Natuurbouw ifv wasproduktie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door joselito » do 27 okt 2016, 10:19

tomer schreef:Als je toch de wasraten uit de honingzolders elk jaar zou smelten, zou je ze daar ook alles zelf kunnen laten bouwen en de honing dan persen ipv slingeren. De stevigere middenwand van de kunstraat is dan niet nodig. Plus je hebt geen honingslinger nodig...
Persoonlijk bewaar ik één opgewerkte honingzolder per kast. Dat maakt het eenvoudiger om de bijen naar boven te krijgen boven de koninginnenrooster.
Later krijgen ze dan honingzolders met enkel wasraat.
Tomer, ik denk dat je het je moeilijk gaat maken. De wasraat dient oa om de bijen te laten bouwen waar jij wil en niet waar ze zelf willen.
En ik zie de bijen niet zo gemakkelijk beginnen in een lege ruimte boven een rooster. Dus de honing gaat in de broedramen terecht komen.
De enige reden waarom ik voor natuurbouw zou gaan is om het later als raathoning te verkopen. De middenwand is dan niet zo dik en gemakkelijker te kauwen. Verder zie ik er geen voordelen in.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door tomer » do 27 okt 2016, 12:59

Mijn uitgebouwde honingzolders zijn allemaal van slechte kunstraat, dus ze moeten volgend jaar helemaal met nieuwe kunstraat beginnen.
Als je afwisselend een waswafel en een klein reepje kunstraat geeft, komt dat dan goed, of bouwen ze de ene raat dan dikker dan de andere?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door ErikS » do 27 okt 2016, 13:33

Uitgebouwde ramen met slechte kunstraat als kunstraat kun je gewoon gebruiken voor honingramen. Moet je ze alleen merken zodat je ze kunt uitnemen voor smelten (of in elk geval apart houden).

Ik heb dit jaar ramen om en om gehangen en inderdaad de ene raam dikker als de andere. Als je de wastafels bij elkaar houdt en in het midden en de reepjes ramen buitenkant krijg je een beter resultaat qua gelijkmatig uitbouwen, tenminste is mijn ervaring.

grtz,

erik.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door joselito » do 27 okt 2016, 15:46

ErikS schreef:Als je de wastafels bij elkaar houdt en in het midden en de reepjes ramen buitenkant krijg je een beter resultaat qua gelijkmatig uitbouwen, tenminste is mijn ervaring.
Dat is inderdaad beter. Anders krijg je dikke en dunne raten.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door Dirk Blanken » do 27 okt 2016, 19:20

Als je natuurbouw wilt toepassen moet je alle ramen voorzien van een strook ev. een wat bredere bijvoorbeeld 1/3 kunstraat dan bouwen ze het verder goed uit.
Niks om en om doen want dan krijg je spekraten.

Bij een goede dracht moet je honingkamers blijven zetten zodra de eerste gevuld wordt etc, dracht en voldoende bijen is belangrijk.
Je voorkomt dan dat ze snel in zwermstemming komen want zolang de jonge bijen aan het werk blijven ontstaat die niet al is niet ook afhankelijk van het weerpatroon.
De eerste HK zou ik toch van zoveel mogelijk uitgebouwde ramen voorzien maar dan aaneengesloten en niet om en om.

Ik verkoop volken in het voorjaar en verkoop dan ook veel was mee.
Dan moet er af en toe toch was aangekocht worden.
In Duitsland vertrouw ik dit nu eerder, dat is veel meer een imkerland en zijn al dit soort problemen wat meer uitgekristalliseerd.

Ik saneer alle volken waarmee ik weer begin op te bouwen in april, eind juni d.m.v. de koningin opnieuw te laten beginnen 9 of liefst 12 dagen boven het MR, en dan broedschuren te maken met een raam jong broed, na 10 dagen is al het werksterbroed uitgelopen en kan er een totale schudzwerm gemaakt worden met een beetje oxaalzuur(zonder suiker).

60 á 70 % van de raten worden dan omgesmolten, alleen hele jonge raten en de voerraten en die met stuifmeel worden hergebruikt.

Maar als je dit een paar jaar gedaan hebt neemt de wasvoorraad niet meer toe zoals ik imker en dat komt doordat ik teveel was met de volken samen verkoop.
Het eerste jaar had ik 110 kg, het tweede jaar 80 kg en nu 40 kg.

Maar ik denk dat je als je geen volken verkoopt je toch een goede overproductie kan bereiken en je tenminste je zelf kan bedruipen.
In verenigingsverband zelf kunstraat maken is dan een optie en gezellig.
Dat kost wel een dikke 1100 euro aanschafkosten.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 27 okt 2016, 19:53

Niks om en om doen want dan krijg je spekraten.
Niks spekraten. Wel moet je lege uitgebouwde ramen gebruiken.
JP

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door ErikS » zo 30 okt 2016, 06:32

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Niks om en om doen want dan krijg je spekraten.
Niks spekraten. Wel moet je lege uitgebouwde ramen gebruiken.
en als je geen lege uitgebouwde ramen hebt? Volgens mij was dat net het punt.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door tomer » di 08 nov 2016, 01:56

Nog paar ideetjes ifv wasproductie...: opzettelijk de dekplank met latjes verhogen (bijenruimte te groot maken), zodat er tussen ramen en dekplank meer braamraat gemaakt en geoogst kan worden. Goed idee, of niet?
Door darrenraat te laten bouwen op een bouwraam en dat zo dikwijls mogelijk oogsten (ongeveer om de 3 weken), kan je ook redelijk wat was verzamelen.

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: Natuurbouw ifv wasproduktie

Bericht door JohnHoogendoorn » di 08 nov 2016, 02:52

Mijn ervaring is dat de meest efficiënte manier van was oogsten is om lege broedramen naast het broednest in het vroege voorjaar te vervangen door kunstraat. Laat de bijen zoveel mogelijk bouwen. Benut elke kans om lege uitgebouwde ramen te vervangen door kunstraat ook al zijn de broedramen nog maar een paar keer bebroed. Tot de langste dag bouwen de bijen graag kunstraat uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten