Bijennest in tuin

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ienimini
Berichten:2
Lid geworden op:za 24 jun 2006, 20:05
Contacteer:
Re: Bijennest in tuin

Bericht door ienimini » ma 26 jun 2006, 04:16

Bedankt voor jullie reacties.

Het schijnen inderdaad hommels te zijn geweest.
Geweest, want ze zijn al bijna allemaal weg.....
De buurman heeft geprobeerd ze weg te krijgen (vraag me niet hoe)en is toen niets eens gestoken. Terwijl hij wel min of meer werd "aangevallen". Ik denk dat ze er daarom vandoor zijn?!?!?!
Mijn dochter is gehandicapt, dus haar leren dat ze er niet aan mag komen, zit er op dit moment (nog) niet in.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijennest in tuin

Bericht door Erik Speksnijder » ma 26 jun 2006, 18:31

De buurman heeft geprobeerd ze weg te krijgen (vraag me niet hoe)en is toen niets eens gestoken. Terwijl hij wel min of meer werd "aangevallen".
Mensen verwarren het gezoem van bijen/hommels vaak met aanvallen. Als je een hommelnest verstoort, dan komen er een aantal boos aandoende zoemende hommels naar buiten. Beweeg je echter rustig en ga je niet gek doen, dan gebeurt er totaal niets.
Ik heb in de afgelopen jaren een aantal malen een hommelnestje in een stuk hooiland gehad en deze bekeek ik met regelmaat (zonder handschoenen o.i.d.) door voorzichtig het grasomhulsel te openen. Ik ben hierbij nog niet één keer gestoken.

Voor hommels hoef je (ook met gehandicapte dochter) beslist niet bang te zijn. Ik heb in het buitenland wel in zogeheten "windschutten" (shelters) geslapen, waarin een laag steenwol aangebracht was, tussen de planken waarop je sliep. In sommige van deze windschutten zaten (soms meerdere) hommelnesten. Je kon hier (naast de vliegopeningen) zonder gevaar gewoon je hoofd te rusten leggen.

Erik

Spieker
Berichten:6
Lid geworden op:zo 18 jun 2006, 15:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijennest in tuin

Bericht door Spieker » do 27 jul 2006, 14:03

Hans van der Post schreef:
Nee juist niet doen! Dit zijn hommels over een paar weken is het nest zo goed als uitgestorven. Een hommelnest leeft van maart tot in de loop van juli De koningin - die grote - die je begin maart ziet vliegen heeft uitgerekend dat oude vloerkleed ontdekt en is daar haar nestje gaan maken. Zo iets wordt max 50 tot 100 hommels groot en zal nu over de top zijn. Hans
Heb dat nest er nog steeds zitten... en heb niet het idee dat het er nu minder zijn... gaat het nog lang duren denk je ?

Afbeelding
Bij deze even de foto's zoals gevraagd
Er zitten hele grote bij... sta er versteld van hehe

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijennest in tuin

Bericht door Hans van der Post. » do 27 jul 2006, 17:10

Marcel kun je een (digi)foto maken? stuur deze dan naar fotohelpdeskapenstaartbijenhouden.nl
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dit is inderdaad een hommel. De "hele grote" is een koningin die in dit nest is geboren dat betekend dat het nest nu aan het uitsterven is
De oogst is binnen - dwz er is voor een nageslacht gezorgd de soort blijft in stand!
Ik zie dat het een kleedje is waartussen het nest is gemaakt. Je kunt dit over een paar weken opruimen misschien is er nog van het nest te zien vaak is het al gedeeltelijk opgeruimd door een soort wasmot die de was opeet.
Hans.

Spieker
Berichten:6
Lid geworden op:zo 18 jun 2006, 15:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijennest in tuin

Bericht door Spieker » do 27 jul 2006, 22:33

Ja dat kan wel, alleen valt er van het nest weinig te zien, maar zal het morgen even doen.

Spieker
Berichten:6
Lid geworden op:zo 18 jun 2006, 15:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijennest in tuin

Bericht door Spieker » vr 28 jul 2006, 15:58

Bij deze liggen ze in de mailbox [:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten