pvc honingramen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

pvc honingramen

Bericht door marc »

Ik test in een paar honingkamers dit jaar enkele pvc honingramen van Nicot. Ze zitten er nu een maand in, de houten ramen ernaast werden ondertussen uitgebouwd en zijn al bijna verzegeld doch de pvc ramen worden gemeden als de pest.
Op de vraag, bij de fabrikant, wat er verkeerd gaat, krijg ik het belachelijk antwoord dat ik waarschijnlijk niet genoeg 'cirières' bouwbijen in mijn volk heb zitten.
Heeft iemand ervaring met deze ramen?
Rugeo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

Re: pvc honingramen

Bericht door Rugeo »

Marc,
Zou het niet helpen moest je de ramen eerst eens beschilderen met PROPOLIS opgelost in alcohol,zodat ze de ramen dan meschien zullen aanvaarden.Ik heb er natuurlijk geen ervaring mee,maar het zou wel eens kunnen helpen!Want de bijen bekleden toch ook de binnenkant van hun kast met propolis.
Groeten
Rudi
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: pvc honingramen

Bericht door kreydt »

Als ik me niet vergis ( neen, het staat in de handleiding ) moeten de raamtjes eerst met een laagje was in gesmeerd worden. Bij somige leveranciers is dit reeds in het bedrijf zelf gebeurd, maar dan weet je natuurlijk niet welke was ( of een mengeling van vetten ) gebruikt is. Dus ik zou de raamtjes eerst ontvetten, om de onnatuurlijke geur van de kunststof enof de was??? weg te werken en ze dan met een dun laagje 'degelijke' was insmeren.


kg
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: pvc honingramen

Bericht door marc »

Guido,Rudy, op de begeleidende handleiding van Nicot staat duidelijk in koeieletters : "S'utilise sans cire. Breveté". Ik ga er nu wel eens met een vloeibaar waslaagje overheen gaan, lukt het dan nog niet dan degraderen ze tot 'dummie' (dicht buitenraam) in de Rensonkamer of in de winterkasten. In het antwoord van de fabrikant wordt ook geen woord gerept over insmeren met was of propolis als oplossing.
Mijn eerste indruk van dit product is alvast negatief.
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: pvc honingramen

Bericht door jack »

Ik gebruik al jaren kunststoframen. Het bevalt mij heel goed.
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: pvc honingramen

Bericht door kreydt »

Marc,

Je hebt gelijk met de handleiding van de 'BATICADRE' van Nicot. Ik heb maar de ordinaire kunststof-raamtjes en die moeten wel ingesmeerd worden met was.




kg
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: pvc honingramen

Bericht door marc »

Op 04.05 vloeibare was over de pvc ramen geborsteld, vandaag geconstateerd dat de bijen beginnen uit te bouwen.
Dus ondanks de voorschriften van Nicot toch best een waslaagje plaatsen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten