Bijen te kort

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door Ruinerweg »

De meeropbrengst van bijen bij het koolzaad is ongeveer 15%, dus tel uit je winst!

Mijn bijen staan daar sinds een paar jaar voor nop, tot voor kort moesten we nog 5 euro per kast betalen. Bij een opbrengst van 3 ton zaad per hectare zou een redelijke vergoeding toch wel op zijn plaats zijn. Was het alleen maar om de reiskosten te dekken

mvg,

Roel.

http://www.ruinerimkers.nl
De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door De moerasimker »

als je begint met betalen is het moeilijk terug draaien ,
wat wordt er geslingert gemiddelt van het koolzaad en op wat voor grond staat het.

groet Gerard,
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door rostohar »

Ik heb me altijd verbaasd dat de imker bij de koolzaadteelt geen bestuivingsgeld krijgt. Hij (de imker) moet maar blij zijn met de honing.
Eerst even de opbrengst van koolzaad: Deze ligt op ca. 4 ton/ha met bestuiving. Zonder bijen 20% minder is dus 3,2 ton/ha.
Bestuiving door bijen levert dus 0,8 ton/ha meeropbrengst. In Nederland wordt hoofdzakelijk voor zaadteelt geteeld en de percelen zijn 15 à 20 ha. groot.
Bij 15 ha geeft dat een meeropbrengst van 12 ton koolzaad. In 2013 noteerde een ton koolzaad 360 euro, in 2012 490 euro. Meeropbrengst is dus, peil 2013, 4320 euro.
Als er 30 volken op 15 ha staan kost dat, als men zou betalen, 1500 euro. Dat moet toch kunnen. Imker blij, teler blij.
Maar wij zijn al blij als we er mogen staan voor wat potjes honing waar je dan al je onkosten nog van moet betalen. Want, zeggen wij: "het is zo goed voor de bijen".
Laten we de koolzaadtelers, net zoals fruittelers en glastelers, maar gewoon laten betalen voor bestuivingswerk.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door De moerasimker »

nu moeten de imkers dat nog in de praktijk brengen.

Wie durft.
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door rostohar »

Ja, het zal een schok zijn maar we kunnen ons best wat professioneler opstellen. Dan maar geen koolzaadhoning.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door Jaap v.Popering »

rostohar schreef:. Hij (de imker) moet maar blij zijn met de honing.
In Nederland wordt hoofdzakelijk voor zaadteelt geteeld
Dat de bijenhouders zich in de luren laten leggen is natuurlijk niet de schuld van de zaadtelers :think: :think: het zijn tegenwoordig andere rassen dan 40 jaar geleden toen je bakken vol met honing oogstte .

Hier wordt de laatste jaren ook zomerkoolzaad voor zaaizaad geteeld , en ik heb op dit forum al meerdere keren aangegeven dat dit een ( lijnen ) hybride teelt is . dit betekend dat er mannelijke en vrouwelijke lijnen gebruikt worden en bestuiving noodzakelijk is . Bijenvolken plaatsen wordt dan ook door de opdrachtgever geëist . Wanneer je jezelf in de schoenen van de teler verplaatst en er is een bijenhouder welke gratis volken wil plaatsen , zou je gek zijn als je de benodigde volken bij een Imker ging huren :whistle:

Jaap v P
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door jossmits »

Ik vraag me af of een amateur imker wel bereid is om met zijn volken te reizen, welke prijs de teler er ook voor wil geven.
Toen ik nog werkte had ik er geen tijd voor. En ook nu zou ik niet met volken reizen, welke prijs me ook geboden zou worden. Voor mij (en ik denk dat dit voor de meeste amateur-imkers geldt) is het bijen houden in de eerste plaats een hobby en wil ik de volken het liefst bij huis. Zelfs de honingopbrengst kan me niet veel schelen.
Ik denk dat, als het waar is wat uit dat onderzoek komt, dat er een tekort is of komt aan bijen, dat tekort alleen kan worden opgeheven door (semi) professionele imkers.
Verder geloof ik dat als de tekorten zo groot zijn als hier wordt gepresenteerd, de telers een echt probleem zullen hebben. Ik geloof niet dat deze uitbreiding van het aantal volken realistisch is. Zoals ik hierboven al heb aangegeven wil de Franse overheid 1000 beroepsimkers en 10000 amateurimkers extra (op ruim 60.000 nu). In totaal 1 miljoen volken meer (op ruim 2 miljoen nu). Ik denk dat dit een onrealistische doelstelling is.

Jos
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door Jaap v.Popering »

jossmits schreef:Ik vraag me af of een amateur imker wel bereid is om met zijn volken te reizen, welke prijs de teler er ook voor wil geven.

Jos
Er zij voorbeelden bekend dat , Bijenhouders zelfs uit België hier op Tholen gratis plaatsen in de fruitteelt .
Bijenhouders uit Tilburg en omstreken in de zomer gratis plaatsen op de bloemzaadvelden ook weer hier op Tholen .

Jaap v P
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen te kort

Bericht door marc »

Jaap v.Popering schreef:Wanneer je jezelf in de schoenen van de teler verplaatst en er is een bijenhouder welke gratis volken wil plaatsen , zou je gek zijn als je de benodigde volken bij een Imker ging huren :whistle: Jaap v P
Subtiel onderscheid tussen 'bijenhouder' en 'imker' :wink:
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijen te kort

Bericht door alfa vulgaris »

jossmits schreef:Ik denk dat, als het waar is wat uit dat onderzoek komt, dat er een tekort is of komt aan bijen, dat tekort alleen kan worden opgeheven door (semi) professionele imkers.
Zo zie ik dat ook en als er dan geen cent aan te verdienen valt komen die extra volken er dus NOOIT.

De vraag stijgt..het aanbod neemt vast af...de kans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten