Mussen eten bijen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
testudo
Berichten:48
Lid geworden op:do 14 jun 2007, 18:43
Locatie:Belgie
Contacteer:
Mussen eten bijen

Bericht door testudo » vr 22 mei 2009, 23:39

Help , de mussen eten hier mijn bijen op !!!!!!!
Nu even ernstig : onder de dakpannen van ons huis zitten een aantal mussennesten. Nu de mussenjongen er zijn gaan de ouders naarstig opzoek naar voedsel. Wat ik andere jaren nog nooit zag , zie ik nu dagelijks gebeuren , de mussen gaan tot op de vliegplank zitten van mijn kasten en kapen daar geregeld bijen weg en vliegen ermee naar hun nest.
Zijn er hier nog mensen die hetzelfde al hebben meegemaakt? Is dit een gekend iets? ( een mus is toch geen insecten-eter !!!)

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Mussen eten bijen

Bericht door pim123 » za 23 mei 2009, 00:41

Zo zie je maar weer ...er is altijd wat...
Wij hebben in sommige wijken in de randstad een soort CCD van mussen gehad, van het een op het andere jaar waren ze weg.
Jullie hebben ze gelukkig nog en dan eten ze je bijen weer op ! [:p]

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Mussen eten bijen

Bericht door Wim Joosten » za 23 mei 2009, 10:07

Hallo Frank.

Wel degelijk. Een quote uit: http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_voge ... ticus.html

...Als we bij ons in de omgeving naar de achteruitgang kijken, lijkt het erop dat de volwassen vogels zich nog enige tijd hebben kunnen handhaven, maar dat voor de jongen van deze zaadetende soort geen of onvoldoende insectensoorten meer te vinden zijn om hen vliegvlug te kunnen laten worden. Jongen worden voor een groot deel namelijk met insecten gevoerd, zoals dat bij vele zaadeters het geval is. Die insecten kunnen op velerlei wijzen zijn verdwenen onder meer door ongezonde stadslucht veroorzaakt door verkeer en gebruik van allerlei giffen om zogenaamd 'onkruid' en lastige insecten te bestrijden. Op bepaalde plaatsen op het platteland komen wij soms nog hele kluchten Huismussen tegen, dat valt op en daar is het leven nog aangenamer.


Met vriendelijke groet,
Wim

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mussen eten bijen

Bericht door Els Kleijnendorst » za 23 mei 2009, 11:22

Beste Frank,

met mussen heb ik het nooit gezien, die zijn hier een zeldzame verschijning geworden. Maar een paar jaar geleden had ik het wel met koolmezen. In één boom, 3 meter van mijn bijenkasten, zaten 3 mezenfamilies op een onderlinge afstand van 1 meter. Respectievelijk 2x4 en 1x5 jongen tegen elkaar aanleunend op een tak en de ouders razendsnel heen en weer vliegend tussen de jongen en de kasten.

't was een leuk gezicht (en natuurlijk geen fototoestel bij mij) maar heeft gelukkig voor de volken maar een paar dagen geduurd.

Ach, geniet van het fenomeen, de volken kunnen op dit moment van het jaar wel een bijtje missen. [;)]

Groet,
Els

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Mussen eten bijen

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 25 mei 2009, 09:55

Ik heb een koolmezen kast aan de zijkant van de bijenstal hangen. De koolmezen zijn inderdaad zo brutaal om voor de vliegplank te gaan zitten wachten en zo nu en dan een dar of een bij mee te nemen. Ik heb nu maar wat darrenraat voor ze neergelegd (eerst in de vrieze gehad. Zie darrenraat voeren aan kippen). Ze eten hem helemaal leeg en laten de kleppen meer met rust. Nog een paar dagen en ze vliegen uit.

Jaap

Michiel
Berichten:21
Lid geworden op:di 03 mar 2009, 15:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mussen eten bijen

Bericht door Michiel » ma 25 mei 2009, 20:58

De nederlandse natuur in volle glorie:D
Prachtig toch?[8D]

Ze zullen nooit de hele kast leeg kunnen eten.
Of de bijtjes nu bij de kast, of 1 km in een bloemenveldje opgegeten worden, een groot deel van het volk wacht toch het zelfde lot.

Het kan haast niet lang meer duren tot ze uit gaan vliegen, dan zal je er van af zijn.
Heerlijk, die lente:D

--------------------

http://www.RAVON.nl
http://www.telmee.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mussen eten bijen

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 mei 2009, 10:47

Ook bij mij vangen mussen maar ook kauwtjes bijen! Dit doen ze alleen als er jongen in het nest zitten. Dit kan ik mooi van mijn plek achter mijn pc - die boven staat - gade slaan. Kauwtjes zitten voor de vliegspleet - de twee kasten staan op het garage dak - en staan dan net even hoger dan de "lekkernij". Als ze een bij of dar pakken komt het volk naar buiten kauw vliegt weg met een tris bijen achter haar aan. De mus doet het beter gaat aan de zijkant van de vliegspleet zitten en pikt een bij van de zijkant - zonder storing van het volk.
Slim zijn ze die mussen!

!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mussen eten bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 28 mei 2009, 00:00

tris


Leuk woord....maar Van Dale kent alleen trissen...Misschien een woord uit de familie Van der Post, of uit Houten? Oegstgeest??[;)].
Je bedoelt toch niet Troepenmacht uit Suriname?:D



JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten