Laat(ste) zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:
Laat(ste) zwerm

Bericht door Both » do 03 okt 2002, 22:34

Maadag werd ik gebeld dat er nog een "zwerm bijen"in een bessenstruik hing. Ik dacht dat kan niet waar zijn begin oktober.
Ik was toch nieuwschierig, dus toch maar gaan kijken aan de andere kant van ons dorp.
En daar hing toch echt nog een heel laat nazwermpje. Het was waarschijnlijk een klompje bijen dat was overgebleven uit een groot zwerm dat daar een keertje heeft gehangen waarschijnlijk.
Er zat geen moer meer bij, ik heb ze maar meegenomen en voor de stal op de grond gegooid, want ik heb alles al ingewinterd. Toch waren ze nog gauw ingebedeld in de andere volken.
Heeft iemand hier ook ervaring mee zo laat in het jaar??

Groetjes,
T. Both

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Laat(ste) zwerm

Bericht door wilde » za 12 okt 2002, 19:16

Zo laat als die van jou was het bij mij niet, maar toch ook wel laat in het jaar. Ik had ooit een kleinere zwerm op 15 september, terwijl het tijdstip van de dag ook zeer abnormaal was, namelijk 20.00 uur. Ik heb de moer er uit gevangen en de zwerm met meel bestrooid om te weten te komen welk volk me dit flikte. Met 100% zekerheid heb ik dat toen niet kunnen vaststellen, doch ik heb de gok gewaagd en de moer teruggegeven aan het vermoedelijke volk. De volken waren toen al met suiker ingewinterd en het volgende voorjaar waren ze alle moergoed.

Het tegenovergestelde van een late zwerm, namelijk een zeer vroege, had ik dit jaar. De vroegste zwerm ooit had ik eerder op 30 april, maar dit jaar werd dat record met kracht doorbroken. Op 19 april kwam er een grote voorzwerm af (van een Buckfast F1), terwijl het volk veel ruimte had. Had iemand ooit nog vroeger een zwerm?

Groetend,
Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten