Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch »

Net even snel bij 2 kasten de honingkamers bekeken of er wel wat gehaald is,of dat ik me nu echt zorgen moet gaan maken over de voedselvoorraad.
En dat viel 100 % mee :D
Ondanks de spaarzame uurtjes op het geringe aantal haaldagen deze maand,toch volle ramen met nectar en begin van verzegeling.
1 Dadant met 1 honingkamer 4 honingkamerraampjes in de honingkamer met nectar/honing.

De Dadant met 3 honingkamers heeft 5 volle honingkamerraampjes in de bovenste honingkamer en ze zijn begonnen met verzegelen :D
Van bovenaf kun je mooi de witte bouwrandjes zien.
Bijlagen
wittebouwrandjes.JPG
beginverzegeling.jpg
Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Thyas »

Vandaag de dames (4 kasten) op de koolzaad gezet, staat er fabeltastisch bij.
'S middags nog even gaan kijken (tien minuten rijden van huis), vliegen als gekken ondanks temperatuur en wind maar wel de nodige bijen op de grond.
Wellicht gevalletje uitgeput of lichtelijk onderkoeld. Helaas wijzen voorspellingen niet op snelle toename van de temperatuur.
Alles blijft daardoor wel langer en mooier in bloei maar we hebben toch temperatuur nodig wil het echt gaan honingen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer »

Bij 2 volken snel darrenraat gesneden op het "warmst" van de dag, met handdoeken op de andere ramen.
Ik merkte dat de kunstraat die ik vorige week heb gegeven, nu toch zo goed als volledig uitgebouwd is, ondanks de kou en de weinige dracht. Terwijl de darrenraat wel gesloten, maar niet bijgebouwd werd. Bij 1 volk zag ik dat ongeveer 1/3 van de gesloten darrencellen opengeknaagd waren. Even dacht ik dat ik te laat was, maar achteraf gezien kan dat niet omdat vorige week alle cellen nog open waren. Maw, ze waren darren aan het kannibaliseren...hier en daar zat nog een halve larve in de opengeknaagde cel. Doen ze dat omdat ze het broed niet allemaal warm kunnen houden? Stuifmeel en honing was er zeker nog voldoende in voorraad.
Edit: het raam met gekannibaliseerde darrenraat is een raam waarvan ik vorige maand het onderste gedeelte heb weggesneden, omdat het misvormd was door de hittegolf van vorige zomer. Het raam hing tegen de kastwand. Vorige week heb ik er een "echt" bouwraam (half raam met bovenste deel kunstraat) naast gehangen, op positie 2. Daarmee was er misschien teveel lege plaats tussen het raam met darrenbroed en de andere ramen broed...?
Ik heb het raam er nu uit genomen, omdat ik deze ramen met gesmolten was weg wil en niet tekens tussen de draden wil darrenraat wegsnijden. Er zat wel veel honing en stuifmeel op het raam, zelfs een klein beetje werksterbroed, dus misschien had ik daar beter nog mee gewacht.
Bijlagen
P4210005.JPG
Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door harry mouris »

Vanochtend 2 volken naar het koolzaad gebracht. Op de klei bij Winschoten. Samen met collega imkers van de vereniging. Is voor mij de eerste keer dat ik met de bijen reis. Gezellig hoor.

Het koolzaad is nog maar net in bloei. Nu maar afwachten of het snel wat warmer wordt...
Laatst gewijzigd door harry mouris op za 22 apr 2017, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Thyas »

Nog even een fotootje van de kasten bij het koolzaad. Het is momenteel wel stoeien geblazen met de wind.
Verder bloeit het schitterend en vrij vroeg voor NW-Friesland.
image.jpeg
AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door AnnekeW »

Hier is de koolzaad al over z'n hoogtepunt heen.
De wind is eindelijk gaan liggen, dus heb ik vandaag mijn volk bezocht. Het was een drukte van belang, veel jonge bijen, enkele darren en de koningin -een prachtige dame- deed rustig haar ronde. Er was niet veel darrenbroed, maar dat wat er was, heb ik weggesneden en als snack aan de kippen gevoerd. Het zat vol mijten...
Er zat alweer veel honing in de BK, daarom heb ik de ramen zonder broed weggehaald en vervangen door lege raten, zodat de koningin weer voldoende legruimte heeft, en een tweede HK geplaatst want de eerste zit bijna vol. Er waren een tiental speeldopjes onderaan de ramen, allen niet belegd.
Heel fijn om te zien dat dit volk zo goed gaat, nu is het zaak om die mijten goed onder controle te krijgen!
Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door harry mouris »

De volken zijn enorm gegroeid en de voedselvoorraad vrijwel op. Omdat het5 dagen te koud blijft om echt te honingen heb ik gister en vandaag apifonda gegeven. Het koolzaad is in Winschoten bovendien nog niet vol in bloei.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door mick »

Gisteren ramen ingesmolten met waswafels.
Leuk avondjobke.
JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door JohnHoogendoorn »

Vandaag de starterskastjes klaargemaakt. Over een paar weken wil ik niet voor verrassingen komen dat er iets ontbreekt of kapot is.
IMG_4622.JPG
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Hans »

Vandaag de bijen van het fruit opgehaald. De meeste kasten wegen niet veel.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten