alternatief voor slingermotor

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:
alternatief voor slingermotor

Bericht door hans hoogendoorn » wo 14 jun 2006, 09:01

De motoren voor slingers zijn flink aan de prijs. Daarom heb ik hem nog niet aangeschaft.
Hendeltje voor links en rechtsom en dan ook nog wel 10 stappen of zo.
Bereikt met extra wikkelingen schat ik in.

Wie weet een goed en bruikbaar alternatief.
Foto's zijn welkom. Imkers zijn een kreatief volkje.

Met de huidige electronica(kennis) moet toch een goedkopere motor duurzaam geschikt te maken zijn.
Enkele losse flodders : Veel kabaaal is een nadeel van bv een oude 220v boormachine.
Een afgeschreven accuboormachine kun je ook in de camper gebruiken.
Of biedt de autosloper soelaas.

Ik denk (en dat zegt niet altijd alles [:)]), dat de omtreksnelheid van de slinger-trommel het belangrijste criterium is.
Eerste kant, tweede kant en leegdraaien.
en koffiedrinken natuurlijk [:o)].

helmsing
Berichten:8
Lid geworden op:za 10 jun 2006, 17:48
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: alternatief voor slingermotor

Bericht door helmsing » wo 14 jun 2006, 10:06

Hallo Hans,

Ik was laatst aan het surfen om internet en vond deze link. Wellicht is dit een idee voor je. Het is geen slinger, maar een honing pers.
http://www2.gsu.edu/~biojdsx/press.htm
op de site staat een beschrijving van de press, en een gebruiksaanwijzing met foto's.

Nico

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: alternatief voor slingermotor

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 14 jun 2006, 10:30

Hoi Hans,

Ik heb hier vorig jaar ook over zitten denken en een electrovriendje in de hand genomen.
De regeling is wel te maken met meerdere standen maar daar gaan nog wel wat prijzige componenten inzitten. Welliswaar nog altijd veel goedkoper dan een orginele motor met regeling.
De motor is echter het grootste probleem. Je kunt niet zomaar een regelbaarmotortje nemen. Je moet er een hebben met een gesloten motorhuis. Anders komt het slijtsel van je koolstof borsteltjes in je honing. (Een boormachine motor is dus geen optie)
Al met al was het nog maar de vraag of ik dan nog goedkoper uit was.
Na lang wikken en wegen (en mijn vrouw overtuigen) heb ik toen maar een orginele gekocht (voor mijn eigen verjaardag).
Nadat ik al mijn heidehoning had verkocht was de investering al nagenoeg weer terug verdiend.[^] En heidehoning slingeren met een motorslinger is toch even iets aangenamer dan met een handslinger.

Jaap

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: alternatief voor slingermotor

Bericht door Jan de Graaf » wo 14 jun 2006, 12:39

De kop van de boormachine kan aangebracht worden op het draaipunt waat het handvat is gemonteerd, dus buiten de slingerbak. Het maakt dan niet uit of er koelspleten in het huis zitten.
Een wasmachinemotor zit in een gegoten huis en zou toegepast kunnen worden. Volgens mij laat zo'n motor zich ook goed in toeren regelen.
De centrifuge-stand...[;)]kan gebruikt worden om de heidehoning eruit te draaien:D
vriendelijke groeten, Jan

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: alternatief voor slingermotor

Bericht door hans hoogendoorn » wo 14 jun 2006, 12:42

Alvast bedankt voor de meelevende reacties.

De pers :
Vorig jaar heb ik samen met een collega WillieWortel de heidehoning geperst met een proto-pers bestaande uit ongeveer eenzelfde bok, een emmer met daarin de trommel van een centrifuge en een hydraulische garagekrik.
Het lastige van die pers vond ik het enigszins vermorsen van de honing over de geperste koek, hetgeen weer extra werk opleverde.

De pers, die Nico tipte, heeft dat probleem waarschijnlijk minder. Slim, de persdoek over de geleiding hangen.
Die persdoek moet wel uitgekiend van kwaliteit zijn, want daar komt veel kracht op te staan. Het proberen waard.

We hebben ook al gedacht over een soort vijzelpers. A la forse gehaktmolen.
In de varkensmesterij ziet men kans om het vocht goed uit de mest (wat toepasselijk) te persen en droge mest over te houden.
Van boven kun je continu inladen.
De droge mest (bij ons was e.d.) komt er opzij uit, het vocht (bij ons honing) komt er van onder uit.
Daar hadden we de zeef en de emmer gedacht. We zijn er nog niet uit.


De motor voor de slinger :
Inderdaad de oplossing moet significant goedkoper zijn als die fraaie originele motor. Ik heb toevallig wel een gesloten motor liggen. Ik heb ook eens gezien, dat de motor naast of zelfs onder het vat bevestigd werd.
Ik weet alleen de juiste snelheden nog niet. En daar moet je ook van opaan kunnen.
Misschien komt het ei van columbus hier nog langs. Anders moet Jaap ook maar eens met mijn echtgenote praten [8D].

12:43 Jan noemt de opzij-oplossing ook al (onze berichten kruisten elkaar)
Ik hou me ook aanbevolen voor tevreden praktijkervaringen.

met vriendelijke groet
Hans Hoogendoorn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: alternatief voor slingermotor

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 jun 2006, 14:36

Hans het is toch eerdaags VADERDAG??:D

Ik heb in 1977 een slinger gekocht drie broed en zes honingkamer simplex formaat en daarbij de passende Electro motor. Nooit geen spijt van gehad!
De motor maakt 2800 toeren per min. gebruikt 70 watt zit een vertraging in met gebruik van een tandwiel > naar 90 toeren. Om de snelheid te variëren wordt gebruik gemaakt van het wijzigen van de stand van de koolborstels tenopzichte van de stator. Dit gebeurd zonder stappen.

In de tijd zijn er met deze slinger duizenden kg honing uit de raat geslingerd overigens niet alleen door mij maar vele afdelingsleden die in mijn schuur kwamen slingeren.
andere Hans

henkv
Berichten:105
Lid geworden op:vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds:1986
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica KI, f1
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: alternatief voor slingermotor

Bericht door henkv » za 17 jun 2006, 00:33

Beste Hans.

Ook ik vond een motor op mijn slinger te duur. Dus maar aan het hobby'n geslagen.
Ik heb een motortje gevonden die met een knop die een soort koppeling traploos kan regelen.
Ideaal dus.
Helaas heb ik het apparaat maar een drietal jaren kunnen gebruiken, ivm verhuizing.
Maar het werkte prima. Nu slinger ik weer gewoon met de hand.
Het beestje heeft krachtstroom nodig. ( 380 / 400 volt )
Uiteraard als elekromonteur van beroep heb ik geprobeert om met een condesator het ding op 230 volt te laten funcioneren, maar helaas.
De motor houd dan nog maar eenderde van zijn vermogen over en dat is net te weinig om een slinger aan te drijven.

Als je echt geintereseerd bent maak ik wel een foto van de aandrijving en stuur je die per E-mail toe.

Als je de beschikking hebt over een krachtstroomaansluiting is het prima te gebruiken. Mocht je er iets mee kunnen doen dan vind ik mijn motortje een mooi ruilobject voor eventueel iets ouds uit de imkerijwereld. ( voor ons verenigings museumpje )

Groetjes Henk.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: alternatief voor slingermotor

Bericht door hans hoogendoorn » za 17 jun 2006, 07:09

Allerbeste Henk

Jazeker, ik ben benieuwd naar de foto(s) van
je slinger-aandrijving en regelbare motor.

Zelf zou ik als museumstuk door kunnen gaan, maar ik heb vast wel iets leukers.
Qua logistiek wonen we niet bij elkaar om de hoek
en ik heb wel krachtstroom, echter (nog) niet op de slingerplek.
Maar als er een wil is, is alles 'regelbaar' [:o)].

groeten, Hans Hoogendoorn
em : haho(apistaart)wanadoo.nl.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten