Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door bee-tree »

Verschrikkelijk hoe groot het probleem van ADULTERATION ofwel VERVALSING van honing is.
Waar heb ik dat vannacht uit afgelezen ? Wat DEED ik dus vannacht ?
Toen ik het mij onbekende woord "adulteration" opzocht in een Engels woordenboek,
stonden er alleen de volgende betekenissen :
"overspel en echtbreuk en ontucht en afgodendienst plegen".
En het voorbeeld : adulteration of history (= geschiedvervalsing).

Maar toen ik in het zoekvenster van Google adulteration invulde verschenen automatisch
4 zoektermen met als meest verrassende de term: adulteration of honey.
Google weet dus dat ik imker ben.

Ik zal met meer respect gaan spreken over de leden van de "Working party on honey". Hoezo ?
Hoe kan je tweehonderdzesennegentigduizend (296000) berichten ofwel resultaten doorspitten
die over vervalste honing gaan ? Ik heb van 50 bladzijden
van de 296000 gedeeld door 10 = 29600, dus bijna 30000 (dertigduizend) pagina's de
titels van de sites en bronnen en tweeregelige samenvattingen gelezen,dus 50 x10.

Ik hoop dat er behalve controle- en sanctiemaatregelen óók als resultaat
uit de besprekingen een STRATEGIE komt om het AREAAL
aan BIJENPLANTEN te vergroten in landen die zelf te weinig honing produceren voor
de eigen bevolking. Nederland is zo'n land.

Er is bovendien veel te weinig voedselaanbod voor het groeiend aantal bijenvolken;
dus te weinig nectar en stuifmeel; dus mede-oorzaken van bijensterfte. Zj. :b10:
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken »

Ik heb van 50 bladzijden
van de 296000 gedeeld door 10 = 29600, dus bijna 30000 (dertigduizend) pagina's de
titels van de sites en bronnen en tweeregelige samenvattingen gelezen,dus 50 x10.

dus te weinig nectar en stuifmeel; dus mede-oorzaken van bijensterfte. Zj. :b10:[/quote]

Dan zal je nu wel wallen onder de ogen hebben Zacharias Boom.
Zo noem ik je voortaan.

Ik vind dat ik het recht hebt om je een echte naam te geven als je die verdonkeremaant.

De spoeling is dun, dus moeten er minder imkers bij komen??
Ik heb veel volken en standen en zelfs in arme omgeving halen ze behoorlijk honing.
De standen hebben meestal maximaal 9 volken.

Het probleem is meer dat de volken hele perioden te weinig stuifmeel kunnen halen door de verarming/monocultuur.
Maar door te kijken naar de ontwikkeling en de afwikkeling kom je er achter wat mogelijk is.

Ben je een beetje tevreden met je nieuwe naam?

Dirk.
dertiende
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door bee-tree »

1.De spoeling is dun, dus moeten er minder imkers bij komen??
2.Ik heb veel volken en standen...
3.Het probleem is vooral dat de volken hele perioden te weinig stuifmeel kunnen halen door de verarming/monocultuur.
Dirk.[/quote]

Wat in zin 1 staat moet je zelf maar beantwoorden. Ik pleit en ijver alleen voor uitbreiding
van het drachtareaal. De verbouw van Karwij zou weer gestimuleerd moeten worden,
om maar 'n voorbeeld te noemen. Er zijn jaren geweest dat er gote percelen Crambe
en Bernagie en Teunisbloem in de Veenkoloniën werden verbouwd.

Op de klei wordt gelukkig nog Koolzaad verbouwd, maar lang niet zo veel per regio als in Duitsland.
Door het opheffen van het suikerbietenquotum verwacht ik minder koolzaadvelden.

Het zandgebied Westerwolde in de provincie Groningen heeft de bijen weinig te bieden
behalve in de bebouwde kom van grote plaatsen. Daar staan nog wat Lindenbomen en 'n variëteit aan
andere bomen en heesters.. De meeste imkers die van 'n dracht zeker willen zijn,moeten reizen
naar de koolzaadvelden.
Het is van Winschoten tot en met Ter Apel : eik na eik, berk na berk, over 40 kilometer.
In de bossen is het van hetzelfde laken 'n pak.

Bekijk het Nederlandse landschap eens van boven.
Het is 'n enorme lappendeken van gewassen waar de bijen niets aan hebben.
Dus de meeste honing moet van elders komen. Zie you tube over de grootste honingimporteur
in de Flevopolder.
2...... alleen veel afleggers ? In 't voorjaar neem je van 90 % afscheid , toch !
3. En dat stuifmeeltekort is nou precies het grootste probleem
om genoeg gezonde winterbijen te kweken.
Dat zeg je me dus na. :mrgreen: Zj. :b10:

P.S. Zacharia was de voorlaatste profeet. Hij leefde in dezelfde tijd als de profeet Haggai,
ongeveer rond 520 vóór Christus. Ik herken me in hem. Lees maar het Oude Testament.

De Christelijke roots van de meeste Nederlanders zijn nog alleen te herkennen wanneer
ze een lang moeilijk woord moeten spellen voor de telefoon,
bijvoorbeeld nectapolstuifmeelsurrogaat als volgt :
de N van Nicodemus, de E van Eva, de C van Cornelia, de T van Theoloog,
de A van Abraham, de P van Pieter of Peer of Père ; dus P en niet de D van Dirkjespeer enz. :lol:

Dirk, de rest van je bericht beschouw ik als "Een praatje voor de vaak". :lol:
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door joselito »

Terug winter hier :(
Bijlagen
DSCN0291.JPG
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus »

Voor u gelezen , Dit is waar ik al lang voor vreesde!!!

04.02.2017 Iedereen kan bijen helpen maar niet per se als imker


Steeds meer mensen worden zich bewust van de bijenproblematiek en voelen zich geroepen om te helpen. Jongeren willen imker worden en bedrijven die zich een groen imago willen aanmeten, plaatsen maar wat graag een bijenkast. Dat zo velen zich willen inzetten voor de bijen, vindt bijenexpert Dirk de Graaf (UGent) een mooie zaak, maar hij betwijfelt of het ook iets bijdraagt. "Doordat veel meer mensen plots een bijenkorf hebben, verstoort dat op sommige plaatsen het natuurlijke evenwicht tussen het aantal bijen en het voedsel dat voorhanden is”, verklaart hij in De Morgen. Het grootste slachtoffer van die disbalans is de wilde bij.
Het imkerambacht blijft aan populariteit winnen. Dirk Desmadryl, hoofdredacteur bij de Koninklijke Vlaamse Imkersbond, schrijft het toe aan de mediacampagnes die mensen bewustmaken van de bijenproblematiek. Ook bedrijven willen helpen door een bijenkorf op hun dak of terrein te plaatsen. Een mooi gebaar, schrijft De Morgen, maar niet de meest effectieve oplossing. Slechte imkertechnieken en overpopulatie kunnen er net voor zorgen dat de bijen het moeilijker krijgen.

Het was Apis Bruoc Sella, een Brusselse vereniging die zich actief bezighoudt met de bescherming van het stadsmilieu, die aan de alarmbel trok. Volgens de organisatie zijn er in Brussel de laatste jaren veel te veel bijenkorven bijgekomen, waardoor de wilde bijenpopulatie er met uitsterven bedreigd wordt. Cijfers over het exacte aantal bijenkorven in Vlaanderen zijn er niet, maar naar schatting zou dat volgens Desmadryl neerkomen op 20.000 tot 25.000.

Dirk de Graaf, professor aan de UGent en oprichter van HoneyBee Valley, betwijfelt of het ook iets bijdraagt. Het natuurlijk evenwicht tussen het aantal bijen en het voedsel dat voorhanden is, komt op sommige plaatsen in het gedrang. Met dat evenwicht is het volgens de Graaf al niet zo goed gesteld in ons land. "Doordat onze landbouw zich vooral richt op de teelt van aardappelen en maïs, valt hier voor bijen niet erg veel te rapen."

Wilde bijen zijn het grootste slachtoffer van die disbalans. Ze voeden zich net als de honingbij met stuifmeel en nectar. Omdat wilde bijen echter in veel kleinere kolonies samenleven dan de honingbij, zijn ze niet tegen hen opgewassen. Voor het voortbestaan van ons ecosysteem hebben we wilde bijen nodig. Omdat wilde bijen veel beter bestand zijn tegen koude temperaturen, zijn zij het die instaan voor de bestuiving van bloesems die al vroeg in het voorjaar bloeien. Bovendien zijn er ook tal van kleine bloemen waarvoor de honingbij te groot is om aan bestuiving te doen. Daar doen de kleine varianten van de wilde bij het werk.

Professor de Graaf moedigt iedereen die de (wilde) bijen wil helpen aan om ‘bijvriendelijk groen’ te zaaien en planten. "We moeten inzetten op drachtgewassen: permanente bomen en struiken die bijen van nectar en stuifmeel kunnen voorzien." Onder meer de esdoorn, de acacia en de hazelaar komen daarvoor in aanmerking, maar ook meiklokjes en sieraardbeien en dille. De bijenexpert kijkt ook naar de Vlaamse overheid om de open plekken in ons landschap daar beter voor te gebruiken: stadsparken maar ook nieuwe groene ruimtes zoals muren die men verticaal kan laten begroeien met planten zodat de publieke ruimte optimaal benut wordt. Ook de gewone Vlaming kan zijn steentje bijdragen door een appelboom in de tuin of een 'vergroend' stedelijk terrasje.
JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn »

Tja, mooi verhaal maar klopt het ook?
Als het goed 'bijenweer' is dan kunnen mijn volken de hoeveelheid dracht en stuifmeel niet aan er is dan een overschot. Bij slecht weer is het voor honingbijen en wilde bijen wachten op betere omstandigheden. In hoeverre zijn honingbijen een directe concurrent van wilde bijen, vlinders en andere insecten? Als imker stem je het aantal volken af op het beschikbare aanbod van nectar en stuifmeel. Teveel volken levert geen honing op.
Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt met de concurrentie tussen wilde bijen en honingbijen. De bedreiging en schade van systemische pesticiden is naar mijn mening vele malen groter. Een imker kan de keuze maken om zijn volken wel of niet in te zetten voor de bestuiving van bloemen. Wilde bijen kunnen dit niet. Een veel groter gevaar denk ik voor de wilde bijen dan onze bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch »

[quote="Primus"]Voor u gelezen , Dit is waar ik al lang voor vreesde!!!


Wilde bijen zijn het grootste slachtoffer van die disbalans. Ze voeden zich net als de honingbij met stuifmeel en nectar. Omdat wilde bijen echter in veel kleinere kolonies samenleven dan de honingbij, zijn ze niet tegen hen opgewassen. Voor het voortbestaan van ons ecosysteem hebben we wilde bijen nodig. Omdat wilde bijen veel beter bestand zijn tegen koude temperaturen, zijn zij het die instaan voor de bestuiving van bloesems die al vroeg in het voorjaar bloeien. Bovendien zijn er ook tal van kleine bloemen waarvoor de honingbij te groot is om aan bestuiving te doen. Daar doen de kleine varianten van de wilde bij het werk.



Omdat wilde bijen veel beter bestand zijn tegen koude temperaturen, zijn zij het die instaan voor de bestuiving van bloesems die al vroeg in het voorjaar bloeien. Geen concurrentie van de honingbijen dus !

Bovendien zijn er ook tal van kleine bloemen waarvoor de honingbij te groot is om aan bestuiving te doen. Daar doen de kleine varianten van de wilde bij het werk. Wederom geen concurrentie van de honingbijen !

Deze prof spreekt zichzelf tegen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer »

Alex Mönch schreef: Wilde bijen zijn het grootste slachtoffer van die disbalans. Ze voeden zich net als de honingbij met stuifmeel en nectar.
Omdat wilde bijen veel beter bestand zijn tegen koude temperaturen, zijn zij het die instaan voor de bestuiving van bloesems die al vroeg in het voorjaar bloeien. Geen concurrentie van de honingbijen dus !

Bovendien zijn er ook tal van kleine bloemen waarvoor de honingbij te groot is om aan bestuiving te doen. Daar doen de kleine varianten van de wilde bij het werk. Wederom geen concurrentie van de honingbijen !

Deze prof spreekt zichzelf tegen.
Maar...die wilde bijen hebben natuurlijk wel meer stuifmeel en nectar nodig dan enkel die van de bloesems in het voorjaar en de kleine bloemen. En daarom zijn honingbijen soms wel concurrenten (in de rest van het seizoen en bij grotere bloemen). Bovendien zijn ze een bron van allerlei virussen, zoals DWV, waartegen wilde bijen, of toch alleszins een aantal hommelsoorten niet zijn opgewassen. De wilde bijen hebben we nodig om de vroege bloesems en kleine bloempjes en andere bloemen waar de honingbij niet in geïnteresseerd is te bestuiven.
Laatst gewijzigd door tomer op zo 12 feb 2017, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn »

Ik ben een groot liefhebber van de natuur, daaruit is ook mijn liefde voor de bijen ontstaan, nu al meer dan 40 jaar. Voel mij ook totaal niet schuldig dat onze bijenvolken de wilde bijen tekort zouden doen. Veel vogels en andere insecten profiteren weer van de bessen en vruchten voortgekomen uit de bloemen die door onze bijen bevrucht worden. "Hoe lang duurt het nog dat er flitspalen voor honingbijen in dit land worden neergezet".
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch »

tomer kijk hier eens https://nl.wikipedia.org/wiki/Solitaire_bij

Levenswijze
Wilde bijen hebben vaak een heel speciale relatie met hun biotoop. Soms zijn ze voor hun voedsel (nectar en stuifmeel) geheel afhankelijk van één soort plant. Dit wordt monofaag genoemd, en een voorbeeld is de slobkousbij die alleen op de grote wederik (Lysimachia vulgaris) leeft. Ook zijn er soorten die uitsluitend in zanderige bodem nestelen zoals de schorzijdebij. De actieradius, het gebied waarbinnen een bij voedsel zoekt, is niet erg groot en mede afhankelijk van de grootte van de bij. Honingbijen en hommels vliegen op meerdere soorten planten, polyfaag genoemd, en zijn dus minder afhankelijk van het biotoop. Een honingbij kan wel 3 kilometer van haar kolonie een voedselplant (drachtplant) vinden. Wilde bijen vliegen vaak op planten waar honingbijen 'hun neus voor ophalen'. Het vervoer van het stuifmeel, eiwitrijk voedsel voor de larven, gebeurt ook per soort verschillend. Enkele soorten hebben zogenaamde korfjes aan hun achterpoten, anderen zoals metselbijen hebben lange haren aan hun buik, buikschuier genoemd, waartussen de stuifmeelpollen goed blijven zitten. Sommige soorten wilde bijen verzamelen het in hun speciaal daarvoor ontworpen krop, een verbreding van het spijsverteringskanaal.

Wilde bijen vliegen vaak op planten waar honingbijen 'hun neus voor ophalen'.!!!!Dat ze het moeilijk hebben komt vooral omdat er geen ongerepte gebieden meer zijn waar de flora en nestgelegenheid die ze nodig hebben om te overleven beschikbaar is.Denk maar aan de bijen hotels die ze verkopen en braak liggende stukken grond met een zeer diverse flora.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten