Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door Hans van der Post. » di 08 sep 2020, 11:19

Edit: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant

7-SEP-2020 - Bij het Brabantse provinciehuis in ’s-Hertogenbosch is een speciale bijenkast geplaatst. Niet alleen is deze kast volgestopt met allerlei meetapparatuur, ook wordt zij bevolkt door honingbijen die de Varroa-mijt bij kop en kont, mét haar jonkies, uit het broed verwijderen.
De Stichting Arista Bee Research (BartJan Fernhout) hoopt dat de bijen gaan doen waar ze voor kwamen. En dat er nog vele zullen volgen.
lees verder: Klik
Kijk naar de Film van brandpunt: klik
!Hans.

Matthijsb
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door Matthijsb » za 12 sep 2020, 19:19

Ik hoop dat het een positieve vooruitgang is, enkel kan het zich focussen op bepaalde eigenschappen, uiteindelijk ook weer andere problemen veroorzaken.

De natuur heeft niet voor niets bedacht een koningin met meerdere darren te laten paren lijkt mij? (Mede) Daardoor heeft de bij het al een aardig tijdje overleefd op deze aardbol.

Of zie ik het nu wat te negatief in?

Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2)
Contacteer:

Re: Varroa-resistente bijen vliegen door Brabant.

Bericht door Tieme » ma 14 sep 2020, 07:39

Dat denk ik wel,

Er wordt enkele generaties met 1 dar inseminatie gewerkt om een specifieke eigenschap te versterken. Daarmee verlies je echt niet ineens al het andere. Vergeet niet dat er een verschil is tussen een volk en een koningin. Een volk heeft normaal gesproken meerdere darren als vader, maar een enkele bij of koningin altijd maar 1. Dus hoewel het volkje waar een 1-dar koningin in zit wat apart is, zijn de jonge koninginnen die eruit geteeld worden gewoon normaal. Als die vervolgens normaal paren heb je weer een gewoon volk, maar mét verbeterde resistentie.

Groeten,
Tieme

Plaats reactie