Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door ErikS » ma 22 mei 2017, 18:37


Joke Kra
Berichten:4
Lid geworden op:zo 21 mei 2017, 15:57
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Joke Kra » ma 22 mei 2017, 23:04

Vandaag geprobeerd foto's te maken. Dat is niet gelukt. Ten eerste omdat ik een onmogelijke hoek moet maken om dat te kunnen doen, ten tweede omdat ik alleen met mijn mobieltje kan fotograferen, dat ongeveer een seconde nodig heeft om scherp te stellen voordat de foto wordt gemaakt. En op het moment van afdrukken waren de bijen, alweer ergens anders, want die zitten geen seconde stil.

Ik ben ervan overtuigd dat het niet om hommels gaat, niet om wespen en niet om zweefvliegen. Ik heb alle plaatjes ervan bekeken op internet. Dan misschien een solitaire bij?? Ik weet het verschil niet tussen een gewone bij en een solitaire helaas.

Wat mij opviel:
Aan de buitenkant van het hout - vlakbij één van de luchtgaten die nu afgeplakt zijn - heeft zich een donkergrijs laagje gevormd van iets. Ik kan de substantie niet goed beschrijven, maar het is hard en korrelig, alsof het om een soort uitgedroogde klei gaat. Gisteren heb ik dat met een puntig mes weggeschraapt voor zover ik erbij kon. Maar vandaag zat er alweer een dun laagje, dat ik alweer heb weg gekrabd.

Ook heb ik nu gezien dat de paar bijen die af en aan blijven vliegen, via de achterkant van het hok verdwijnen. Ik kan niet zien wat ze daarachter aan het doen zijn en of ze daar soms een gaatje hebben gevonden om toch in de dubbele wand te komen. Ik zie wel dat ze steeds dezelfde route nemen om naar achteren te kruipen. Maar daar kan ik al helemaal niet zien wat er gebeurt, want er staat een schutting tegenaan met klimop. Intussen hoor ik nog wel gezoem in de dubbele wand die ik afgeplakt had.

Dit zijn foto's van de situatie:

http://imgur.com/a/xUyDD

http://imgur.com/a/8ior4

Zoals jullie zien heeft het hok een middensegment. Dat is het nachthok van de kippen waarin ze slapen. In het linkse, lagere deel, leggen ze hun eieren. Naast het middensegment rechts zie je een loopplankje dat toegang geeft tot het nachthok. En net achter het plastic van - zeg maar trapesiumvorm - wordt de kleimassa afgezet die ik steeds weg schraap. Net bovenaan de loopplank zie ik de bijen om het hout naar achter kruipen richting schutting. Ik blijf het vreemd vinden dat ik steeds maar (maximaal) 4 bijen tegelijk zie. Maar ze proberen toch iets te knutselen, anders zou ik niet steeds die grijze kleimassa hoeven wegschrapen.

Echt, ik snap hier niets meer van.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 mei 2017, 23:48

vlakbij één van de luchtgaten die nu afgeplakt zijn - heeft zich een donkergrijs laagje gevormd van iets. Ik kan de substantie niet goed beschrijven, maar het is hard en korrelig, alsof het om een soort uitgedroogde klei gaat. Gisteren heb ik dat met een puntig mes weggeschraapt voor zover ik erbij kon. Maar vandaag zat er alweer een dun laagje, dat ik alweer heb weg gekrabd
.
Nu is het mij duidelijk het zijn solitare bijen die hun gang dicht "metselen" met klei. Elk soort solitare bij leeft drie weken. In die tijd zorgt ze voor nakomelingschap. Gewoon hun gang laten gaan.
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door gijs.v » di 23 mei 2017, 06:53

Sommige hebben last van waar anderen moeite voor doen om te bekomen. Kippenhok vs. Insectenhotel.



Gijs met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door ErikS » di 23 mei 2017, 08:06

een paar weken wachten om dit probleem zich te laten oplossen en intussen een bijenhotel plaatsen om andere bijen een leuk plekje aan te bieden. Laten ze hopelijk de stal met rust ;-)

Joke Kra
Berichten:4
Lid geworden op:zo 21 mei 2017, 15:57
Contacteer:

Re: Bijen in dubbelwandig kippenhok. Hulp gevraagd!

Bericht door Joke Kra » wo 24 mei 2017, 19:44

Dat is een heel goed idee om een bijenstal te plaatsen! Voorkom ik voor volgend jaar misschien hetzelfde probleem. Het is bovendien een diervriendelijker oplossing.
Ik ben erg opgelucht te horen dat het hier om solitaire bijen gaat en niet om een zwerm!!! En ook - mocht het toch weer eens gebeuren - dat ze maar 3 weken blijven. Dat is nog te overzien tenminste.

De bijen hebben het inmiddels opgegeven, geloof ik, want vandaag heb ik er nog maar heel af en toe eentje gezien. Het probleem is - denk ik - opgelost, want mijn kip durfde gisteravond ook het hok weer in.

Heel, heel hartelijk bedankt voor het meedenken! :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten