Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door bee-tree »

Rond 1970 waren in Nederland nog volop ruilverkavelingen aan de gang.
Eeuwen-oude houtwallen met Klimop werden gerooid.
Ter compensatie moest 4 procent van het landbouw-areaal met boompjes beplant worden.
Je mag 3 keer raden waaruit het assortiment in Westerwolde bestond.
'Heel bio-divers' (Let op de aanhalingstekens).
De soortsnamen passen op één regel.

99 % Eiken, berken ,essen, elzen en...... 1 % Hazelaar, Lijsterbes, Meidoorn.

Gistermiddag zag ik tijdens 'n wandeling dat er binnen
een straal van 1 km rond de bijenstand voor het eerst in 45 jaar flink wordt gedund .
Zodra het hout is afgevoerd en de vorst uit de grond is,
begin ik met het aanplanten van ontbrekende soorten;
op eigen gezag en met verantwoordelijkheidsbesef en natuurbetrokkenheid,
om te voldoen aan de maatschappelijke schreeuw om herstel van de biodiversiteit
van vóór het ruilverkavelingstijdperk,
dat na 1945 begonnen is en me vervolgd heeft. :mrgreen: Zj. :b10

P.S. Toen ik het vorige bericht verzond, kwam de mededeling van de computer dat er een fout
in het systeem was opgetreden en ik contact met de provider moest opnemen. Ik was er niet
zeker van of 't bericht was verstuurd. Ik heb een nieuw bericht gemaakt wat iets afwijkt van
het oorspronkelijke.
Jelte bedankt dat je Jur niet hebt afgetroefd. :clap:
Veel succes in je gevecht met de brandnetels.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer »

Ik denk dat iedereen gelijk heeft, ook de professor zal niet zomaar dingen verkondigen zonder onderzoek.
Dat er problemen zijn met de wilde bijen heeft meerdere oorzaken, zoals hierboven genoemd en helemaal door de mens veroorzaakt (monocultuur in de landbouw, pesticiden, verdwijning habitat en biodiversiteit,...).
Maar dat er op sommige plaatsen teveel bijenvolken zijn voor het (te arme) drachtgebied zal ook wel een rol spelen. Al is concurrentie niet de hoofdoorzaak, helpen doet het niet. Sommige soorten wilde bijen foerageren dan wel enkel op 1 bepaalde plant, er zijn meer soorten wilde bijen die verschillende bloemen bezoeken, planten/bomen die ook door honingbijen worden bezocht. Bvb metselbijen, zandbijen, hommels op wilg en fruitbomen. Gelukkig zijn de meeste imkers natuurliefhebbers die met zaaien/aanplanten van drachtplanten ook voor iets meer diversiteit zorgen.
Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door gijs.v »

Maar wat deden we ook alweer vanaag?

Dit is een interessante discussie, zo interessant dat deze een eigen kopje verdient.


Gijs met Tapatalk
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door johan »

Ik heb hier thuis 2 jaar geleden 15 volken overwinterd. Het jaar Erna is de helft ziek geworden. Chronisch paralyse virus. Toen heb ik beseft wat het probleem is. Te veel bijen en te weinig dracht. Aardappel, graan en mais zijn hier de hoofdteelten.
Dus ofwel doe je iets aan de dracht, ofwel doe je iets aan het aantal bijen. Alleen; die wilde bijen zijn daar ook.
Ik kan echt geloven dat er te veel bijenvolken zijn voor het dracht gebied waar ze staan en dat dit leidt tot concurrentie. Dat is hetzelfde met 20 schapen op 0.1 ha.
De professor is niet tegen de imkers. Hij weet heus wel wat hij zegt..
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door bee-tree »

gijs.v schreef:Maar wat deden we ook alweer vanaag?

Dit is een interessante discussie, zo interessant dat deze een eigen kopje verdient.


Gijs met Tapatalk
Daar zullen meer mensen het mee eens zijn. Interessante onderwerpen zijn moeilijker
terug te vinden als ze onderdeel zijn van het thema "Wat deed je vandaag in 2017 ?"
Je moet wel het opstellen van gedegen schrijfwerk óók tot doewerk blijven rekenen. Zj. :b10:

Misschien kunnen de moderatoren en eindredacteur alsnog bladzijden 8, 9, 10 en 11 verplaatsen,
bijvoorbeeld onder de nieuwe topicnaam : "Working party on honeybees and wild bees"
of "De bijenwei" in de rubriek "Dracht"
Laatst gewijzigd door bee-tree op ma 13 feb 2017, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door joselito »

johan schreef: Hij weet heus wel wat hij zegt..
Dat weet hij inderdaad. Hij gaat toch niet in de hand bijten die hem eten geeft.
Johan, hier zijn ook ooit volken verdwenen door een combinatie van virusziekten maar er was maar een schuldige en die stond achter de kast :)
Heb je al eens nagedacht hoeveel nectar er verloren gaat. Per slot van rekening is al snel de nectar verdwenen als er geen bezoek komt.
Bij massadracht ( en dat is het enigste wat bijen interesseert) kunnen de kasten tot 5 kg per dag halen. Zet je daar het dubbel aantal kasten dan zal de opbrengst niet plotseling maar de helft meer zijn. Dus jouw vergelijking met de schapen loop een beetje mank.

PS. ik heb nu meer bijen dan ooit en ze zijn in superconditie. (0 % uitval) en daar hebben heus geen hommels of andere bijen het leven voor moeten laten.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door johan »

joselito schreef:
johan schreef: Hij weet heus wel wat hij zegt..
Dat weet hij inderdaad. Hij gaat toch niet in de hand bijten die hem eten geeft.
Johan, hier zijn ook ooit volken verdwenen door een combinatie van virusziekten maar er was maar een schuldige en die stond achter de kast :)
Heb je al eens nagedacht hoeveel nectar er verloren gaat. Per slot van rekening is al snel de nectar verdwenen als er geen bezoek komt.
Bij massadracht ( en dat is het enigste wat bijen interesseert) kunnen de kasten tot 5 kg per dag halen. Zet je daar het dubbel aantal kasten dan zal de opbrengst niet plotseling maar de helft meer zijn. Dus jouw vergelijking met de schapen loop een beetje mank.

PS. ik heb nu meer bijen dan ooit en ze zijn in superconditie. (0 % uitval) en daar hebben heus geen hommels of andere bijen het leven voor moeten laten.
joselito, je mist net als de anderen het punt. En dat is ; in dracht arme periodes is er te weinig eten voor bijen. En eten, dat is in de eerste plaats stuifmeel. Vroeg in het voorjaar, in het najaar vanaf augustus. Dan komen de bijen in concurrentie omdat er te weinig voedselaanbod is, en worden ze vatbaarder voor ziektes. En ja, de imker is daar voor een groot stuk verantwoordelijk voor. Daarom de leuze: red de bij, hou geen bijen. Nog iets drastischer dan: red de bij, plant een boom. :wink:
En ja, ook ik heb 0% uitval op dit moment. 23/23.
Maar mijn bijen staan niet meer op 1 stand maar verdeeld over 3 standen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Heb je al eens nagedacht hoeveel nectar er verloren gaat.
Jos, nectar is idd in overvloed! Waarschijnlijk gaat de limitatie vooral om stuifmeel.
Er zal ongetwijfeld concurrentie optreden, maar het is vooral heel moeilijk te meten: het weer, de planten, de (wilde) bijenpopulatie en vooral de tijd zijn enorme variërende afhankelijke parameters. Heel moeilijk te meten.

Ik ben er van overtuigd dat er pollenlimitatie speelt in de natuur, maar nogmaals meet het maar eens! Niet gemakkelijk.

Het is wel gemakkelijke kritiek van Van de Graaf. Nogmaals: de eutrofiering van ons landschap en daarmee de enorme achteruitgang van bloeiende plantensoorten is de grootste factor die ervoor zorgt dat onze wilde bijenpopulatie zo achteruitgaat. Ook geschikte nestgelegenheden voor bijenpopulaties i waar het aan schort. Bijenhotels heeft allemaal geen zin (is mijn stelling, ook het aantal soorten die je daar mee helpt is te beperkt). Dat is meer een druppel op een verschroeiende plaat. Er moet veel meer inspanning komen om die beesten te helpen. Ik denk dan aan massaal nestgelegenheden uitgraven en aanleggen en zorgen voor blijvende! drachtomstandigheden.

Verder is de Graaf van micro-bioloog meende ik. Waarschijnlijk heeft hij nog nooit een bestuivingsonderzoek uitgevoerd. Dat resoneert ook nl. door in het artikel.

vr. gr.
JP
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Heb je al eens nagedacht hoeveel nectar er verloren gaat.
Jos, nectar is idd in overvloed! Waarschijnlijk gaat de limitatie vooral om stuifmeel.
.
Hebben jullie er wel eens aan gedacht welke rol de natuur heeft in de hoeveelheid nectar welke een plant af kan scheiden ????
Ik heb het wel meer geschreven , na wat regen heb ik nectar in overvloed .....bij droogte moet de voerbak er op .
Een en ander betekend dat er de ene week voldoende dracht voor meerdere volken is,,, en de andere week :snooty: :snooty:

Jaap v P
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door johan »

Ik denk dat we niet te veel moeten schieten op de pianist.
Dirk De Graaf is ontegensprekelijk een medestander van de imkers in Vlaanderen.
Maar hij probeert ook objectief te zijn. dit doet hij met de veranderde aanpak in het bijenteeltproject en dit doet hij met de uitspraken in het interview over het teveel aan bijen. het is niet omdat er (in onze ogen) nu eens kritiek komt vanuit die hoek dat hij plots als een vijand aanzien moet worden.
uiteraard willen wij zoveel mogelijk bijenvolken zetten zonder te moeten denken aan drachtbeperkingen. maar een boer die maar 1 ha heeft, zet daar ook geen 100 schapen op. die weet dat zijn schapen dan verhongeren.
Als imker moeten wij ons drachtgebied waar we onze bijen plaatsen kennen en op basis hiervan een inschatting maken hoeveel bijenvolken dit gebied aankan (ook al spreken we hier niet over 1 ha, maar over vierkante km). we moeten daarbij rekening houden met andere imkers die misschien wel interfereren met onze bijen. we weten allemaal dat we in het midden van een landschap met monocultuur geen bijenkasten moeten plaatsen ondat onze bijen daar verhongeren. maar dat kan evengoed gebeuren in een gevarieerd landschap als er te veel bijenvolken staan.

als een bijenvolk jaarlijks 120kg nectar en 30 kg stuifmeel nodig heeft dan weet je het wel. dat zijn gigantische hoeveelheden, we spreken over miljoenen bloemen per bijenvolk. en dan wil de imker nog honing oogsten. dat komt er nog eens bovenop.
en opnieuw: wanneer de linde open staat is dit geen probleem. maar wat in september-oktober als het 20-25 graden is? dan vliegen de bijen ook, maar vinden ze bijna niets.
het veranderende klimaat (met warme nazomers) is ook een groot deel van het probleem.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten