Verdwijnziekte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
Re: Verdwijnziekte

Bericht door tomer » ma 14 nov 2016, 11:49

Als mensen wat minder vlees zouden eten en zich minder zouden voortplanten zou het veel helpen. Nu kunnen boeren bijna niet anders dan aan intensieve landbouw doen. Als er al eens ergens een stuk met een akkerrandmengsel wordt ingezaaid is het eerder bedoeld als wildakker voor jagers en niet zozeer voor bijen, al profiteren zij ook van de zonneboem, boekweit, klaver, rammenas enz. Boeren zouden meer van die randen rond hun akkers moeten laten staan ipv elke halve meter die ze kunnen benutten om te ploegen, tot vlak tegen de volgende akker, de gracht of de straat.

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door mick » ma 14 nov 2016, 12:55

Voor de boeren zou dit meer werk en tijd betekenen, en tijd is geld.
Als je jezelf in hun plaats stelt, is het "verloren" moeite. Spijtig genoeg..

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 nov 2016, 15:44

tomer schreef: Boeren zouden meer van die randen rond hun akkers moeten laten staan ipv elke halve meter die ze kunnen benutten om te ploegen, tot vlak tegen de volgende akker, de gracht of de straat.
Dat zou hetzelfde zijn als .....dat je volgende week door de gemeente opgedragen wordt om een kamer in je eigen woning gratis ter beschikking moet stellen aan .......laten wij zeggen een student .

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AnnekeW » ma 14 nov 2016, 18:33

In de documentaire "silence of the bees" wordt uitgebreid ingegaan op de verdwijnziekte in verschillende delen van de wereld. De documentaire is te vinden op Youtube.

De vergelijking met een kamer uitlenen of een strook landbouwgrond inzaaien met een bloemenmengsel vind ik wel erg vergezocht Jaap, maar ik snap wel je punt. Het is alleen wel frustrerend dat vrijwel enkel boeren echt een verschil kunnen maken, zij beschikken over de grond, en al kun je als individu ook best je steentje bijdragen door bloemen te zaaien/planten, het draagt nooit zoveel bij als bijvoorbeeld een strook van 2mx100m.
Gelukkig gaan er steeds meer stemmen op om landbouwgrond niet kaal te laten, minder diep te ploegen om het bodemleven meer te respecteren. Dit gaat samen met het inzaaien van groenbemesters, onder welke er een aantal is die voor insecten en andere bijen heel gunstig zijn. Ik verwacht dat hiermee meer en meer ge-experimenteerd zal worden.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 nov 2016, 18:52

AnnekeW schreef:n, zij beschikken over de grond,.
Welke zij zelf betaald of gehuurd hebben . Om die reden kunnen zij zelf bepalen wat er in die grond gezaaid gaat worden om hun intrest te kunnen betalen .
Een ieder die wil kan toch een strook grond huren bij een boer en met bloemen inzaaien voor zijn bijen . !...Dat hoeft een andere particulier niet te betalen .!

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AnnekeW » ma 14 nov 2016, 19:16

Ik weet niet hoe gemakkelijk bij jou in de buurt percelen land te huur zijn, maar bij mij kan ik daar helaas naar fluiten. Zelfs braakliggend terrein is niet te huur of te koop, het is land dat " in de familie moet blijven" of waarvan de boeren liever de Europese subsidie opstrijken. Gelukkig is dat braakliggend land wel weer goed voor het bodemleven en al het leven dat het boven de grond aantrekt.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 nov 2016, 19:24

AnnekeW schreef:Ik weet niet hoe gemakkelijk bij jou in de buurt percelen land te huur zijn, maar bij mij kan ik daar helaas naar fluiten. .
Hier worden behoorlijk wat percelen voor bepaalde gewassen per jaar verhuurd . ......Wel een grote prijs betalen .

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 nov 2016, 22:05

Echter als je als boer een stuk land in eigendom hebt dat een waarde van tegen de 50 à 60.000 euro per hectare vertegenwoordigd waarover je nog rente aan het betalen bent is het andere koek. Zulke hectares moeten maximaal renderen. Anders is de das gauw om....

Dit heeft niet in de eerste plaats met het type ras te maken. Jongvee van willekeurig welk ras doet het trouwens ook prima op extensieve weide.
Helaas waar.
JP

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Ruinerweg » di 15 nov 2016, 10:26

Nog een opmerking over de verdwijnziekte.
Ik hewb mijn bijen op 2 plekken staan: thuis in een grootschalig landbouwgebied met steeds meer plantstroken tussen de weilanden en langs de sloten en nogal wat paardeweitjes met klaver en gelukkig binnen vliegafstand de linde naast de paardebloem in het voorjaar.Verder een groot natuurgebied op ongeveer 3 km. Verder staan er een paar volken op he Dwingelderveld: een oase voor de bijen!
Mij valt op dat de volken op de laatste plek minder varroa hebben dan bij huis, kennelijk is de maaltijd daar beter!

mvg, Roelhttp://www.ruinerimkers.nl

P.S. Grote bijenboelavond op vrijdagavond 17 maart 2017: inbreng goederen: stuur een pb!

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AnnekeW » di 15 nov 2016, 19:16

Ik geloof ook wel dat een gevarieerde omgeving bijdraagt aan de gezondheid en dus ook aan de capaticiteit om varoa weerstand te bieden. Een beetje hetzelfde idee als ons eigen voedsel: eet elke dag hetzelfde, hoe gezond ook, en je weerstand zal minder worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten