controle kasten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Rugeo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

controle kasten

Bericht door Rugeo »

Hallo
Mag ik nu al mijn bijenkasten openen om de kasten te controleren of is het nog wat te vroeg(in verband met de wintertros).Ze vliegen redelijk goed en brengen wat stuifmeel aan.Wanneer mag ik mijn kasten beginnen voorbereiden voor de dracht op kersen en daarna op koolzaad?En wat doe ik het best als voorbereiding,het is voor mij de eerste keer dat ik met mijn bijen ga reizen,de bijen blijven in Oost-Vlaanderen voor alle twee de drachten.
Groeten
Rudi
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: controle kasten

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Rudi,

Met de temperatuur van de laatste dagen kan je de kasten wel openen voor een snelle inspectie. Op dit ogenblik zijn een paar zaken belangrijk. Het is zeker niet nodig om de kasten nu volledig op zijn kop te zetten.
- Zijn er nog bijen?
- Is er nog voer aanwezig?
- Is er broed in alle stadia? Zo ja, is het zeker niet nodig de moer te zoeken.
- Is de kast niet te groot voor het aanwezige volk? Zo ja, dan kan je ze terug brengen op 1 hoogsel.
Deze controle hoeft zeker niet lang te duren.
Een hoogsel plaatsen is waarschijnlijk nog wat vroeg. Dit kan later ook nog. Sommige imkers doen dit al wel. Ze leggen dan een krant met enkele gaatjes tussen broedruimte en honing hoogsel. Het warmte verlies wordt zo toch ingeperkt en de bijen kunnen het hoogsel in gebruik nemen op het ogenblik dat ze dit nodig achten.

Zorg er verder voor dat je de kasten makkelijk bijendicht kan afsluiten.
Zorg voor goede verluchting tijdens het transport. Het voorkomt het warmlopen.

mvg

Theo
Rugeo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

Re: controle kasten

Bericht door Rugeo »

Theo
Er zijn gelukkig in alle 3 mijn kasten bijen, die het naar mijn inziens goed doen voor het ogenblik.
Volgens mij is er nog voedsel in de kasten,ze hebben 17 liter suikersiroop gekregen,die zal nog wel niet op zijn denk ik!(een beginners fout)
Een controle op broed heb ik nog niet durven doen vanwege het koude weer,maar die zal ik dus in het weekend zeker doen nu de nachten warmer worden.
Een honing zolder zal ik waarschijnlijk maar plaatsen als mijn kasten opgesteld zijn op het dracht veld.
Ik moet de kasten maar 15 à 20 Km verplaatsen.
Alvast bedankt voor de nuttige tips

Groeten
Rudi
buckfast_beekeeper schreef:
Hallo Rudi,

Met de temperatuur van de laatste dagen kan je de kasten wel openen voor een snelle inspectie. Op dit ogenblik zijn een paar zaken belangrijk. Het is zeker niet nodig om de kasten nu volledig op zijn kop te zetten.
- Zijn er nog bijen?
- Is er nog voer aanwezig?
- Is er broed in alle stadia? Zo ja, is het zeker niet nodig de moer te zoeken.
- Is de kast niet te groot voor het aanwezige volk? Zo ja, dan kan je ze terug brengen op 1 hoogsel.
Deze controle hoeft zeker niet lang te duren.
Een hoogsel plaatsen is waarschijnlijk nog wat vroeg. Dit kan later ook nog. Sommige imkers doen dit al wel. Ze leggen dan een krant met enkele gaatjes tussen broedruimte en honing hoogsel. Het warmte verlies wordt zo toch ingeperkt en de bijen kunnen het hoogsel in gebruik nemen op het ogenblik dat ze dit nodig achten.

Zorg er verder voor dat je de kasten makkelijk bijendicht kan afsluiten.
Zorg voor goede verluchting tijdens het transport. Het voorkomt het warmlopen.

mvg

Theo
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: controle kasten

Bericht door apiario »

(een beginners fout)
Nou fout........ben je mal. Je houd alleen wat meer over. Wees er voorzichtig mee straks kan het wel eens van pas komen.
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: controle kasten

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Misschien een overbodig tipje wat betreft het reizen en de honingkamer.
Als ik naar het fruit ga is het meestal nog te vroeg om een honingkamer te plaatsen. De oplossing met een krant er tussen vind ik trouwens ook geen gekke.

Ik doe het altijd anders.
Voor dat ik naar het fruit ga maak ik de honingkamers klaar en zet die gewoon boven op de dekplank. De bijen kunnen er dus nog niet in maar ik heb de bakken wel in de kast.
Als ik de bakken nodig heb hoef ik alleen de dekplank maar een verdieping hoger te leggen en klaar.
Dus niks geen gesjouw meer door de boomgaard met honing kamers.
Moet ik er wel bij vertellen dat ik tot nog toe alleen maar met simplex kasten heb gereisd. Ervaringen met spaarkasten en een losse honingkamer er op heb ik (nog) niet.

Jaap
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: controle kasten

Bericht door de vos roger »

Hallo Rudi let er wel op dat ge u teveel aan voedselramen gedeeltelijk uitneemt voor de dracht begint en voorlopig bewaard tot ge die terug kunt gebruiken.Doe je dat niet dan zullen de bijen bij gebrek aan ruimte in de broedkamer de suikerramen verhuizen naar de honingzolder.En dat willen we toch niet he ?

roger
Rugeo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

Re: controle kasten

Bericht door Rugeo »

Roger,
Waar bewaar ik het best mijn overtollige voedselramen,op een koele plaats in een oude frigo of in de diepvries?
Mag ik in de plaats van de voedselramen op te bouwen wafwafels hangen,ik heb namelijk nog geen reserve opgebouwde ramen in voorraat.
Ik ben pas beginnen met bijen houden vorig jaar,dus geen reserve ramen !
En die hang in waarschijnlijk best aan de buitenkant van de kast denk ik.
Bedankt voor de informatie
Groeten
Rudi
de vos roger schreef:
Hallo Rudi let er wel op dat ge u teveel aan voedselramen gedeeltelijk uitneemt voor de dracht begint en voorlopig bewaard tot ge die terug kunt gebruiken.Doe je dat niet dan zullen de bijen bij gebrek aan ruimte in de broedkamer de suikerramen verhuizen naar de honingzolder.En dat willen we toch niet he ?

roger
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 64 gasten