Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:
Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 03 jan 2007, 11:20

Hoi Wim

Duivenhouders hebben ook regelmatig problemen met buren. Dit gaat echter meestal om het onderpoepen van daken en vanaf dakgoten. Duiven poepen zelden terwijl ze vliegen. Toch krijg je als duivenhouder meestal wel de schuld als er vogelpoep wordt gevonden op een auto of tegen de ramen.
Ik heb ooit onenigheid gehad met een buurman omdat één mijn duiven de voorkeur gaf aan het nemen van een bad in de dakgoot van de buren boven een badje in de daarvoor bestemde bak naast de vliegplank. Toen deze duif van een wedstrijdvlucht niet meer terug keerde was voor mij het probleem opgelost. Toch kregen mijn duiven nog steeds de schuld van poep op zijn auto wat afkomstig was een spreeuwennest onder zijn eigen pannen. Gelukkig heb ik hem daarvan kunnen overtuigen en was het probleem ook voor hem uit de wereld.

Ik wens Dirk een goede afloop van dit burenprobleem.

Jaap

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door Dirk Blanken » wo 03 jan 2007, 14:32

Bertus dat kan heel goed.
Ik heb het wel eens ergens gelezen, maar waar dat geldt weet ik niet.


apiario schreef:
Beste Dirk

Wij leven hier met je mee, Houd de moed er in

Ik heb een vraag, jij zal het beter weten als ik. Komt het hier in Nederland wel voor dat er een gemeenteverordering is om geen bijen te houden?

Bertus
dertiende

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door jjmvaningen » wo 03 jan 2007, 17:59

Volgens mij is het overal geregeld in de gemeentelijke APV (algemene plaatselijke verordening).
Wel kan daarbij een tenzij (als gevolg van hinder e.d.) staan.
Vraag bij de eigen gemeente de regels op.

Vrder: er moet toch wel een juridisch geschoold bijenhouder onder ons zitten om te assisteren???

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door Oude Essink » wo 03 jan 2007, 19:49

Ik merk, dat er veel belangstelling is voor de zaak van Dirk; mijnerzijds geen probleem het antwoord dat ik hem per e-mail toestuurde over mijn ervaring, hier heen te copiëren:

Hallo Dirk,

Ellendige toestanden zijn dat; volgens mij heeft jouw autobedrijf geen schijn van kans, simpel om het feit, dat het niet kan aantonen, aanknopend bij enig wetsartikel, dat jij verantwoordelijk zou zijn voor de uitwerpselen van jouw bijen. Jij kunt geen enkele invloed uitoefenen op de wijze waarop insecten haar reiniging regelen; een hond kun je aan een touwtje nemen; bij een kat wordt het al moeilijk. Als die garage de "vervuiling door de natuurlijke gang van zaken" wil voorkomen en het zijn niet alleen jouw bijen die vervuilen, moet het zijn auto's onder een overkapping zetten en dan nog.
Bij mij is het nooit tot een rechtzaak gekomen. De naburige garage bij mij heeft eerst geprobeerd via de gemeente een verbod op mijn bijen te bewerkstelligen; ik voldoe echter simpelweg aan de gemeentelijke regels wat afstanden betreft van bijen tot de openbare weg of bebouwing; een regel tot beperking van het aantal volken bestaat er niet en ik kan snel aantonen, dat, om inteelt te voorkomen, zelfs 50 volken een redelijk aantal zou zijn. Dat jij vrijwillig je aantal volken terug wilt brengen, is al bijzonder coulant ( juridisch gezien).
Vervolgens kreeg ik rekeningen van schoonmaken auto's ( plm. fl. 80,- per auto; belachelijk) Heb ik nooit op gereageerd. De volgende stap was, een sommatie via een Arnhems advocatenkantoor om binnen zoveel tijd mijn bijen te verwijderen en de rekeningen te betalen. Daarop heb ik mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld; "dat varkentje is zo gewassen" zegden ze en zij stuurden de rekeningen naar mijn aansprakelijkheidsverzekering ( Delta Lloyd), met verzoek voor mij te betalen of de juridische bijstand te regelen. Delta Lloyd zag de bui hangen als zij gingen betalen; weghalen van mijn bijen had geen enkele rechtsgrond en dat zou iedere week een gepeperde rekening opleveren, weer of geen weer. Delta Lloyd stuurde een briefje naar het Advocatenkantoor met het verzoek aan te geven, waarom en waarin, volgens hem, mijn handelen laakbaar was en ik aansprakelijk kon worden gesteld voor de vervuiling van zijn autopark. Het advocaten kantoor heeft nooit gereageerd en ik kreeg geen aanmaningen meer ( conclusie: de zaak was kansloos voor het bedrijf).
Ik denk niet dat enige rechter de garage in het gelijk zal stellen op basis van alleen emotionele gronden; juridische zijn er niet, evenmin als enige rechter het in zijn hoofd zal halen iemand te verbieden een hond te houden of welk huisdier dan ook. en dan is er zelfs geen sprake van milieuargumenten.
jouw ongerustheid begrijp ik volkomen en als het je lukt er een jurist op te zetten (heb je niet een verzekering voor juridische bijstand of een aansprakelijkheids verzekering die je kunt inschakelen omdat zij anders voor de rekeningen opdraaien) moet je dat zeker doen. Ik heb uiteraard geen stukken over mijn zaak destijds. Misschien kun je de NBV vragen te bemiddelen met een jurist. Mij rest je sterkte toe te wensen met de vrees voor de wispelturigheid van de Nederlandse rechtspraak. met groet,
hennie


[img]http://www.bijenhouden.nl/imkers/hennie ... natuur.jpg[/img]




hennie oes

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door J A Verwijmeren » wo 03 jan 2007, 21:15

Dirk

In het verleden heeft zich ook een zaak afgespeeld niet met een garagehouder maar met een glastuinder die last had van bijenpoep.
De bijen zouden ook zijn ramen bevuilen, en dit is lastiger om te reinigen als een auto.
Het is vast komen te staan dat de imker er al eerder zat als de glastuinder, deze had kunnen voorzien dat er problemen zouden ontstaan door de bijen.

De rechter heeft positief geoordeeld en de imker ging vrijuit.

Zeker weet ik het niet maar een paar jaar terug had je de heer A d Wilde(ook een imker)die juridisch goed onderlegd is, maar ik weet niet of hij dit medium nog bezoekt.

Mijn zwager die het voorval van de glastuinder van nabij heeft gevolgd is helaas overleden, hij had overigens net als mijn schoonvader meer dan 50 jaar bijen.

Succes met de zaak, en de groeten van Jack

A.Rodenburg
Berichten:61
Lid geworden op:ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door A.Rodenburg » vr 05 jan 2007, 23:05

Beste Dirk;
Kijk eens op de site van imkery "de wilde bij".
Mischien heb je daar wat aan?
Sterkte in de strijd!
Aro

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door Hennie Peters » za 06 jan 2007, 10:28

Arie bedoelt waarschijnlijk deze pagina: http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/i ... disch.html

Het is een lang verhaal, zoeken naar "bijenspat" brengt je gelijk naar het deel dat relevant is.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 06 jan 2007, 10:45

Station Schier heeft ook zulke problemen gehad. Jan Charpentier zou je hierin kunnen adviseren.

jp

A.Rodenburg
Berichten:61
Lid geworden op:ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door A.Rodenburg » za 06 jan 2007, 11:27

Beste Hans;
Hennie is mij al voor geweest!
e-mail adres is ahw(APENSTAART)zeelandnet.nl
Ik hoop dat ik zo mijn steentje bij kan dragen!
vriendelijke groet;
Aro

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenpoepprobleem met plaatselijke garage

Bericht door J A Verwijmeren » za 06 jan 2007, 16:53

Dirk

Volgens mij kan het geen kwaad om dit in de media te brengen, b.v. hart van Nederland.
Dat zou geen goede reclame zijn voor die garage houder, dan blijkt al gauw dat deze man er een slaatje uit wil slaan. Ik zou mijn auto daar nooit in onderhoud willen doen laat staan er een kopen bij een dergelijk garage.

Laat je vooraf wel even informeren hierover.

Veel succes Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten