imkers, spreekt van ‘een ramp voor de hele voedselketen.’

De verdachte kweker is Johan Tielemans, groothandel in bloemen en planten. Tielemans bekent: „Ik ben stom geweest.” Hij kocht het gif in België, zegt hij, en hij had het al jaren in huis. Hij zette het middel, dat de stof fipronil bevatte, in tegen spint, een infectie van mijten op zijn laurierplanten. Fipronil mag niet gebruikt worden bij sierplanten.

Tielemans: „Ik wist dat het verboden was, maar wist niét dat bijen ook op laurier afkomen.” Tielemans was voorheen kweker van aardbeien, maar schakelde om naar planten en bloemen.

Volgens Frans van Gils, imker uit Bavel, verloren zeven imkers in de omgeving van Bavel en Molenschot 36 van hun 42 bijenvolken. Een volk telt ongeveer 50.000 bijen. „Binnen twee dagen waren ze allemaal dood.”



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: Sierplantenkweker op de korrel om dode bijen

Bericht door JohnHoogendoorn » vr 07 okt 2016, 17:08

Plantenkweker betreurt massale bijensterfte: 'Ik heb dit nooit gewild'

MOLENSCHOT - Plantenkweker Johan Tielemans uit Molenschot heeft enorme spijt dat hij een verboden bestrijdingsmiddel heeft gebruikt waardoor in de omgeving honderdduizenden bijen zijn gestorven. Het gaat om de stof fipronil die door de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit NVWA eind augustus op de dode insecten werd aangetroffen.

Tielemans had het middel in België gekocht.

In gesprek
"Ik heb dit nooit gewild. Vroeger kweekte ik aardbeien en deed ik zaken met de imkers in de buurt. Dat ik nu hun bijen heb gedood vind ik heel erg", aldus Tielemans. Het is volgens hem nog niet bekend wanneer hij zich voor de rechter moet verantwoorden. Wel wil hij in gesprek met de getroffen imkers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten