Kastje staat weer op het dakterras ...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Els Kleijnendorst »

Thomas, we dwalen behoorlijk af van jouw bijenkastje op het dakterras. Toch wil ik nog een opgave van de bijenstations laten zien uit latere jaren, in dit geval dec. 1930. Wat zou het fantastisch zijn als ook in ons hedendaagse bijenblad dergelijke gegevens vermeld zouden worden. Die imkers die dit destijds bijhielden verdienen van mij postuum het erekorfje.

[center]Waarnemingsstatoins.

SEPTEMBER 1930.[/center]

Warnsveld:[/b] - 2.250; - 1.000; gevoerd; totaal 3.250 K.G.
Gemiddelde temperatuur 14° C., normaal 14,2° C. Hoogste stand 23,8° C. op 6, laagste 3,3° C. op 4 Sept. Op 5 dagen kwamen standen voor van 20'”25° C., terwijl op 2 middagen de temperatuur onder 15° C. bleef.
Neerslag 65,3, normaal 56,8 m.M. Neerslagdagen 20, waaronder 13 met meer dan 1 m.M., gemiddeld 14 en 10 dagen. Grootste hoeveelheid in 24 uur 12 m.M., welke op 22 Sept. om 8 uur v.m. werd afgetapt.
Bewolkingscijfer 7,6, gemiddeld 6. Heldere dagen geen, betrokken 12, normaal 5 en 10.
Barometer 760,9 normaal 762,7 m.M.
Het weer was van 1'”12 Sept. meest droog met matige middagtemperatuur. Op 2, 3 en 4 Sept. waren de ochtenden zeer koel. Van 12'”30 Sept. was het veranderlijk met zware bewolking en meestal regenbuien. Mooie herfstdagen kwamen na den 11en dan ook zoo goed als niet voor.
Windverdeeling; N. 6, N.O. 11, O. 12, Z.O. 11, Z. 19, Z.W. 20, W. 16, N.W. 3, stilten 2 op 100 keer.
Vliegdagen: 26, waarvan 4 zeer goed (5, 6, 9, 10 Sept.), 13 goed en 9 zwak. Na den 11en was de vlucht van geen groote beteekenis meer.
Gewin: Thuis brachten de bijen nog wat stuifmeel van de herik binnen.
Heidedracht: Op de heide bleef het tot 12 Sept. goed weer en namen de volken nog een weinig in gewicht toe. De hei, die dit jaar buitengewoon mooi was, bloeide zeer lang. Op 7 Sept. was de hei nog weer mooier, dan op 31 Aug. na de groote hitte. Imkers, die hun volken in goede conditie hadden, konden over 't gewin tevreden zijn.
Toestand der volken: Koloniën, die bij huis waren gehouden, hadden geen voorraad, daar sinds 3 Juli geen gewin van eenige beteekenis meer voorhanden was. De volken, die van de hei terugkwamen, zaten ruimschoots in het voer. Zij kwamen bovendien volksterk uit de heide. In 't laatst van Sept. begonnen sommige volken, die naar de hei waren geweest, pas de darren uit te drijven.
Van 1'”25 Sept. verbruikte het waarnemingsvolk 3,45 K.G.
Drachtplanten waren herfstasters en herik.
Najaarsvoedering: Op 25 Sept. werd met de herfstvoedering een begin gemaakt.


Soesterberg. Ja, wat moet ik over September berichten, nu we onze rekening moeten op maken. Helaas kan ik weer niet verheugd zijn, niet tegenstaande de dracht beter is verloopen dan ik gedacht had. Mijn voorgevoel zeide, dat ook de heide weer tegen moest loopen, en mijn vaste overtuiging was, dat de oogst nihil zou zijn. Aanvankelijk, begin Augustus, had ik hoop, de heide stond zoo schitteiend en in gedachte zag ik de rijk gevulde honingtonnen reeds staan, het moest weder eens een vet jaar worden. Helaas, in Utrecht op de heide is het niet zoo verloopen. In Duitschland waar ik einde Augustus en begin September vertoefde hoorde ik in de buurt van de Luneburgerheide dat de bijen het de laatste dagen best deden met het warme weer (omstreeks 27-28 Aug.) en dat er, niettegenstaande de middelmatige dracht gemiddeld 15-20 pond per volk geoogst werd. Aan de Imkerschool te Munster toonde men mij reeds de groote glazen potten inhoudend ± 50 pond heerlijke heidehoning oogst 1930 geslingerd en wel over het algemeen is daar dit jaar meer geoogst dan hier te lande zoowel zomer- als heidehoning en toch nog maar een middelmatig jaar. De heidedracht hier duurde tot 10 September. De eerste decade gaf een toename van 4½ ons, de 2e decade een afname van 7½ ons en de laatste een afname van 2.250 K.G. Totaal een afname van. 2.250 K.G.
8 dagen gaven toename te boeken waartegenover 16 dagen met afname en 6 gelijk gewicht. De schaal gaf de grootste toename op den dag aan op 5 Sept met 0.450 K.G. en de grootste afname op 29 Sept. met '” 0.700 K.G. (van wege voeren).
De hoogste thermometerstand op 5 en 6 Sept. met 23° C., de laagste stand op 28 Sept. 12° C, de nachtstanden waren resp. op 24 Sept. 17° C en 27 Sept. met 5° C.
Windrichting hoofdzakelijk Z. Z. O. en Oost.
De bewolking als volgt zon 2, bewolkt 21, bedekt 7, totaal 30 dagen waarvan 15 met weinig regen en 1 met veel regen.
Geoogst is slechts 2 ramen met honing. Eigenaardig dit jaar bij het oogsten van den heidehoning is dat zooveel in de raten is blijven zitten. Raten met verzegelde en onverzegelde heidehoning gingen na deze bewerking onder het kolbtoestel om de honing te lossen. Uit de raten die direct uit het volk kwamen en in een goed verwarmd vertrek geslingerd werden, kwamen bijna alle verzegeld in de slinger terecht, de onverzegelde honing echter, was na herhaald kolben niet uit de raten te krijgen. Deze onverzegelde honing was zoo taai, dat, met een lucifer in de cellen gestoken, draden getrokken konden worden. Bij nauwkeurige weging der ramen ongeveer 45 stuks voor en na het slingeren bleek dat na aftrek van raam an raat slechts 55% uitgeslingerd was. Ramen die voor het slingeren b.v. 2 35 K.G wogen bleken na het slingeren nog een gewicht te hebben van 1.40 K.G. Na aftrek van het raam bleek nog 1.05 K.G. in het raam te zijn en 0.95 K.G uit geslingerd 47%. De gemiddelde oogst uit deze 45 ramen was 55%. Vorige jaren kon altijd meer uit de ramen geslingerd worden.
24 Sept. is het opvoeren begonnen totaal tot 30 Sept. 7.200 K.G.

OCTOBER 1930.


Soesterberg.
October, een groot verschil met vorig jaar. Toen nog aardig wat uitvluchten en stuifmeel halen, nu echter bijna de geheele maand binnen zitten; in het begin werd nog wel wat stuifmeel van de herfstasters gehaald, doch het regenachtige weer stak daar spoedig een stokje voor. Voer opnemen ging bij verschillende volken ook al niet te best, het weer was te koud en de volken zaten al bijna op wintertros. Speculatief voederen in het najaar was ook nu niet noodig, de volken die op de heide gevlogen hadden, bevatten half October nog 2 en 3 ramen broed. Bij verschillende imkers schijnt het al eender te zijn, zij hebben het alle over het late broed, dit jaar, wat in andere jaren in Sept. al zeldzaam is. Hopenlijk hebben we volgend voorjaar profijt van deze jonge bijen.
Door het voeren was de afname vrij sterk, vooral in de eerste decade. Verbruikt of uitgeventileerd werd toen 3.250 K.G., de 2e decade, 1.150 K.G. en de 3e decade, 0.200 K.G. Totaal, 5.200 K.G. Gevoerd is nog 7.600 K.G. tot 14 October. Met de 7.200 K.G. van Sept. wordt dit dan lotaal, 14.800 K.G, wat ruimschoots voldoende is tot het voorjaar. Aangenomen kon worden dat ± 1/3 van het gewicht verdampt zal zijn, wij houden dan rond 10 K.G. winter voer over, plus de honing die in het volk nog aanwezig was.
De temperatuur was betrekkelijk aan lagen kant, de hoogste temperatuur op een dag werd opgenomen op 17 October met 22° C. de laagste temperatuur op 28 October met 9° C. De hoogste thermometerstand 's nachts was den 18 October met 13° C., de laagste op 17 en 18 Oct. met 0° C.
Bewolking als volgt: Zon 6, bewolkt 23 en bedekt 2 dagen, totaal 31 dagen, waarvan 3 met veel en 16 met matig regen.
Windrichting hoofdzakelijk Oost, Z.O. en Zuid, met eenige dagen Z.W. Vanaf 12 October is een thermometer in de kast tegen de laatste raat gehangen. De eerste dag wees de thermometer 22.5° C. aan bij een laagste temperatuur buiten van 15° C. tot den 22 Oct. liep de temperatuur buiten op tot 22° C. De temperatuur in de kast liep op tot 26° C. op 16 October hierna een daling tot 28 October tot 10° C. in de kast dus de trosvorm temperatuur voor het bijenvolk, 29 - 30 en 31 October liep de thermometer weer op naar 15 - 17 en 15° C. Vanaf 2 November is een minimum-maximum thermometer midden in het winternest geplaatst terwijl men de standen buiten de kast kan aflezen. Afwachten wat dit nog voor interessants geven zal.
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Lammert van Beek »

Bart de Coo schreef:
Naar aanleiding van de laatste bijdrage van Lammert van Beek een vraag en een opmerking.
Lammert, jij haalt je wel wat op de hals zeg! Ik zit naar aanleiding van jouw borstplaatopmerking mijn Schotman nog eens door te nemen. Borstplaat maken, laat staan aan de bijen voeren, is geen sinecure! De betreffende paragrafen maken op mij de indruk van een willekeurige pagina uit een exquis kookboek! Jamie Oliver als imker.(Overigens zit ik op dit moment een korf te vlechten van buntgras en braamspleut. )
Bart de Coo
Hallo Bart,

Het was eigenlijk alleen mijn bedoeling om Thomas en andere imkers een advies te geven voor het geval zij bijenvolken hebben met te weinig voervoorraad voor de winter.
Ik denk dat je sneller een suikerborstplaat maakt dan een korf van buntgras en braamspleut[;)].
Om terug te keren naar onze suikerborstplaat, Schotman maakt er inderdaad iets heel moois van en het lijkt daardoor dat je een koks- of banketbakkersopleiding gehad moet hebben om suikerborstplaat voor bijen te kunnen maken.
In de Handleiding 'Hoe leer ik imkeren?'
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap »

Hallo, Lammert,

ik ga jouw borstplaat advies zeker ter harte nemen.
De afgelopen dagen heb ik nog wat honing kunnen bijvoeren. Ik denk dat het volkje dat het slechtst in het wintervoer zat nog ruim een kilo heeft opgenomen.
Hopelijk komen ze nu de winter door, maar gaat er in het vroege voorjaar (ergens begin maart) een voertekort optreden.
Als het nodig is leg ik tegen die tijd een borstplaatje op de ramen.

Bedankt! Thomas
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door frits dalm »

Thomas,
als krant aan borstplaat blijf zitten
even weken in water , laat krant los en
borstplaat neemt water op zodat bijen het
beter kunnen opnemen
mvgr Frits

Frits
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Lammert van Beek »

frits dalm schreef:
Thomas,
als krant aan borstplaat blijf zitten
even weken in water, laat krant los en
borstplaat neemt water op zodat bijen het
beter kunnen opnemen
mvgr Frits

Frits
heidecap schreef:
Goedenavond, Frits, mis ik iets ?
Moet ik de borstplaat op een krant aanbieden ?

Thanks, T.
Beste mensen,

In de handleiding uit 1938, die ik citeerde, stond dat je een "courant of een dergelijk stuk stuk papier" onder het broedraam moest leggen waarin je de borstplaat giet. In 1938 was er nog geen plastic folie.
Nu zou in de handleiding moeten/kunnen staan dat je een stuk plasticfolie los in het broedraam tot over de randen legt en daarin de borstplaat giet. Als de borstplaat is afgekoeld, kun je de plastic folie zo van onder de borstplaat lostrekken.
Nogmaals veel succes gewenst.
Lammert van Beek
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap »

Volstrekt duidelijk, Lammert; goede tip !


Vandaag, 7 november heb ik bij 15 graden voor de voorlaatste keer dit jaar (de varroa-bestrijding middels oxaalzuur volgt nog) de 6-ramer vluchtig geinspecteerd.
De 6-ramer had nog e e n raam broed, aan 2 zijden voor bijna de helft gevuld.
Verder viel me op dat 1 van de kantramen, die ongeveer een maand geleden beschimmeld was en die ik door een blokraam had willen vervangen volledig schoongemaakt was en inmiddels ongeveer voor ruim 20% gevuld was met voer.
Ik heb vorige week een beetje honing bijgevoerd en vandaag woog de kast in totaal dan ook 12,6 kilo.
Ik zag mooie honingranden in de ramen en er wordt nog steeds geel stuifmeel binnengebracht. Dit volkje komt qua voer nu gemakkelijk de winter door.
Midden in de bodem van de 6 ramen zit ter ventilatie een rond gat met een diamer van ongeveer 10 cm. De bijen hadden een enorme bonk propolis onderaan het raam juist boven dit gat geklonterd, waarschijnlijk om de opening te doen verstoppen. Blijkbaar zint ze de kou van beneden niet echt ...
Helaas zag ik echter ook een stuk of 10 krabbelaars en 3 bijen met verschrompelde vleugels voor de kast.
Blijkbaar heeft de varroamijt het vooralsnog prima naar z'n zin. Bestrijding in de broedloze periode lijkt dan ook noodzakelijk !

Thomas
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap »

Vandaag, 13 november, was het bij een heerlijk zonnetje en bij 11 graden in de schaduw weer een komen en gaan van bijen op het dakterras.

De vruchten van de pereboom beginnen voor de 2e keer dit jaar vorm te krijgen :

Afbeelding

En deze bij is nog op zoek naar wat stuifmeel :

Afbeelding

Ik ben benieuwd of deze fruitboom ook in april weer gaat bloeien ?
In ieder geval is de natuur op m'n dakterras behoorlijk van slag ...

Thomas
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Frans vanTongeren »

Thomas, die laatste foto ..
Fantastisch.. wat een goede sfeer en wat een scherpte !
-------------
De mooiste bijenfoto die ik ooit gezien heb !
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door maartenkleijne »

Inderdaad Thomas: superfoto's.

De bloemknoppen die nu bloeien zijn dit voorjaar gevormd. Volgens de boekjes en mijn ervaring wordt er dus volgend voorjaar niet meer gebloeid, of veel minder, of later dan normaal nadat er in allerijl weer nieuwe bloemknoppen zijn ontwikkeld.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap »

Frans, dank je voor het compliment.

Ik heb het bijenfotograveren dit jaar opgepakt en heb op m'n site al een paar probeersels gezet :

http://home.12move.nl/heidecap/

(ze staan onder het 2e icoontje, met de bloemetjes, links)

Het is m'n bedoeling om uiteindelijk te komen tot een soort drachtplantengids voor bijen uitgesplitst naar maand. Natuurlijk voorzien van leuke fotootjes van de fouragerende bijen en de planten ...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten