m,n zoon is bang voor bijen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
kwebbel
Berichten:2
Lid geworden op:wo 21 jul 2010, 06:19
Contacteer:
m,n zoon is bang voor bijen

Bericht door kwebbel » wo 21 jul 2010, 06:24

hallo ik ben kwebbel....ik ben nieuw hier....m,n zoon van 9 heeft een groot probleem....als hij een bij ziet of denkt er een te zien...dan raakt hij kompleet in paniek...hoe kan ik hem hier bij helpen...ik zeg steeds dat hij juist rustig moet blijven...maar dat helpt niet...wie heeft er tips

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: m,n zoon is bang voor bijen

Bericht door macwlem » wo 21 jul 2010, 09:56

Als alleen al de gedachte hem ook in paniek brengt, denk ik dat je er beter aan doet een therapeut te zoeken via je huisarts. Je zoon heeft dan blijkbaar een flinke angstfobie en daar helpen wat handzame adviezen van imkers niet echt. Een therapeut kan dat veel sneller (wellicht in samenwerking met een imker) en kan veel beter inschatten wat er scheelt.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: m,n zoon is bang voor bijen

Bericht door Bart de Coo » wo 21 jul 2010, 10:45

Je klinkt erg luchtig, maar volgens mij heb je een echt probleem. In elk geval komt redeloze angst voor insecten vaker voor. Ik had een aantal jaren geleden een collega bij wie de angst zo groot werd, dat haar leven er echt door verpest werd, zodanig dat ze tijdelijk opgenomen moest worden in Wolfheze (!!!). Overigens is haar angst nu voorbij, vertelde ze me.

Ik ben geen zielknijper, maar als leraar op een middelbare school maak ik wel eens wat mee. Bovendien zijn allerlei angsten en stoornissen op nogal was cursussen en studiemiddagen en dergelijke voorbij gekomen. Daarvan heb ik onthouden dat dit soort angsten doorgaans behandeld wordt door de persoon in kwestie telkens te confronteren met die angst. Natuurlijk begin je heel erg klein, bescheiden en onschuldig ('Zullen we samen eens kijken naar naar deze foto van een vlieg?') om hopelijk te eindigen als imker; waarom niet?

Maar goed, eigenlijk wil ik precies hetzelfde zeggen als Willem. Ga op zoek naar professionele hulp. Dit soort angsten komt vaker voor en je kunt er vanaf komen. Persoonlijke toevoeging: blijf weg van alternatieve 'genezers'. Ik wens je heel veel succes, sterkte, wijsheid en alles wat je nodig hebt om je zoontje van deze ellende af te helpen.

Groet,

Bart

kwebbel
Berichten:2
Lid geworden op:wo 21 jul 2010, 06:19
Contacteer:

Re: m,n zoon is bang voor bijen

Bericht door kwebbel » do 22 jul 2010, 06:21

dank jullie voor de tips....er is echter een probleem...m,n zoon woont in een instelling...dit omdat hij ADHD heeft...daar vinden ze het wel mee vallen....ze vinden het een normale angst....ik ben het daar niet mee eeens....ik en m,n zoon zijn 5 dagen in limburg geweest...ik was hem op een moment kwijt....hij liep gillend weg...want hij zag een bij....hij was zo bang....ik vond het gewoon zielig

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: m,n zoon is bang voor bijen

Bericht door AndreasH » do 22 jul 2010, 09:32

Het is natuurlijk niet helemaal met elkaar te vergelijken maar toch....

Een van m'n andere bezigheden, naast imkeren, is het fietsen op een ligfiets. En nu wil het zo zijn dat ik, op mijn wekelijkse rondje meerdere malen langs een wijde met paarden gereden kom. Volledig zonder enige aanleiding raken die beesten compleet in paniek van een ligfiets. Ik rij er op minimaal 100 meter voorbij en toch zie je ze heel schichtig kijken en de oudere paarden gaan er zonder blikken of blozen vandoor. Ik vond dat op een gegeven moment niet echt leuk meer (voor die paarden) en ben toen vervolgens gaan praten met de boer waarvan de paarden waren. Hij begreep het ook niet, waarom ze er zo bang voor zijn maar wilde mijn voorstel graag doorzetten: langzaam laten wennen. Ik heb m'n ligfiets aan de hand mee de wijde ingenomen en 'm daar gestald. Na ongeveer 3 uur kwam er eens een paardje voorzichtig snuffelen aan mij. Ik zat op zo'n 50 meter afstand van de fiets. Samen met de boer hebben we toen in 'n paar dagen tijd de paarden laten wennen aan het idee 'ligfiets'. Het was even een investering maar het is het wel waard geweest. De paarden schrikken er niet meer van als ik erlangs tuf.

De analoog zit'm d'rin dat het misschien 'n idee is eerst eens met boekjes te gaan kijken wat bijen nou precies zijn. Een mooi, geillustreerd boek met allemaal verschillende insecten. En zo iedere keer 'n stapje verder richting 'n bezoekje aan de imker (zonder bijen nog)..... Leer je zoon wat bijen zijn, hoe ze hun kostje verdienen, dat het nuttige insecten zijn, op z'n eigen tempo. Uiteindelijk eens een keer een demonstratiekast bekijken (als je zover komt, wat ik wel hoop). En als dat lukt, eens mee naar de bijen.....

Het bijenseizoen is zo'n beetje afgelopen dus nu beginnen, dan heb je er in het voorjaar hopelijk profijt van.....

Good luck!!
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: m,n zoon is bang voor bijen

Bericht door maartenkleijne » do 22 jul 2010, 23:06

Op bezoek bij een imker gaan, en dan net zo ver van de stal wegblijven dat het net niet in paniek ontaardt.
Volgende keer één stapje dichterbij etc..
gr,
m

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: m,n zoon is bang voor bijen

Bericht door petro » do 22 jul 2010, 23:40

Hoi,mijn zoon is dus ook panisch geweest(nog sterk)voor bijen.Met geweest bedoel ik eigenlijk dat ik na een jaar de scherpe kantjes er af heb.Hij was zelfs bang voor muggen en vliegen,wat resulteerde in heel wat paniekaanvallen in de tuin en op straat.(zelfs in de Albert Hein)
Ik zou als ik jou was niet te veel gaan sleutelen(zoals meerdere personen al aangaven)Mijn zoon(10)heeft een ernstige vorm van AD en moet je zeggen dat ik je niet benijd dat er bij die van jou HD bij komt.Omdat die kinderen vaak "overreageren".
Mijn zoon heb ik ondertussen zo ver(na twee jaar)dat hij accepteert dat ik bijen houd,zolang hij zelf er maar niet mee in contact komt.(dit onder andere door foto's,lezen en verhalen)
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten