Wat deed je vandaag in 2019.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.

Moderator: Bart de Coo

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2019.

Berichtdoor Jaap v.Popering » di 09 jul 2019, 22:25

Een mens ( imker ) is nooit te oud om te leren ...... Er staan al enkele jaren een veld met Thymus ( tijm ) in de directe omgeving van mijn bijenstal en ik heb daar slechts summier honingbijen op zien foerageren , ik moet zoeken naar een bij . Gisteravond moest ik wat laat bij mijn stal zijn en tot mijn verbazing zag ik op elke vierkante meter een honingbij . Deze avond weer gaan kijken en vanaf half negen beginnen zij te foerageren .
1 .jpg
2 .jpg

JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Berichtdoor JackC » di 09 jul 2019, 22:49

l en ik heb daar slechts summier honingbijen op zien foerageren
opvallend Jaap van Popering; mijn waarneming is dat bloeiende Thijm altijd goed bevlogen wordt, vandaag nog bij staan kijken in een kruidentuin bij een van mijn bijenstanden, meerdere bijen per plant in plaats van per vierkante meter.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Berichtdoor Hans van der Post. » di 09 jul 2019, 23:55

Zou het twee soorten thijm kunnen zijn. Er zijn namelijk nogal wat soorten.
Misschien zou Jack een foto van zijn thijm kunnen maken.
!Hans.

Jaap v.Popering
Contacteer:

Berichtdoor Jaap v.Popering » wo 10 jul 2019, 08:13

Deze percelen zijn in opdracht van van zaadvermeerderings bedrijven en daar gaan altijd selecties aan vooraf .
Lei Hensels ; heeft mij wel eens verteld dat het gebeurt dat na veredeling soms de nectar in de plant verdwenen is ,
en dat zij noodgedwongen terug moesten in de selectie omdat de zaadzetting niet meer voldoende was .

Jaap v.Popering
Contacteer:

Berichtdoor Jaap v.Popering » ma 29 jul 2019, 20:53

Vanwege de overweldigende dracht heb ik maar weer wat HK raampjes van kunstraat voorzien .
Nu heb ik weer wat om morgen tussen de volle ramen in te hangen , die van vorige week zijn weer uitgebouwd en vol .
Het rijpen gaat niet zo snel dan heb weer wat om ruimte te geven . Bij onze late drachten heb je je ook geen zorgen te maken over broedbeperking , daar zorgen de bijen zelf voor door stuifmeel en nectar tussen het broed op te slaan .
Mijn volken zijn op volle sterkte en zo komt alles weer op z'n pootjes terecht .
IMG_0778.jpg
IMG_0779.jpg

Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2)
Contacteer:

Berichtdoor Tieme » di 30 jul 2019, 15:53

Het is een drukke tijd.

Er moet honing geslingerd worden en dat moet ook nog ergens in.

Wat me opvalt is dat de honing dit voorjaar vrij donker was en nu ook weer. Maar nu met de hitte vloeit het wel heel mooi.
De honing dit voorjaar was vrij vlak van smaak. Weinig subtiele aroma's. Honing van anderen die ik geroken heb had dat wel. De zomerhoning is wat interessanter van smaak. Er zit linde in en een hoop andere dingen. Leuk toch allemaal.

crunx
Contacteer:

Berichtdoor crunx » ma 12 aug 2019, 22:50

Vandaag weer even mijn inwinter/ anti-varroa cocktail gemaakt en gebruikt.

Zeker in deze periode doen ze het er geweldig op. Meteen gaan ze wild :handgestures-thumbup:

FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Berichtdoor FrancA » di 13 aug 2019, 18:37

Vandaag een portie 'druiphoning' gemaakt van raten van een biologische boerderij bijenvolk.
Morgen wat raathoning en 'biologische?' druiphoning oogsten van bijenvolken die fourageren in onze eigen woonwijk.

Ook nog even gekeken naar een moerloos volkje met eierleggende werksters waarvoor ik eergisteren wat broed met bijen uit een ander volk in een nieuw bijenkastje heb geplaatst en daarna de moerloze bijen heb afgeslagen op een veldje in de buurt.
Lijkt goed te gaan.
Over een weekje maar eens kijken of ze redcellen aanmaken.

Jaap v.Popering
Contacteer:

Berichtdoor Jaap v.Popering » vr 16 aug 2019, 17:07

Ik heb een begin gemaakt met de honingbakken af te nemen en onder de moerroosters weer eens te kijken wat er allemaal loos is . Ik ben tot zover zeer tevreden .
Als voorbeeld (foto 1 ) een volk de HK afgenomen en nu op twee BK bakken laten staan voor de winter . De onderbak heb ik niet meer in gekeken .
z-1 .jpg
( foto 2 ) De zijramen ( 2x2 ) honing afgenomen en lege voor in de plaats gehangen .
z-2 .jpg
( foto 3 ) vrijwel helemaal gevuld met honing met nog wat darrenraat .
z-3 .jpg
( foto 4 ) Een mooie gordel met honing boven het broednest . Een schoolvoorbeeld om in te winteren .
z-4 .jpg

Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Berichtdoor Primus » vr 16 aug 2019, 21:14

Jaap v.Popering schreef:
vr 16 aug 2019, 17:07
Ik heb een begin gemaakt met de honingbakken af te nemen en onder de moerroosters weer eens te kijken wat er allemaal loos is . Ik ben tot zover zeer tevreden .
Als voorbeeld (foto 1 ) een volk de HK afgenomen en nu op twee BK bakken laten staan voor de winter . De onderbak heb ik niet meer in gekeken .

z-1 .jpg

( foto 2 ) De zijramen ( 2x2 ) honing afgenomen en lege voor in de plaats gehangen .

z-2 .jpg

( foto 3 ) vrijwel helemaal gevuld met honing met nog wat darrenraat .

z-3 .jpg

( foto 4 ) Een mooie gordel met honing boven het broednest . Een schoolvoorbeeld om in te winteren .

z-4 .jpg
Nu darrenraat kan ook zeggen dat de bijen nog van plan zijn om de Koningin nog te vervangen! Maar dat weet je zelf vermoedelijk ook wel.