Hulp gezocht in amsterdam

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Sok
Berichten:22
Lid geworden op:zo 17 apr 2016, 22:26
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Onbekend en carnica waarschijnlijk
Locatie:Amsterdam
Contacteer:
Hulp gezocht in amsterdam

Bericht door Sok » za 12 aug 2017, 11:11

Is er iemand die in amsterdam woont en mij binnenkort een x kan helpen bij het vinden en merken van mijn koningin? Ik kan haar niet vinden en wil haar graag merken maar dit heb ik nog nooit gedaan. Fijn als een ervaren imker een x wil komen helpen. Ik overweeg ook een nieuwe koningin aan te schaffen, mijn bijen waren gezwermd ondanks het feit dat ik een veger had gemaakt en daarna leek het resterende volkje moerloos. Raampje van een bevriende imker ingehangen maar zijn bijen zijn nogal stekerig. Deze lijken dat nu ook maar ik wacht varoabehandeling met mierenzuur die vandaag afloopt even af want na dag 1 al heel veel mijten (200/300?) en ga straks voeren want er was maar weinig honing id kast. Hopelijk zijn ze met een week of wat wat relaxter en zo niet dan ga ik koningin wisselen in het voorjaar. Wel fijn alsnhet lukt me haar te vinden!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hulp gezocht in amsterdam

Bericht door Hans van der Post. » za 12 aug 2017, 11:34

Ben je geen lid van de Amsterdamse imkerverenging?
Het is een grote club daar moet toch iemand te vinden zijn die een helpende hand toe steekt.
!Hans.

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: Hulp gezocht in amsterdam

Bericht door JohnHoogendoorn » za 19 aug 2017, 23:25

Heel vervelend dat de koningin niet voldoet. Als je van plan bent de koningin in het voorjaar te vervangen waarom zou je haar dan nu willen merken? Alleen om haar in het voorjaar gemakkelijk te kunnen vinden? Het vinden van een koningin is in het voorjaar niet moeilijk. In april is het broednest en het volk nog in ontwikkeling.
Als je de koningin in het voorjaar vervangt dan duurt het nog zeker 6 weken voordat de werksters van de nieuwe koningin het volk met de nieuwe koningin hebben overgenomen. Pas in juni merk je dan pas duidelijk de resultaten van de wisseling aan het volk.
Waarom wissel je de koningin niet de komende weken?
Dan begin je volgend voorjaar met een rustig volk.

dirkdekker
Berichten:4
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 00:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hulp gezocht in amsterdam

Bericht door dirkdekker » do 24 aug 2017, 09:52

Natuurlijk wil ik helpen. neem contact op met Beelease in Amsterdam-Noord
Stichting Beelease helpt de bijen en de imkers.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten