Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:
Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door Erick » za 26 nov 2016, 22:38

Zoals de titel al vermeld begint het toch iets te jeuken om met bijen te gaan beginnen.
Ik heb op het ogenblik wat klein materiaal in bezit zoals:
jas met hoed
beroker
een zelfgemaakte kast [5 Simplex bakken honingkamer formaat] maar omdat die redelijk zwaar is wil ik deze liever niet gebruiken.
een veegborstel
een kast beitel.

Nu wat heb ik nodig aan bijen en wat heb ik nodig om de bijen te kunnen onderbrengen?
moet ik met een kleiner kast beginnen vb een 6 ramer, heb ik een, twee of nog meer kasten nodig?
hoe geraak ik aan bijen? De koningin is via de vereniging, waar ik lid van ben, denk ik niet het grootste probleem, maar de werksters denk ik meer moeite zal hebben.

Ik ben nog wat huiverig aangezien het toch levende wezens zijn, en heb denk ik nog een hele hoop vragen die mij nu niet te binnen schieten maar dat zal wel na verloop van tijd wel komen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door Paul67 » za 26 nov 2016, 23:15

Ik zou zeggen, als je toch al lid bent van een vereniging: begin met de beginnerscursus bijen houden.
Daar word je alles bijgebracht wat je moet weten om daadwerkelijk te kunnen beginnen.
Bovendien wordt er ook informatie verstrekt over de verschillende kasten, zodat je een goede keuze kunt maken.

Overigens krijg je bij de beginnerscursus een mentor toegewezen voor de praktijklessen.
In veel gevallen krijg je, als de cursus bijna is afgelopen, een startersvolkje mee zodat je daadwerkelijk aan
de slag kunt gaan.

En dan heb je nog de vraag welke bijen je wil. Zo heb je bijvoorbeeld Carnica's en Buckfast-bijen.
Veelal wordt met de keuze van de bijen rekening gehouden met imkers uit je omgeving en kiezen imkers
vaak voor dezelfde soort. Dit i.v.m. eventueel uitwisselen van raampjes.

Zonder degelijke inlichtingen zou ik in elk geval sowieso niet beginnen...
Succes!

Mvrgr P

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door Erick » zo 27 nov 2016, 10:21

Een beginnerscursus heb ik al gedaan met goed gevolg, in Zutendaal België, maar een mentor heb ik [nog] niet.
Ik wil graag met de zwarte bij [Apis Mellifera Mellifera] gaan imkeren.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door Paul67 » zo 27 nov 2016, 10:57

Een beginnerscursus heb ik al gedaan met goed gevolg
Ok dat wist ik natuurlijk niet. Maar dat is in elk geval het juiste begin!

Wellicht kun je bij de vereniging waar je lid van bent aan iemand vragen of je volgend jaar (dan begint
eigenlijk het seizoen weer, eind februari / begin maart) mag "meelopen" om zo de nodige praktijkervaring op te doen.
Dan raak je niet alleen vertrouwd met de bijen, maar heb je ook een periode de tijd om al je vragen te stellen.
Misschien is er wel een imker bij de vereniging die imkert met de zwarte bij en kun je tegen juni een startersvolkje
krijgen of kopen. Kwestie van vragen zou ik zeggen.

Mvrgr P

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door ErikS » zo 27 nov 2016, 11:01

Hallo,

Ken je een imker die met de zwarte bij imkert? Ik heb zelf alleen uit het verleden van de bijen bij mijn vader ervaring met de zwarte bij. Gemiddeld geen probleem qua stekerigheid maar soms duivels erbij. Dan moet je ingrijpen. Wel zwermlustig toen, maar ligt ook aan de stam. Het was sterk volk afhankelijk.

Ik zou 2 afleggers of kunstzwermen regelen en die op je stand zetten. 2 omdat je dan kunt vergelijken qua gedrag, het gaat om te leren. Die zwermen de komende 2 maanden niet als je ruimte geeft en kun je vertrouwd raken met bijen. In die tijd zullen de volken groeien naar 2 broedbakken en een honingkamer. Daarna zien we verder.

Een belangrijke keuze is ras en kasttype, eigen voorkeur nemen. Van bijen ras switchen kan altijd als je 2 volken hebt, van kasttype is lastiger.

Aanbod van een zesramer staat nog steeds, moet wel kijken hoe ik in mijn materiaal zit in het voorjaar.

grtz

Erik.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door Erick » zo 27 nov 2016, 12:53

ErikS schreef:......Ken je een imker die met de zwarte bij imkert? Ik heb zelf alleen uit het verleden van de bijen bij mijn vader ervaring met de zwarte bij. Gemiddeld geen probleem qua stekerigheid maar soms duivels erbij. Dan moet je ingrijpen. Wel zwermlustig toen, maar ligt ook aan de stam. Het was sterk volk afhankelijk.
Ik kan bij mijn imker vereniging een zwarte F1 koningin kopen het enigste wat ik dan nodig heb is een beginnersvolk waar ik de koningin kan "invoeren".
ErikS schreef:.......Ik zou 2 afleggers of kunstzwermen regelen en die op je stand zetten. 2 omdat je dan kunt vergelijken qua gedrag, het gaat om te leren. Die zwermen de komende 2 maanden niet als je ruimte geeft en kun je vertrouwd raken met bijen. In die tijd zullen de volken groeien naar 2 broedbakken en een honingkamer. Daarna zien we verder.
Ik zou eigenlijk het liefst met 1 volk beginnen, dan hoef ik mijn aandacht niet over twee kasten te verdelen.
ErikS schreef:.......Een belangrijke keuze is ras en kasttype, eigen voorkeur nemen. Van bijen ras switchen kan altijd als je 2 volken hebt, van kasttype is lastiger.
Ras, kasttype en bedrijfsmethode staan vast, zwarte bij, simplex kast, Renson
ErikS schreef:.............Aanbod van een zesramer staat nog steeds, moet wel kijken hoe ik in mijn materiaal zit in het voorjaar.
Ok dat wacht ik dan af.
Kan ik als het volk groeit de bijen van de 6 ramer overzetten naar mijn eigen kast?
Ik kan eventueel kan ik wel zelf een 6 ramer maken als je er geen over heb.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door victort » ma 28 nov 2016, 17:06

Erick schreef:Een beginnerscursus heb ik al gedaan met goed gevolg, in Zutendaal België, maar een mentor heb ik [nog] niet.
Ik wil graag met de zwarte bij [Apis Mellifera Mellifera] gaan imkeren.
Is dit die cursus bij de Lieteberg voor 30 euro? Was je er tevreden over?

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door Erick » ma 28 nov 2016, 17:49

victort schreef:
Erick schreef:Een beginnerscursus heb ik al gedaan met goed gevolg, in Zutendaal België, maar een mentor heb ik [nog] niet.
Ik wil graag met de zwarte bij [Apis Mellifera Mellifera] gaan imkeren.
Is dit die cursus bij de Lieteberg voor 30 euro? Was je er tevreden over?
Ja bij de Lieteberg, ik heb wel het een en ander opgestoken. Ik heb bewust voor Zutendaal gekozen om de volgend reden: er wordt bij de Nederlandse cursussen te veel extra's wordt geboden, [vb een boek die ik niet wil, een lidmaatschap van een imkers vereniging die voor mij te ver weg is] waardoor de cursusprijs drastisch de hoogte in schoot.
victort schreef:...Was je er tevreden over?
Puur uit nieuwsgierigheid waarom deze vraag?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door victort » ma 28 nov 2016, 18:04

Erick schreef:
ik heb wel het een en ander opgestoken.

Puur uit nieuwsgierigheid waarom deze vraag?
Er zit niet echt een vraag achter deze vraag:-) Ik ben voornemens de basiscursus te volgen. Mijn oom imkert al de nodige jaren en ik heb wat jaren meegekeken. Sinds vorig jaar heb ik mijn eigen volkje in de tuin en dat ging goed. Ik heb wel enige kennis door lectuur, internet en doen, maar wil toch de basis van begin tot eind eens volgen. Daarnaast is het tof dat je na de cursus een koningin krijgt. Twijfel soms of de gevorderde niet beter is, dus meer vandaar mijn vraag....Wat bedoel jij precies met " een en ander" :-)?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen en wat is er minimaal nodig om bijen te houden

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 18:24

Hello Victort,

vraag aan de leraar stellen. Als je de basis al hebt is het onzinnig erbij te zitten.

grtz

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten