Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door kreydt » vr 01 dec 2006, 02:47

Vorige maand plaatste ik het volgende;
De Vlaamse regering geeft toch heel wat subsidies uit voor de bijen.
Jaarlijks zijn de volgende uitgave ingeschreven. Hierbij nog de rechtstreekse uitgave voor het inrichten van lessenreeksen (110 000 euro)

Voorlichting-technische bijstand (opleidingscursussen, educatief materiaal...)
176.030

Bestrijding van de varroamijt (onderzoek varroaresistente bijen, testproducten, foliow-up proefbijen-
kasten...)
64.540

Rationalisatie van de transhumance (kaart honingproducerende gebieden, informatie over de risico's verbonden aan fytosanitaire producten)
11.604

Analyse van de honing (analysekosten, ontwikkeling kwaliteitslabel)
137.880

Herbevolken van de bijenkorven (teelt van geselecteerde koninginnen)
37.280

Onderzoek (residuen, snelle analyses) en studie
(aroma en organoleptische kwaliteit)
37.251

Totaal
464.585 euro

Van de meeste items weet ik niet wat ze moeten voorstellen, laat staan dat ik er van kan genieten.


Dit is toch iets meer dan lucht... En hierbij komt nog de Europese toelagen maar de concrete cijfers kan ik niet achterhalen omdat de projecten elkaar overlappen of gewoon omdat de cijfers niet worden vermeld.

kg

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door jjmvaningen » vr 01 dec 2006, 09:05

Als blijkt dat het verhaal van Luxemburg correct is (en dat zal ook wel), dan hebben we hier nog het nodige te doen.

(het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de "lidmaatschapskosten" in Luxemburg torenhoog zijn, dus een koekje uit eigen trommel. zo niet, dan ik het met recht een bevoorrecht land)

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door apiario » vr 01 dec 2006, 09:51

Beste Allemaal,

Met verbazing lees ik deze discussie. Wat een bedragen worden er uit gegeven aan de bijen. Schijnbaar hier ook in Nederland.
Wat mij dan weer verbaast is het volgende:

Eerst even iets ter zijde.
We hebben hier in de buurt een mevrouw die iets met "borduren en lapjes stof doet" Simpel en niet ingewikkeld. Mooie site en een weblog en iedere week een nieuwsbrief. Heel de wereld kan met haar meekijken en genieten. En verdient er een centje mee. Niks mis mee.

Nu terug naar Vlaanderen en Nederland Ruw geschat is wat ik lees als alles klopt er om het maar af te ronden 1miljoen euries worden verspandeerd aan subsidies

Als nu zo,n vrouwtje hier in al haar simpelheid een voorlichtig kan geven die klinkt als een klok. Hoe komt het dan dat ik hier op het forum van de direchte belanghebbende nooit wekelijks nieuws hoor van PPO ,Duurzame Bij.Als daar zoveel subsidie naar toe gaat dan mag je op zijn minst toch wel wat openhied verwachten .Het is toch ons belasting geld? En wees nou eerlijk een nieuws briefje wekelijk op zo,n forum is toch niet teveel gevraagd.

Graag u reactie als ik dat verkeerd zie.................... Bijen weten niet wat grenzen zijn.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door apiario » za 02 dec 2006, 08:13

Bestrijding van de varroamijt (onderzoek varroaresistente bijen, testproducten, foliow-up proefbijen- kasten...)

Van dit onderwerp zou ik graag wat meer willen weten en vele met mij,
Is het mogelijk dat in ruil voor die 64000 euro iets informatie naar ons toe lekt?

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door kreydt » za 02 dec 2006, 12:08

Beste Albertus,

De cijfers heb ik opgediept uit de Vlaamse begroting maar spijtig genoeg wordt de naam van de begunstigden er niet bij vermeld. Dus dat zal wel ( zoals met alle toelagen ) steeds een raadsel blijven.
Degenen die op de potjes zitten, zullen wel blijven zitten want als er een deksel op de pot zit kan dat gelicht worden.

groetjes

kg

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door Dirk C » za 02 dec 2006, 13:15

hallo

Volgens mij gaat de grote sloef van de centjes naar naar Gent, het informatiecentrum voor de bijenteelt.
Wat krijgen we daarvoor terug? Bij mij weten weinig of helemaal niets, behalve dat de in België ons allen welbekende professor af en toe eens met zijn kop op tv verschijnt om daar wat halve waarheden te vertellen waar wij, imkertjes ook niet beter van worden.
Een ander deel van de centen is bij mijn weten verdeeld over de provinciale bonden, hiermee moesten normaal proefstanden opgericht worden, hetgeen in de ene provincie al beter gelukt is dan in de andere. Volgens mij is van die hele subsidie maar weinig effectief aan de imkers besteed.
Volgems mij is het zoals steeds: 90% van de gelden gaat naar 10% van de mensen, de andere 10% gaat dan naar 90% van de mensen.[V]

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door apiario » za 02 dec 2006, 15:10

[img]../beeld/w/wieringa-bertus/wieringaa_subpet.jpg[/img]

Ik heb even gedacht zal ik dat nou wel doen, zo,n plaatje op het forum
Je weet maar nooit met die cartoons tegenwoordig. Brengt soms heel wat te weeg.
Maar nu ik de stukken van onze Belgische broeders lees......vooruit dan maar om hen een hart onder de riem te steken.

Bertus

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door de vos roger » za 02 dec 2006, 22:56

Mooi Bertus.
dat zijn imkers die nog eens hun tanden laten zien,alé die mannelijke toch ,maar of het zal helpen ....???????[;)]

roger

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 03 dec 2006, 11:00

kreydt schreef:

Analyse van de honing (analysekosten, ontwikkeling kwaliteitslabel)
137.880

Herbevolken van de bijenkorven (teelt van geselecteerde koninginnen)
37.280
Kan iemand me zeggen hoeveel bijenkorven er voor dit bedrag herbevolkt worden? Als ik aanneem dat je voor minder dan 100€ een bevolkte kast kan kopen gaat het over 372 kasten. Herbevolken wil volgens mij echter zeggen dat je je oude kast terug gebruikt en dus alleen de volken koopt. Normaal kost een volk dan nog minder... Waar staan deze meer dan 300 kasten? Het is trouwens een publiek geheim dat "onze" prof Barabas in het voorjaar zijn bijenstand terug moet opbouwen. Ze kunnen zelf hun bijen niet in het leven houden en moeten dan ons de fijne zaken van het vak leren...

Als ik het maandblad van december er op na sla, staat er op bladzijde 30 het volgende "In 2005 werden 219 Vlaamse honingstalen (lente- en zomerhoning) binnengebracht op het Informatiecentrum voor de Bijenteelt en op het T&V-ILVO op kwaliteit onderzocht. Het budget maakte het niet mogelijk om een groter aantal stalen te analyseren." Nog aangenomen dat 50% van de subsidies naar Vlaanderen gaan en de andere helft naar Wallonië (of zijn het Vlaamse cijfers kg dan wordt het alleen maar erger), dan heeft Vlaanderen 68 940€ voor 219 stalen of 314€ per staal nodig.[:(] of is het :D Is dit een realistische prijs? Ik weet wel dat hier ook de labeltjes van betaald werden. Kosten deze dan zo verschrikkelijk veel? Ik begin me bijna te [:I] omdat ik honing heb binnengebracht om te controleren.

Het wordt zeer hoge tijd dat dit potje wordt geopend. Als zelfs bestuursleden zelf zeggen dat het stinkt geeft toch aan dat niet alles (is) gebeurd zoals het hoort. Uitkuisen die handel en met een propere lei starten. Een korte maar hevige stank is dikwijls beter dan een stank die dag in dag uit blijft duren. Spijtig dat zulke zaken op een forum moeten opborrelen. Zou openheid in de boekhouding niet als de normaalste zaak moeten worden beschouwd?
mvg
Theo
Honing kan men importeren. Bestuiving niet

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe houd men bijen in Groot-Hertogdom Luxemburg

Bericht door kreydt » zo 03 dec 2006, 12:51

Theo,

De cijfers komen uit de volgende tekst;
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/schv ... 49/049.pdf

Recente cijfers kan ik niet vinden, buiten een tekst van het Vlaamsparlement (2006);

Antwoord van de minister.
De imkers worden flink ondersteund.....

kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten