veel bijen in de tuin.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door Jeroenvt »

Els Kleijnendorst schreef:
(Ha !!!!, eindelijk een voordeel voor het niet bezitten van een stal. [;)])


Tot nu toe zie ik eigenlijk alleen maar één nadeel, en dat is dat je kasten wat harder slijten, verder zie ik eigenlijk alleen maar voordelen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door AndreasH »

Een stal kun je beter uitrusten tegen spechten.... Zag er gisteren eentje in de tuin rondvliegen maar gelukkig is'ie waarschijnlijk niet op zoek naar een van m'n bijenkasten maar een ander leuk 'hamertje-tik'-object. Verder heb ik ze ook gewoon in de open lucht staan. Al heb ik wel een windscherm om directe wind vanuit het zuid-westen tegen te houden.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door semar »

AndreasH schreef:
Een stal kun je beter uitrusten tegen spechten.... Zag er gisteren eentje in de tuin rondvliegen maar gelukkig is'ie waarschijnlijk niet op zoek naar een van m'n bijenkasten maar een ander leuk 'hamertje-tik'-object. Verder heb ik ze ook gewoon in de open lucht staan. Al heb ik wel een windscherm om directe wind vanuit het zuid-westen tegen te houden.


volgens mij is de beste bescherming als je spechten heb in je omgeving je moet zorgen dat er flik veel rottend hout in de buurt is.
Heb de bijen al 10 jaar op de schooltuin in een gebied waar de bonte specht veel voorkomt (je hoort ze in koor krrrrt, aan hun maaltje werken).
vorige week bv. enorme gaten in de rotende boomstamen die als weg begrenzing in het complex wordt gebruikt, en verschillende in de oude boomstam die deze imker als zijn ìmkerszetel´naast de stal heeft staan.
Je kent ze wel half vermolde grote bloken hout waar veel lekkers voor deze rakkers inzit.
heb ze (nog) nooit in de kasten aan het hakken gehad, volgens mij zullen ze dat pas doen als het rotende hout onvoldoende is.
Bij normaal voedsel aanbod hakken ze niet in een kast (hard geverft hout bevat meestal geen eten voor ze) pas als ze honger hebben zullen ze vroeg of laat gaan proberen, en als ze eenmaal door hebben dat een bijenkast een soort macdonald is, heb je leiden in last.
(he, mannen je maakt één gat en je kan steeds terug komen en dat gat zit nog steeds vol lekkers)Net als de koolmeesjes, als die eenmaal doorhebben hoe ze hun ´bijenmaaltje´moeten lokken, wordt dat hun favoriete voedinsplaats.
Dus doe jezelf een plezier, geeft flink wat ruimte aan de natuurlijk `rotzooi` in de omgeving, heb je spechten in de omgeving zorg dan dat ze genoeg rottend hout hebben voor hun kostje, net zoals je bij meezen ze weg van de stal voederd.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique
martha
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 06 mar 2005, 10:56
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door martha »

semar schreef:
AndreasH schreef:
Een stal kun je beter uitrusten tegen spechten.... Zag er gisteren eentje in de tuin rondvliegen maar gelukkig is'ie waarschijnlijk niet op zoek naar een van m'n bijenkasten maar een ander leuk 'hamertje-tik'-object. Verder heb ik ze ook gewoon in de open lucht staan. Al heb ik wel een windscherm om directe wind vanuit het zuid-westen tegen te houden.


volgens mij is de beste bescherming als je spechten heb in je omgeving je moet zorgen dat er flik veel rottend hout in de buurt is.
Heb de bijen al 10 jaar op de schooltuin in een gebied waar de bonte specht veel voorkomt (je hoort ze in koor krrrrt, aan hun maaltje werken).
vorige week bv. enorme gaten in de rotende boomstamen die als weg begrenzing in het complex wordt gebruikt, en verschillende in de oude boomstam die deze imker als zijn ìmkerszetel´naast de stal heeft staan.
Je kent ze wel half vermolde grote bloken hout waar veel lekkers voor deze rakkers inzit.
heb ze (nog) nooit in de kasten aan het hakken gehad, volgens mij zullen ze dat pas doen als het rotende hout onvoldoende is.
Bij normaal voedsel aanbod hakken ze niet in een kast (hard geverft hout bevat meestal geen eten voor ze) pas als ze honger hebben zullen ze vroeg of laat gaan proberen, en als ze eenmaal door hebben dat een bijenkast een soort macdonald is, heb je leiden in last.
(he, mannen je maakt één gat en je kan steeds terug komen en dat gat zit nog steeds vol lekkers)Net als de koolmeesjes, als die eenmaal doorhebben hoe ze hun ´bijenmaaltje´moeten lokken, wordt dat hun favoriete voedinsplaats.
Dus doe jezelf een plezier, geeft flink wat ruimte aan de natuurlijk `rotzooi` in de omgeving, heb je spechten in de omgeving zorg dan dat ze genoeg rottend hout hebben voor hun kostje, net zoals je bij meezen ze weg van de stal voederd.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique
Hallo Semar

Bedankt voor je advies maar die redenering klopt geheel niet. Pal naast de bijen ligt achter een afgezet stuk met bielzen een grote stapel open haard hout en naast de stal nog een heel open schuurtje met hout genoeg te zoeken dus voor hem. Achter de haag heeft onze buurman ca 30 m2 open haardhout staan.
Het lijkt me anders... juist door dit hout heeft spechtlief genoeg van zijn hapjes die hij uit het hout haalt en zag een lekker biefstukje in de vorm van mijn bijenkastje afwisseling van spijs doet eten in dit geval mijn bijtjes.

Groeten en veel plezier met de bijtjes
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door wilde »

Martha, Allerlei rottend hout is voor de groene specht niet interessant. Dat is alleen voor de grote bonte specht een leuk foerageerterrein, want die eet allerlei insecten, pissebedden, slakken e.d. Die laatste specht zal echter nooit bijenkasten aanpikken. Dat doet alleen de groene specht die eigenlijk alleen mieren op het menu heeft staan en dus niet in rottend hout zijn voedsel zoekt, maar op de grond. In de vorstperiode kan hij de mieren niet bereiken en dus probeert deze specht dan honingbijen te eten. Dat kan forse schade opleveren.
Groet, Albert

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/p1/spechtenschade04b.html
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door m.kolsters. »

Dag imkers en wat denken je van pindas in een net ,hier komt de bonte specht eten van de pindas.
Ook mezen en sijsjes en spechten en groenling en staartmees en vinken en keep.
Blijven ze van de bijen af.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
martha
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 06 mar 2005, 10:56
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door martha »

m.kolsters. schreef:
Dag imkers en wat denken je van pindas in een net ,hier komt de bonte specht eten van de pindas.
Ook mezen en sijsjes en spechten en groenling en staartmees en vinken en keep.
Blijven ze van de bijen af.

Tinus Kolsters
't Bakhuis




Hallo Tinus

wel bedankt voor het meedenken

maar deze theorie dat klopt ook niet er hangen 6 strengen voer pinda s etc. aan het tuinhuis op een paar meter afstand. Nee ik denk zelf dat hij juist hierdoor op het idee is gebracht om daarna zijn oog op mijn kastje te laten vallen.

Kortom als jullie een groen klein spechtje zien met een dikke buik dan is hij hier geweest.

Maar ik moet nog het verhaal achter de spechten vertellen. 2 jaar geleden op 100 meter afstand wilde de boer een grote halfrotte kastanje weghalen. Hij zaagde hem om en de stronk in grote stukken. Toen hoorde de helpers gepiep en gingen kijken ... in de boom zaten 4 jonge spechten waarvan er helaas 1 geplet was. Hij liet de stam weer recht zetten en moederspecht heeft ze toch verder groot gebracht.
Eind goed al goed ... 3 rovers erbij ha ha

Martha
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door m.kolsters. »

Dag Marta koop een nieuwe kast en de rotte geef je aan de specht,
met pindas dan kunnen de bijen rustig verder leven.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
martha
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 06 mar 2005, 10:56
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door martha »

m.kolsters. schreef:
Dag Marta koop een nieuwe kast en de rotte geef je aan de specht,
met pindas dan kunnen de bijen rustig verder leven.

Tinus Kolsters
't Bakhuis




hallo Tinus

Bedankt voor je antwoord zal het wegdoen.
Trouwens ik volg je altijd graag met je altijd rake antwoorden

Veel plezier met de bijen en ach mijn probleempje is maar klein
Martha
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: veel bijen in de tuin.

Bericht door m.kolsters. »

Dag Marta als je echt in noot zit hoor ik het wel.
Problemen zijn om op te lossen.


Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten