Oxaalzuur nevelen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Oxaalzuur nevelen

Bericht door lamheuv » zo 17 mei 2009, 09:46

Goedemorgen,
Onlangs op ''Uitzending gemist'' het stukje gezien van LLink, dat is uitgezonden op 8 mei jl.
Johan Calis bestrijdt de Varroamijt door oxaalzuur te nevelen. Zegt dat je daar een plan voor moet trekken. Nu kan ik mij daar wat bij voorstellen, maar heeft iemand hier ervaring mee ?

Wanneer nevel je; herhaal je dit ?

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door wilde » zo 17 mei 2009, 10:16

Het nevelen doe je alleen op broedloze volken, dus zwermen (direct of na enkele dagen) en afgezwerme volken na een week of 4 (= 4 weken na het maken van een kunstzwerm). Na 3,5 weken is immers alle broed uitgelopen en eventueel nieuw broed van de jonge moer is dan nog niet gesloten.

Ik heb er technisch wat problemen mee gehad. De bloemenspuit die ik ervoor gebruikte raakte onklaar door het zuur en werkte niet goed meer. Dat heeft merendeels te maken met kristallen die in het verstuivingsdeel achterblijven. Goed naspoelen dus na gebruik.

Groet, Albert

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 18 mei 2009, 12:08

Hoi Albert,

Kun je mij vertellen hoeveel volken je met 1 liter behandeld en wat de dosering is die je gebruikt bij benevelen?

Jaap

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door wilde » ma 18 mei 2009, 17:07

Met 1 liter kun je een heleboel volken behandelen. Het hangt wat af van hoe je het toepast. Ik vernevel bijna nooit, maar gebruik een borstel om de problemen met de bloemensuit te voorkomen en besprenkel ze daarmee. Dat gaat wat grover en dan gebruik je meer.
De dosering is 3%, dus 30 gram oxaalzuurkristallen oplossen in 1 liter water. Beslist geen hogere dosering gebruiken.
Ik maak meestal een halve liter tegelijk aan als mijn voorraad wat mindert. Dan los ik dus 15 gram op. Ik gebruik het merendeels voor zwermen.

Het geeft ook problemen. Van de 3 zwermen die ik tot nu toe dit jaar behandelde zijn er 2 weer op de wieken gegaan. Vandaag heb ik de 2e opnieuw geschept en ga die vanavond opnieuw in een kast zetten. De geur van het zuur werkt erg verstorend, maar ja, het is voor hun bestwil.

Groet, Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door heidecap » ma 18 mei 2009, 20:45

wilde schreef:

Het geeft ook problemen. Van de 3 zwermen die ik tot nu toe dit jaar behandelde zijn er 2 weer op de wieken gegaan. Vandaag heb ik de 2e opnieuw geschept en ga die vanavond opnieuw in een kast zetten. De geur van het zuur werkt erg verstorend, maar ja, het is voor hun bestwil.
Groet, Albert


Zwerm of kunstzwerm. De les is bij oxaalzuurbehandeling is wacht altijd tot er broed aanwezig is ...

Thomas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door Bart de Coo » ma 18 mei 2009, 23:12

Elze,

Hier staat alles wat je wilt weten:


http://enews.nieuwskiosk.nl//template/405/PFcLlSjPZcvR5eKvD9rGgQ==.htm

Als ik me goed herinner, wordt in deze nieuwsbrief de bewering van Albert, dat je zwermen ook direct kunt behandelen, tegengesproken. Dat zou je juist niet moeten doen. Ik ben even te lui om het na te lezen.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door pxsloot » di 19 mei 2009, 00:02

nee hoor:
Bijen(APENSTAART)wur adviseert een bespuiting oxaalzuurbehandeling in combinatie met de zwermverhindering. In zowel het hoofdvolk als de kunstzwerm is een periode dat er (nog) geen gesloten broed in de volken zit en alle mijten op de bijen zijn (foretische mijten). Een bestrijding in deze periode is zeer effectief


Oxaalzuur tijdens het maken van een kunstzwerm of, als dat beter uitkomt, kort daarna is juist de manier om deze behandeling toe te passen.

grgr

Peter S.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door heidecap » di 19 mei 2009, 21:54

Peter, volgens mij is er een verschil tussen zwerm en kunstzwerm.
Het direct met oxaalzuur behandelen van een kunstzwerm brengt minder wegvliegrisico met zich mee dan het behandelen van een geschepte natuurzwerm.
Als de natuurzwerm in een vreemde kast of korf gekiept/ ondergebracht wordt en er gaat meteen een lading oxaalzuur overheen dan moet je niet vreemd opkijken als deze zwerm normaliter de volgende dag (want je behandeld aan het eind van de dag) doorvliegt.
Behandel je echter een kunstzwerm meteen dan lijkt me het gevaar van doorvliegen van deze zwerm minimaal; de moer is immers nog niet zwermslank en leggende. Ook het volk is nog niet in 100 %zwermstemming.

Conclusie :

1) behandel een geschepte natuur(vreemde) zwerm pas als er broed aanwezig is. (snelheid van broed natuurlijk afhankelijk van voor- of nazwerm)

2) een kunstzwerm kan na 16.00 uur eenvoudiger meteen beandeld worden met oxaalzuur, de kans dat zij gaat zwermen is beperkt.


Groetjes, Thomas

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door pxsloot » di 19 mei 2009, 22:13

oeh, ik heb over zwerm heen gelezen, dacht aan kunstzwerm

Dank je voor goed opletten.

grgr

Peter S.

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur nevelen

Bericht door pxsloot » di 19 mei 2009, 23:02


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten