Wat deed je vandaag in 2021

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door JohnHoogendoorn » za 04 sep 2021, 19:59

Het bijenseizoen is bijna gedaan. Het was een zeer intensief bijenseizoen. Het seizoen was op alle punten wisselvallig. Het voorjaar was koud. Daardoor konden we later aan het teeltseizoen beginnen. De eerste aanparingen van de jonge koninginnen duurde lang. Na bijna 3 weken werden de koninginnen van de eerste serie pas bevrucht. De oogst van de Voorjaarshoning was minimaal. In 25 jaar hebben we nog nooit zo weinig Voorjaarshoning geslingerd. Medio mei werd het weer beter. De tweede en opvolgende teelt series werden vlot en goed aangepaard. De honingoogst van de linde was enorm goed. We hebben in 45 jaar nog nooit zo’n grote oogst Lindehoning gehad. Samengevat.. het was een intensief bijen seizoen. De volken hadden tot mei extra aandacht en verzorging nodig door het koude weer. Gemiddeld was de honingoogst minder in volume dan andere jaren. Het teeltseizoen was goed. We hebben genoeg mooie koninginnen kunnen telen van de beste teeltlijnen.
Door de goede teeltresultaten hebben we veel jonge volken op kunnen zetten waardoor de wintervolken groot en vitaal zijn. Zo is elk seizoen weer anders en een uitdaging. Allemaal bedankt voor de aankoop van honing of volken🐝

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 okt 2021, 15:25

Ik heb vorige week een behandeling tegen de varroa gedaan en het was geen overbodige luxe , gelukkig bij slechts enkele volken .

Mijn advies is met welk middel dan ook maar probeer dit te voorkomen .
IMG_6644.jpg
IMG_6650.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door tomer » do 07 okt 2021, 13:08

Hopelijk nog niet te laat...ik heb ook 1 zo'n probleemvolk (van de 24). In juni een vreemde zwerm geschept die blijkbaar vol mijten zat, maar dat merkte ik pas in september toen er bijen met DWV vóór de kast kropen en de natuurlijke mijtenval plots toenam. Als noodbehandeling 3x oxaalzuur verdampt, met telkens 6 dagen tussen, dat gaf ongeveer 4500 mijten. Dat was blijkbaar nog niet voldoende, nadien nog een 4de maal behandeld en er vielen terug meer dan 1000 mijten en nog steeds DWV bijen.
Wat ik geleerd heb: (vreemde) zwermen toch steeds behandelen wanneer ze nog geen broed hebben.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door tomer » di 12 okt 2021, 01:19

Eind september was de laatste controle van enkele volken na het inwinteren. Zag er goed uit, mooie verzegelde voerramen aan de buitenkanten en op de middelste ramen een goede krans voer rond het broed.
Zowel bijen als imker zijn nu 6 maanden gerust.
Bijlagen
20211012_010640.jpg
20211012_010606.jpg

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door JohnHoogendoorn » di 19 okt 2021, 10:59

Wetenschap of praktijk? De kwaliteit van teeltkoninginnen laat in de praktijk vaak andere resultaten zien na testen dan je zou verwachten. In theorie klopt het dat een teeltlijn goede eigenschappen heeft. Echter in de praktijk wordt een nieuwe teeltkoningin altijd eerst uitvoerig getest.

Als er 5 koninginnen (zusters van de zelfde teeltlijn) aangepaard terugkomen van een bevruchtingsstation dan zijn ze kwalitatief niet gelijk. Dat heeft mogelijk te maken met de complexe genetica. Na aanparing van de koninginnen op een bevruchtingsstation is het altijd nodig om een koningin verder te testen voordat ze ingezet kan worden als teeltkoningin. Nadat een koningin is ondergebracht in een jong volk wordt ze de eerste maanden beoordeeld op haar broedkwaliteit. Na een goede uitwintering telen we een serie na van de nieuwe koningin om verder te testen op o.a zachtaardigheid en haaldrift. De dochters van de koningin (F1) krijgen een jong volk welke het eerste jaar uitgroeit naar een volwaardig volk. Pas het opvolgende voorjaar na uitwintering van deze F1 volken zijn de resultaten goed zichtbaar. Het duurt dus minimaal 2 seizoenen voordat een teeltkoningin volledig op haar kwaliteit beoordeeld kan worden. Als de teeltkoningin op alle punten een voldoende heeft gehaald dan kan ze ingezet worden als volwaardige teeltkoningin. Het is een langdurig proces van testen, daarom zijn goede teeltkoninginnen zo waardevol🐝

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door bee-tree » vr 22 okt 2021, 00:23

Gelukkig hoefde ik gister na de dikke storm geen puin te ruimen bij
huis en de bijenstand.
In Barendrecht lijkt de tornado de bijenvolken niet getroffen te hebben, maar
veel woningen van de mensen zijn zwaar beschadigd.
Ik heb alleen wat dode takken hoeven te sprokkelen en enkele verschoven
dekzeilen over de kasten recht moeten trekken.

De wind kan m'n bijenwoningen inwaaien , want in de vliegspleten heb ik
doornige braamstengels zitten behalve bij één kast van de 22, waar
het volk de vliegspleet over de volle breedte en hoogte heeft dicht gekit met.....
PROPOLIS, op 3 openingen na;
één ronde in het midden met de omvang van één bij;
twee aan beide uiteinden van de spleet, elk 5 mm hoog en 15 mm breed.
Het volk zit op 10 broedkamerramen.

De propolis-voorhang houdt de wind tegen en dus de kou en fijnstof en nano- en
piko-partikeltjes en electronen-microscopisch kleine virussen, die
door de wind verspreid worden !

Ik hoop dat spitsmuizen en bosmuizen vies zijn van propolis en de kast overslaan.

Propolis heeft nog meer functies zoals jullie wel weten. Zj. :b10:

P.S. Ik wil met dit volk voorttelen omdat het propoliseren van de vlieg-opening
genetisch bepaald kan zijn. Ik ben zuinig op propolis; verwijder het niet uit de kast.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door tomer » zo 24 okt 2021, 23:18

Op 4 dagen tijd 5 nesten van de Aziatische hoornaar opgespeurd (in Vlaams Brabant)!
De truc is in de buurt van meldingen (vespawatch.be) gaan zoeken naar bloeiende klimop. Zitten er AH op, dan lokpot tussen de klimop hangen, wat lokvloeistof morsen zodat ze er binnen enkele minuten opzitten. Dan is het kinderspel: vliegrichting bepalen, enkele individuen merken met een stip en de vliegtijd heen en weer naar het nest timen. Een goede verrekijker is nodig, want ze maken hun nest meestal 20 meter hoog in een boomtop, soms lager, zoals op de foto's.
Als het nest gelokaliseerd is, wordt de brandweer verwittigd. Zij komen het nest gratis verdelgen, meestal binnen 1 a 2 dagen.
Leuke bezigheid wanneer er niets aan de bijen hoeft te gebeuren 😄
Bijlagen
20211024_231303.jpg
20211024_231324.jpg
20211024_231406.jpg
De bij werd met een beet in de nek gedood toen ze te dichtbij kwam...

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door roelof1945 » do 28 okt 2021, 17:36

Door het mooie weer heb ik 2 volle honingramen ongeveer 3 kg geplaatst in een kast die wat aan de lichte kant was.
Het betreft een ligustica volk F2 in augustus al gevoerd maar dat ging langzaam met het opnemen.
De mijt besmetting is ook te veel in december ga ik oxaal sproeien als het broed uitgelopen is.
In alle volken is nog veel broed aanwezig.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door Jaap v.Popering » vr 29 okt 2021, 21:43

Gisteren even in twee volken gekeken .

Door op de foto's te klikken worden zij wat groter .

Op 17 augustus heb ik een kleine nazwerm geschept ter grote van slechts enkele raampjes met bijen ( zie foto 1 ). Dan vraag je je af wat je daarmee zal gaan doen ?. Ik heb besloten om deze gewoon op te zetten en een raampje met wat voer mee te geven .
z-1.jpg
Dan komt de tijd dat je de volken gaat voeren maar dan heeft dat volkje nog geen enkele jonge bij , de eerste lopen waarschijnlijk na 26 dagen uit . ( 12 september ). Wanneer je deze dan vloeibaar gaat voeren zal de kans op roverij bij zo’n klein volkje zeer groot zijn . Om die reden heb ik dit volkje met een pak suikerdeeg in mijn achtertuin geplaatst omdat daar de kans op roverij niet zo groot zal zijn dan in mijn stal . De pak is nu vrijwel leeg waarvan het volkje een gedeelte van heeft opgeslagen voor de komende periode . Met een week of drie zal ik daar een nieuwe voor in de plaats geven zodat zij deze winter wat voer boven hun broednest hebben.
z-2.jpg
Op dit moment heeft het volk een straatje of vier bezet met bijen .
z-3.jpg
Hier zien wij een mooi raam met broed , stuifmeel en wintervoer . Daar zullen voor de winter nog wel wat bijen bij komen en inmiddels heb ik goede hoop dat zij deze winter zullen overleven .
z-4.jpg
Het andere raam komt uit een zwerm welke ik op 21 juli geschept heb . Heel leuk om dit raam wat beter te bekijken dan ontdek je ook wat bijen met gekreukte vleugels maar bovenal de grote hoeveelheid en diversiteit aan stuifmeel wat zij opgeslagen hebben . Dit volk staat in mijn stal slechts 800 meter van mijn huis verwijderd en wat een verschil aan diversiteit in het opgeslagen stuifmeel .
z-6.jpg

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2021

Bericht door roelof1945 » wo 15 dec 2021, 15:50

In augustus een jong volkje in een honingkamer gezet van een segeberger.
Niet alle ramen waren uitgebouwd maar na 6 weken wel door iedere keer een halve kg. suikerwater voeren is het toch gelukt.
Half oktober ben ik gestopt met voeren en heb er een pak apifonda opgelegd voor de zekerheid.
Door het zachte weer was ik nieuwsgierig en de kast vanboven bekeken en zag dat het pak schoon leeg was.
Zo zie je dat een klein volk meer voedsel gebruikt dan een groot volk.
Het volkje heeft weer opnieuw een pak apifonda gekregen en zal nu wel door de winter komen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten