Stille moer wisseling??

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:
Stille moer wisseling??

Bericht door Both » za 27 apr 2002, 16:36

3 weken geleden een volk bekeken en gelijk de moer geknipt en had volop eitjes en larven verdeeld over 9 ramen. Dus alles zag er goed uit.
2 weken later, dus vorige week zaterdag weer gekeken, en alles zag er nog beter uit. Volop eitjes en broed in alle stadia.Maar toen kwam het, een mooie rijpe dop aan de onderkant van de lat. Ik maakte voorzichtig het dekseltje los en er liep een prachtige mooie moer het volk in.
De oude moer was gemerkt en geknipt, maar ik heb ze op dat moment niet gezien, maar ze moet er geweest zijn, want er waren volop eitjes aanwezig.
Nu vanmiddag weer gekeken en nu geen eitjes meer maar nog wat larven en gesloten broed en veel gepoetste cellen.
Maar de moer heb ik niet gezien, maar afgelopen maandag heb ik hem nog wel gehoord met de stethoscoop.
Wat kan hier aan de hand zijn?? volgens mij een stille moerwisseling zoals beschreven in het boek van Speelziek op blz. 65 ze hebben waarschijnlijk de moer niet meer aangestaan na het knippen??
Wie heeft hier een mening over??

Groetjes T. Both uit Ouddorp

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stille moer wisseling??

Bericht door Oude Essink » za 27 apr 2002, 22:27

Hallo T.Both,
Volgens mij moet die dop bij jouw eerdere contr´le erin gezeten hebben als je na veertien dagen een rijpe moer hebt aangetroffen
(5 + 13 = 18!). Stille moerswisseling dus als dit de enige dop was; ze laten de moer leggen tot de nieuwe er is; de oude was inmiddels geknipt: dus zwermen (als zij dat al hadden gewild) was er niet bij.
Oude moer ligt derhalve onder de kast of afgestoken door de tuter op de bodem. Er zijn inmiddels darren genoeg om de jonge moer te bevruchten en van het probleem zwermen ben je verlost.
hennie oes

Afbeelding

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stille moer wisseling??

Bericht door Minne Bonnema. » zo 28 apr 2002, 13:16

Dit bijenvolk van den Heer Both, bemerkte zeer waarschijnlijk dat ze een verminkte koningin in hun midden had en heeft ter plaatse haar maatregelen genomen.
De koningin van het bijenvolk behoort te wezen zoals ze is volwaardig.
Moeren knippen is een bezigheid waarmee een imker zich tracht mee te bevoordelen, maar niet het bijenvolk.
Minne. Eko bijker.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stille moer wisseling??

Bericht door Hans van der Post. » zo 28 apr 2002, 22:57

Ja Teun dat is nu een klassieke "stille moer wisseling"!
Neem aan dat het volk ook al darren had lopen en het is de afgelopen week redelijk weer geweest.
Dat je de moer nog hoorde is normaal, welke je gehoord hebt is mij en jou niet bekent want de oude leggende moer kan ook tuten als ze een andere moer gewaar wordt. Hiermee kunnen ze elkaar vinden. Maar normaal is dit niet bij een stille moer wisseling. Meestal wordt de oude moer door het volk weggedaan als de jonge moer aan de leg is gekomen.
Of het door het knippen komt is mij niet bekend wat wel zo is dat als een vleugel tot een stompje geknipt is, willen ze wel de moer als "niet goed" aanmerken. De moer is dan zelfs bij het lopen uit evenwicht en dat trekt de aandacht
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten