Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » wo 15 feb 2017, 15:51

Vandaag genoten van de grote activiteit rond de kast en wat slowmotion beelden gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=Kp7oi-f22zs

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door harry mouris » wo 15 feb 2017, 20:12

Vandaag maar eens een dagje vrij genomen. Heerlijk in de zon aan een nieuw kippenhok gewerkt en natuurlijk gekeken hoe druk het bij de kasten was. Geweldig om de bijen op 15 febr zo te zien vliegen. Ik zag bijen met oranje stuifmeel...dat is van het sneeuwklokje. Ik ben meteen naar de sneeuwklokjes in de tuin gegaan en ja hoor... daar vlogen ze goed op vandaag!

Ik heb vanochtend toen het nog fris was de bodems verschoond en bij de 2 volken die op 2 bakken stonden de onderbak verwijderd...Daar zat al vers stuifmeel inopgeslagen. Dat hebben ze dus gisteren al gehaald.

Bijgaand een foto van vandaag van de sneeuwklokjes met bij. Je ziet het stuifmeel mooi aan haar pootjes!
Sneeuwklokje.jpg

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » wo 15 feb 2017, 21:57

Bmans schreef:Leuk wel die hommels, zal er eens op letten. Veel uitleg al wel, maat toch nog wel enkele vragen....
Het muizennest kan dat ook van de woelrat zijn? Dat is zo'n klein soort muisje dat veel in de weilanden zit. Die hebben zo'n kort staartje
Wat is dan het formaat van de bloempot? Neem je gewoon zo'n standaard oranje/rode die je veel ziet? Plaats je hem dan plat? Met de opening aan de zijkant en niet aan de bovenkant?
Hoeveel suikerwater (verhouding 1:1 ?) geef je dan en waar doe je het in? Gaat de hommelkoningin niet per ongeluk in suikerwater-bad?
Ik denk dat eender welke muizen of rattenurinegeur goed is om ze te lokken...maar het is niet zo dat dat echt een vereiste is.
Ik geef trimobee in dopjes van bvb fruitsapdozen, daarin kunnen ze niet verdrinken. Suikerwater 1:1 zal ook wel goed zijn. Het is maar voor de eerste dagen/week om ze op weg te helpen. Mieren komen hier al snel op af, dus ik zet de kastjes op poten die in potjes water staan.
Wat bloempotten betreft...dat hoor je dikwijls, maar heb ik zelf nooit zo geprobeerd. Hou er rekening mee dat een hommelnest veel vocht produceert en dat moet allemaal weg kunnen.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Bmans » vr 17 feb 2017, 06:53

tomer schreef: Ik denk dat eender welke muizen of rattenurinegeur goed is om ze te lokken...maar het is niet zo dat dat echt een vereiste is.
Ik geef trimobee in dopjes van bvb fruitsapdozen, daarin kunnen ze niet verdrinken. Suikerwater 1:1 zal ook wel goed zijn. Het is maar voor de eerste dagen/week om ze op weg te helpen. Mieren komen hier al snel op af, dus ik zet de kastjes op poten die in potjes water staan.
Wat bloempotten betreft...dat hoor je dikwijls, maar heb ik zelf nooit zo geprobeerd. Hou er rekening mee dat een hommelnest veel vocht produceert en dat moet allemaal weg kunnen.
plaats je dan het kastje in de schaduw of juist in de zon. En uit de wind, neem ik aan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Hans van der Post. » vr 17 feb 2017, 09:14

Ik heb veel resultaat met een oud mezen nest. Als je mezenkasten in het najaar schoonmaakt en het nest bewaard gebruik je deze voor toekomstige hommel nesten. Het is nu tijd om de hommelkasten uit te zetten doe voor dat de koninginnen in maart gaan vliegen.

Voor meer: klik
!Hans.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » vr 17 feb 2017, 12:48

Bmans schreef: plaats je dan het kastje in de schaduw of juist in de zon. En uit de wind, neem ik aan.
In de schaduw onder een struik, of ergens waar enkel 'smorgens/'s avonds wat zon op de kast schijnt.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Bmans » za 18 feb 2017, 07:32

Kan zo'n hommelkastje binnen 4 of 5 meter van een bijenkast staan of moet er een bepaalde minimale afstand tot een bijenkast zijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Hans van der Post. » za 18 feb 2017, 09:29

Bmans schreef:Kan zo'n hommelkastje binnen 4 of 5 meter van een bijenkast staan of moet er een bepaalde minimale afstand tot een bijenkast zijn.
Dit is geen probleem.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door A.A. Staals » za 18 feb 2017, 19:32

Ongewenst bezoek ontvangen.
AAA.jpeg
AAAA.jpeg
(Geen idee waarom de foto's gedraaid worden)

ad staals

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Eddy Geurtsen » za 18 feb 2017, 19:51

Kan het niet zo heel goed zien, maar het lijkt erop dat je inwoning van muizen had?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten