Spechtenschade

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Spechtenschade

Bericht door wilde » za 18 jan 2003, 16:36

In het onlangs ontvangen bijenblad trof ik een foto aan van een bijenstal met gaas ervoor. Dat diende om de bijen tot hoger uitvliegen aan te sporen. Gaas voor de stal kan ook een andere reden hebben.
Mijn tuin wordt zeer veelvuldig bezocht door groene spechten. Ze zijn van eertijds schuwe bosvogel geworden tot een zeer algemene verschijning. Toen ik de vogel jaren geleden voor het eerst in mijn tuin zag was ik heel blij. Het is een schitterend dier om te zien en ik ben altijd een groot vogelliefhebber geweest. Dat ben ik trouwens nog steeds. Ik heb ze ook vele malen gefotografeerd.

Toen ik een paar jaar geleden tijdens een vorstperiode de inbraken in mijn bijenkorven zag, was ik minder gelukkig. De korven waren ernstig beschadigd. Mijn grote bijenkastenstal was gelukkig met rust gelaten. Het korvenstalletje staat slechts op circa 10 meter afstand van mijn voordeur, dus dat schrikt de vogel niet af. De volken hebben de plundering echter overleefd. De korven heb ik gerepareerd. Om te voorkomen dat zoiets opnieuw gebeurt heb ik 's winters een gaasrek voor het stalletje staan. Het is gaas met een ruime maaswijdte waar de vogel zich wél doorheen zou kunnen wurmen. Ik denk dat dit niet gebeurt vanwege het niet snel kunnen vertrekken bij onraad. Ik heb het gaas wat uitgerekt om de breedte te versmallen. De bijen hebben er enigszins last van. Ze landen gedeeltelijk op het gaas en zitten er soms vrij lang op. Die schade valt gelukkig mee. Fijner gaas zou de bijen te veel verstoren. Zodra het voorjaar aanbreekt moet het gaas weer weg. Onderstaand een vandaag gemaakt plaatje.
Albert de Wilde

Afbeelding

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door Germain Van Deursen » di 21 jan 2003, 23:10

Wat ik verleden jaar in Limburg zag en de bijen niet hindert maar heel goed werkt volgens de imker bij wie ik het zag zijn stukken isomo of piepschuim van ongeveer 20cm op 20cm opgehangen aan een touwtje van ongeveer 60 cm voor de kasten aan de dakrand van de bijenhal.
Ook oude CD-schijfjes zouden goed zijn !
Zelfs als je de indruk hebt dat er helemaal geen wind is zal het opgehangen stuk piepschuim of CD nooit stil hangen, het slingert heen en weer draait rond en bij gebruik van een CD weerspiegelt het kleinste beetje licht naar alle kanten .
Dit voortdurend bewegen zou niet alleen spechten eksters en kraaien afschrikken maar ook bijenzoekende mezen van de vliegplanken weghouden
wie probeert en laat volgend jaar zijn bevindingen lezen ?
groeten
germain

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door wilde » wo 22 jan 2003, 09:12

Dag Germain,
Die truc met oude CD-schijven ken ik ook van anderen die reigers bij hun vijvers willen weghouden. Het zou helpen. Ik vind het echter geen fraai gezicht, maar ik geef nu al toe dat een stuk gaas ook de schoonheid van de tuin niet bevordert. Van predatie door koolmezen heb ik ook wel last. Om die reden heb ik de koolmezennestkast (ze wurmen zich nog door 28 mm) verwijderd en slechts 1 mezenkastje gehandhaafd dat met 25,5 mm vliegopening doorsnede slechts geschikt is voor pimpelmezen (ook zwarte mezen, maar die zijn er bij mij niet). Het kastje hangt aan de zijkant van de bijenstal en deze mezen hebben ieder jaar jongen zonder de bijen te zien als voedsel. Die zijn dus van harte welkom, want ze halen voor het broed zo´n 1000 rupsjes per dag, waarvan ik de meeste graag kwijt ben.
Albert

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Spechtenschade

Bericht door Frans vanTongeren » wo 22 jan 2003, 11:13

Op 22-10-'00 schreef HENK VAN DER SCHEER het volgende bericht:
(This message was distributed by the mailing list vbbn_zoem-L)
-
Dag Frans (en andere zoemers),
Mijn bijen zijn al jaren gewend/verslaafd aan netten. Ik moet namelijk ieder najaar, vlak voor de vorst invalt, een aardbeinet als een soort tent over mijn stand met kasten draperen. Nee, niet vanwege mezen. Die zitten ook wel bij mijn kasten, maar de schade daarvan is peanuts vergeleken bij wat spechten vermogen te doen. Na drie jaar op rij grote gaten in mijn kasten te hebben gehakt, was ik dat gehak beu. Al dat gehak heeft me toen ook nog twee volken gekost. Alle bijen lagen dood op de bodem van de kast, grote gaten in de zijwand van de betreffende kasten en ook nog gaten in de kantramen! Al weer een jaar of zes hang ik nu die netten over mijn kasten.
In de afgelopen jaren is namelijk de populatie groene spechten in mijn omgeving (Goes) behoorlijk toegenomen. Ze broeden zelfs in de boomgaard van het ziekenhuis waar ik mijn kasten heb staan.
Vorige winter trof ik in het net voor het eerst een dode groene specht aan. Was natuurlijk "op jacht" naar mijn bijen en had zich toen in het net verstrikt en vervolgens zich zelf gewurgd. Doodzonde inderdaad, maar je moet wat. Je moet de groe(n)ten van Hak hebben, heeft voor mij nu een heel speciale betekenis.
de groeten van, Henk vdS
-

Bij-stelling 3: Netten en mezen
Fred B. vertelde mij, tijdens het onderbinden van zijn schaatsen op de kunstijsbaan, dat hij in '93, in de 'warme' maand januari met op vijftien dagen een temperatuur van tien graden of hoger, een mezen-invasie bij zijn bijenkasten had waargenomen. De bijen werden door het mooie weer naar buiten gelokt en werden een prooi van die mezen.
Fred heeft toen aardbeien-netten voor de vliegopeningen gehangen en de mezen zijn toen, mopperend en scheldend, verder getrokken.

Frans

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door lamheuv » wo 22 jan 2003, 21:39

Goedenavond,
Ongeveer een jaar of 4 geleden hebben wij een Franse imker bezocht in Eybouleuf, Haute - Vienne. Hij schilderde zijn Dadantkasten (met 8 ramen) in een zilver kleur. O.a. om het zonlicht te weerkaatsen (oververhitting te voorkomen) en om de spechten te weren. Ze zien hun spiegelbeeld en zijn vertrokken, volgens onze gastheer van toen.

Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door Erik Speksnijder » zo 02 feb 2003, 17:22

Teruggekeerd van een winterse vakantie in de Eifel, trof ik zaterdag mijn woonomgeving (Wolphaartsdijk) ook aan in winterse sferen. Wel 20 cm sneeuw lag er en natuurlijk ging ik even bij m'n bijenstal kijken of de kasten nog een beetje sneeuwvrij waren.
Tot m'n grote schik betrapte ik toen ik om de haag bij m'n stalletje heen liep een groene specht op heterdaad. Aan de voorzijde van een korf hing de vogel met z'n snavel er doorheen gestoken naar bijtjes te vissen. Bij de korf aangekomen (de specht was snel vertrokken) trof ik aan de voorzijde boven het vlieggat een gat van een paar centimeter en aan de zijkanten enkele snavelgrote gaten aan. Een verkleumd bijtje lag tussen de spechtendrollen.
Gelukkig heeft het dier m'n kasten met rust gelaten en hier heb ik dan ook snel met restanten tuingaas een versterking omheen aangebracht. De korf heb ik maar uit nood omwikkeld met tuingaas en daarbinnen aluminium-bubbeltjesfolie, in de hoop dat de bijen nog een beetje isolatie krijgen en de reflectie van de folie de specht op afstand zal houden. Verder heb ik enkele cd-tjes aan een touwtje opgehangen, samen met de nodige aluminiumslierten.
Erop vertrouwend dat de specht niet meer terug durfde te komen, ging ik een uurtje later toch nog maar eventjes kijken en trof het mooie rotbeest wederom aan op de korf, waar hij, zich niets aantrekkend van cd'tjes of tuingaas, luidruchtig hakkend de bubbeltjesfolie trachtte te verwijderen.

M'n eerste impuls was om het beschermde diertje tijdelijk iets minder beschermd te maken en naar de spechtenhemel te sturen, maar inmiddels, nadat het een dagje rustig is gebleven, heb ik besloten om morgen uit m'n werk een tuinnet mee te nemen en dit over de kasten en korf spannen.
Hopelijk doet de specht het morgen een beetje rustig aan en gaat het diertje genieten van de groene gaten, die inmiddels weer in de sneeuw vallen.


Erik

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 02 feb 2003, 23:50

Erik, haal je voor je aan het verbouwen gaat met gaas en zo eerst wel even het bobbeltjesplastic weg? Doordat je je de korf, volgens jouw schrijven, goed daarmee hebt ingepakt, kan het condensvocht niet weg. Dé zekerste manier om je bijen en korf om zeep te helpen. Alleen de ingepikte gaten dichtstoppen moet voldoende zijn.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door Erik Speksnijder » ma 03 feb 2003, 19:57

Els,

Bedankt voor de tip. Ik heb zojuist alles ingepakt met tuinnet en gelukkig zag ik in de schemer zo snel geen verdere schade.


Erik

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door Ed Pieterse » di 04 feb 2003, 00:03

Hoi Els,

In 1984 was ik 9 maanden in Korea en heb toen vaak Boedistenkloosters bezocht in de weekenden. Daar houdt men ook vaak bijen en dan pakt men de kasten voor de winter in met plastic en ander luchtdicht materiaal. Dat gaat echt wel goed.
Ik heb er schitterende foto's van, want ook zomers was ik daar natuurlijk en die kasten zijn zeer aardig om te zien.
Helaas kan ik de foto's niet op het forum zetten.

Ed

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Spechtenschade

Bericht door Hennie Peters » di 04 feb 2003, 07:26

dan pakt men de kasten voor de winter in met plastic en ander luchtdicht materiaal.
Ed,

Hoe is het klimaat in Korea, hebben ze daar een winter zoals hier of slechts een natte moesson.
Laten ze mogelijk wat ruimte tussen plastic en kast zodat het enigzins ventileert ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten