Koningin verdwenen, geen broed

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
trietje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door trietje »

Huidige toestand van de volwaardige kolonie:
Koningin aanwezig, veel bijen, nog op 2 bakken.
Zou ik graag naar 1 bak brengen. Is dit te laat of te koud of toch nog uit te voeren?

Huidige toestand van de aflegger:
Koningin aanwezig sinds een maand. Legt eitjes, maar kolonie blijft piepklein (1-2 half bezette ramen) en broed lijkt nu wat stilgevallen.
Wat is mijn beste kans om deze kolonie te laten overleven?
6 raamskastje in de serre plaatsen in de winter, zodat de afkoeling minder is?
Eventueel hennepmeel mixen ipv sojameel voor het broed en op een schaaltje op de kast plaatsen?
Begin van de lente wat krokussen laten bloeien in de serre?

Dimitri
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door tomer »

sorry, maar volgens mij heeft die zesramer met 1-2 half bezette ramen geen kans om te overleven, ook niet in een serre en zeker niet als er van die slechte kunstraat zit... ik vrees dat er niets aan te doen is. evt verenigen met je ander volk?
trietje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door trietje »

Ik zou mijn serienummer van waswafels eens moeten bekijken en doorsturen naar de betrokken diensten, want ik had veel nieuwe wafels gekocht. Het is een mix van oude raat en nieuwe ramen met waswafels.

Het andere volk dat moerloos was is teniet gegaan.

Het enige wat ik eventueel kan doen is 2 ramen afvegen van mijn sterk volk en het gesloten broed zonder bijen bijzetten bij de zesramer.
Heeft dat kans op slagen? Of kunnen ze dat gesloten broed niet warm houden? Of hebben ze dan nog te weinig bijen om een degelijke wintertros te kunnen maken?

Ook gedacht aan hennepzaad te vermalen tot meel, net zoals met sojameel gebeurt. Als extra voeding voor deze kleine kolonie die weinig of geen stuifmeel heeft om op te starten na de winter.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door ErikS »

Een tekort aan verzorgende bijen is ook een rem voor de leggende koningin.
kun je een raam gesloten broed overhangen op de zesramer? als je slechte kunstraat hebt (zie de artikelen over hagelschot en "vervuild kunstraat") snel naar buiten hangen en het nieuwe broedraam middenin. Als je snel handelt midden op de dag moet het kunnen. gesloten broed kan al wat hebben en de bijen erop laten zitten. de vliegbijen vliegen grotendeels af en de jonge bijen blijven. liefst niet meer dan een raam broed omdat uitvallende jonge bijen ook eerst zelf verzorging nodig hebben.

Als de zesramer 4 straatjes volk heeft, een leggende koningin, goed geisoleerd is en voldoende voer (min 8 kg) zou ik me geen zorgen maken.

grtz

erik.
trietje
Berichten: 9
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 23:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin verdwenen, geen broed

Bericht door trietje »

Dank voor de informatie.
In de komende week, na het werk overdag, dan maar 1 raam gesloten broed met bijen overhangen in de zesramer.
Ook een raam honing. Bij dat broedraam zal er wel wat stuifmeel te vinden zijn, want dat is nu erg weinig afwezig in deze aflegger.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten