nieuws

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: nieuws

Bericht door maartenkleijne » do 11 mei 2006, 19:57

Goed gezegd Dick: mijn buurman sprak me vanavond aan over het 'goede artikel' dat hij in de krant gelezen had, en hij voegde er aan toe: 'maar die zwarte bijen van u zijn ook prima mak hoor'.

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door Jan de Graaf » vr 12 mei 2006, 12:59

Wist u dat:

Een carnicabij of een buckfastbij net zo vaak steekt als de Nederlandse bij[?]

slechts 1 keer.:D

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door dickvanleeuwen » vr 12 mei 2006, 14:06

Ik heb het bericht ff gekopieerd voordat de link niet meer werkt

Bijen in Nederland steken steeds minder
ANP

SCHIERMONNIKOOG - De bijen in Nederland steken steeds minder. Dat komt omdat de agressieve Nederlandse zwarte bij verdrongen wordt door de zachtaardige Buckfast- en Carnicabijen.

Het aantal imkers in Nederland neemt elk jaar met 1 à 2 procent af, mede doordat imkers niet door iedereen gewenst zijn omdat omwonenden bang zijn gestoken te worden door de insecten. Door het telen van nauwelijks stekende bijen hopen verschillende stichtingen, verenigingen en particulieren dat tij te keren. Dat heeft vrijwilliger en imker Gerrit Freije van de Stichting Carnicateelt op Schiermonnikoog woensdag gezegd.

Nederland telt ongeveer achtduizend imkers, met elk gemiddeld vier bijenvolken. Een volk kent '˜s winters vijftienduizend a twintigduizend bijen en '˜s zomers vijftigduizend a zestigduizend bijen. Daarmee zijn meteen nagenoeg alle bijen in Nederland genoemd. '˜Een bijenvolk heeft in Nederland altijd steun van een imker nodig, we hebben bijna geen wilde bijen meer. De natuur is daar teveel voor verschraald', legt Freije uit.

In Duitsland heeft de teelt van minder stekende bijen al een veel hogere vlucht genomen. Vooral op de Duitse Waddeneilanden wordt het Carnicaras geteeld. '˜Bijen kunnen niet hele grote stukken water oversteken, daardoor blijft het ras op een eiland zuiver.' Volgens Freije worden in Nederland daarom minder stekende bijen geteeld in Lemmer, tussen het Tjeukemeer en het IJsselmeer, en in Zeeland.

De Carnicabij is zijn steeklust verloren doordat het ras uit Slovenië komt. Daar leefden de diertjes verscholen tussen de bergen, waardoor ze weinig natuurlijke vijanden kenden. De Buckfast-bijen zijn door de Duitse monnik Adam, die in een Engels klooster woonde, ontwikkeld door kruisingen. '˜Hij heeft daarvoor de hele wereld bereisd.'

Overigens zijn ook de zachtaardige bijen soms gevaarlijk. '˜Elke imker weet dat je uit de buurt van ze moet blijven als het onweert.'

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door ivar » zo 21 mei 2006, 23:24

Zwarte bijen en geselecteerde inheemse steken net zo hard of niet als carnica en buckfast. Stand bevruchte carnica en bucfast zijn ook niet zo gezellig, zeker niet de tweede of derde generatie.


dat klopt, want ik zit in moment met een dikke oog achter de computer
carnica f1 stand begattet

hans

a land flowing with milk and honey

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door de vos roger » ma 22 mei 2006, 08:30

Hou de moed erin Hans,is me ook dikwijls overkomen een dik oog in de beginjaren dat ik bijen hield.Na enkele jaren wordt je immuun en blijven de zwellingen achterwege .[;)]

roger

hennep
Berichten:3
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 13:32
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door hennep » ma 22 mei 2006, 09:35

Zou het werkelijk aan de standbevruchte moeren liggen dat je dat ene oog iets verder moet openen om te kunnen zien?
Of misschien aan de onweersbuien van de afgelopen dagen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door apiario » ma 22 mei 2006, 09:39

Beste Stekenkenners,

Bijen steken. En zullen blijven steken. Daar helpt gelieve moer aan.
Angeloose bijen steken niet (maar bijten soms)

Gelezen in het Blad A.la.Fantastika,

Het schijnt dat er in het rivieren land imkers zijn die hun bijen als maar draaiend houden. Hun genen worden daardoor zo gedraaid dat ze ook al draaiend om hen kast vliegen en in een zuivere cirkel hun voedsel vergaren in ronde bloemen . Na verluid is er al een imker duizelig geworden.


Helaas geloofd ook niemand deze onzin.[:)]

Bertus

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 22 mei 2006, 10:33

Bertus,

Ik mag aan nemen dat deze honing alleen verkrijgbaar is in ronde potten met een rond deksel een een volle ronde smaak?

Dan heb ik ze wel eens ergens zien staan, denk ik. [;)]

Jaap

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: nieuws

Bericht door apiario » ma 22 mei 2006, 11:34

Jaap, jij begrijpt het.

Het wordt pas anders als men zegt: Vierkant uit de fles en rond op de tong.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten