spreeuw

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: spreeuw

Bericht door Oude Essink » za 29 apr 2006, 16:42

Hallo Marc,
Ik kan er verder niet bij met mijn fototoestel; ik zal afwachten tot de eitjes kleur zichtbaar is. Als jij gelijk krijgt, mag je één pilsje in mindering brengen op mijn tegoed!:D
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door apiario » za 29 apr 2006, 21:37

Kleur eieren merel: Grijsgroenig met veel stippel en spetters er op
Kleur eieren Lijster : Hemelsblauw tegen het turqois aan met diep zwarte stippen hier en daar
Maar de lijster heeft het niet zo op mensen en zal een plekje kiezen dat pas in de winter of najaar ontdekt wordt. Ook door de nestkom die eenmaal droog toch vrij hard is. Maar het lied dat hij zingt is geweldig.

Moet zeggen dat er onder de imkers veel mensen zijn die veel met vogels op hebben . Let maar eens op hoeveel nestkasten er bij imkers hangen.
En we hebben er een leuke discusie mee


Kleur eieren merel: Grijsgroenig met veel stippel en spetters er op
Kleur eieren Lijster : Hemelsblauw tegen het turqois aan met diep zwarte stippen hier en daar
Maar de lijster heeft het niet zo op mensen en zal een plekje kiezen dat pas in de winter of najaar ontdekt wordt. Ook door de nestkom die eenmaal droog toch vrij hard is. Maar het lied dat hij zingt is geweldig.

Moet zeggen dat er onder de imkers veel mensen zijn die veel met vogels op hebben . Let maar eens op hoeveel nestkasten er bij imkers hangen.
En we hebben er een leuke discusie mee

Nog even dit:Ik heb mijn toestel even uitgeleend vandaar dat ik het maar even zo probeer.Hier zit ook een Merel in de mand die aan de muur hangt zoals gezegd en ik heb gezocht naar een oud nest van een lijster Tot mijn stomme verbaasing had het nu wel weer met bijen te maken.Schijnbaar heb ik eens wat rommel weg gemikt Want in de nest kom die voortreffelijk door Mark wordt beschreven waren korte stukjes draad voor het inspannen van kunstraat verwerkt.

marja
Berichten:12
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 22:00
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door marja » ma 01 mei 2006, 23:07

er zijn meer vogels die van bijen houden: dit nestje zit naast de verdampers in 4 achter elkaar hangende rammpjes. Ik heb nog niet gezien wat voor vogel er in wil broeden, maar ik hoop dat hij en zijn kroost niet te veel van de bijen zullen peuzelen straks.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door apiario » di 02 mei 2006, 07:45

Hoi Marja

Het nest kan ik niet helemaal goed bekijken, maar aan de kleur af te leiden ,zie ik veel grof oud blad met van binnen iets met groen mossige spul maar de opening is nog al groot. Hier denk ik aan een Winterkoningkje die prutsen toch soms een nest of 3/4 in elkaar voordat ze besluiten er in 1 te gaan broeden.Maar op deze foto blijft het een beetje moeilijk. Winterkoningkjes die bijen op peuzelen? Krijg het idee dat die een beetje te grof voor ze zijn,dus dat valt mee.

Bertus

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door Oude Essink » di 02 mei 2006, 10:33

Hallo Marc,
ik citeer je want je staat alweer een eind weg
Duidelijke nestkenmerken van een zanglijster zijn de hemelblauwe eieren met hier en daar een zwarte stip maar vooral de harde binnenbekleding waarmee een zanglijster zijn nest afwerkt is kenmerkend. In gevangenschap wordt daarvoor een koeievlaai en houtmolm aan de vogels gegeven.
Het heeft wel geen rechtstreekse verbinding met bijen meer, maar wij moeten het onderwerp toch afronden.
welnu: mijn "zanglijster" ging vanochtend even van haar nest af en gaf mij de gelegenheid voor een foto:
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/zanglijster.jpg[/img]
en wat vinden de geleerden ervan?

Ook al zou het geen zanglijster zijn: het beestje kan schitterend fluiten; kan een merel ook trouwens.

Ik blijf nog vertrouwen op mijn deskundige zegsvrouwe: Zanglijster












..hennie oes

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door Piet Jager » di 02 mei 2006, 11:49

Dit is duidelijk het nest van een merel en niet van een zanglijster !!!

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door maartenkleijne » di 02 mei 2006, 13:18

Piet heeft gelijk: het is dus toch een merel. De vogel die in de avond nabij het huis welleudend zit te zingen.

En het andere nest moet inderdaad van een winterkoning zijn, een klein vogeltje zich verradend door een luid tjik tjik tjik.

Beide soorten broeden veel rond het huis of in het dak van de bijenstal.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door apiario » di 02 mei 2006, 14:06

Geen twijvel mogelijk: Merel! Mooie kiek Hennie [^]

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door Piet Jager » di 02 mei 2006, 15:36

Maarten schreef: En het andere nest moet inderdaad van een winterkoning zijn
Als het gat opzij zit is het van een winterkoninkje. Het kan een speel- of slaapnest zijn. Winterkoninkjes maken meerdere nesten, waarvan zij er eentje uitkiezen als broednest. Het gat vind ik overigens wel erg groot voor een winterkoninkje. Misschien toch van een roodborstje?

!Piet

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: spreeuw

Bericht door marc » di 02 mei 2006, 18:40

Hennie, merel dus... mag het ook een bruin biertje zijn [:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten