Bijen op tros. trillingen, herrie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door bee-tree » di 09 sep 2014, 14:27

Willem, het zou mooi zijn als je ons wat meer gegevens verstrekt, willen wij je 'n (gratis!) goed advies geven.
We willen best alle moeite doen, maar je moet wel mee willen werken.
We hebben de volgende gegevens nodig :
1.Hoe is de ondergrond samengesteld waarop je bijenkasten staan ? Dus uit wat voor lagen bestaat hij ?
Alleen maar zand of veen of klei of is het opgebrachte grond met steenslag er in. Heb je mss een grondboor
om dat te weten te komen. Of kun je een diepe kuil graven ? Of kun je aan een bodemkaart komen via Clic
waarop ook het tracé van de nutsleidingen getekend staat ?

2. Is de grond onder de kasten betegeld ?
3. Hoeveel poten heeft de stelling waarop de kasten staan ?
Is die stelling van hout , kortom beschrijf of fotografeer je stand met kasten en al.

4. Weet je van de firma al wat voor soort machines er komen. Beantwoorden die aan wat forumgebruikers
al gezegd hebben ?
5. Misschien moeten we nog meer weten zoals : hoe lang en heftig zijn ze over een afstand van 20 meter bezig ?

6. Hoe dicht komen ze bij de volken met het gedreun ?

P.S. Is er geen bijenpark bij jou in de buurt dat je gastvrijheid wil verlenen ? Mss vragen ze om een gezondheidsverklaring
en lidmaatschapsbewijs.
Er zitten heel wat haken ogen aan jouw probleem. Zelf heb ik lang geleden één van twee volken verloren
die ik na het Koolzaad had laten staan met toestemming van de eigenaar van het aangrenzende bos. Er is toen flinke dunning
van het bos geweest in de winter. Tot vlak naast de kasten waren de stammen gevallen.
Thuis heb ik ook eens gevreesd voor verstoring toen het aangrenzende perceel met zwaar materieel werd geploegd.
Ik heb in het voorjaar er niet meer aan gedacht of het percentage sterfte gedeeltelijk toegeschreven moest
worden aan trillingen van machines of natuurlijke oorzaken. Zo zal het met jou ook gaan als je ze laat staan,
tenzij je de volken van dag tot dag observeert en gegevens op papier zet. Misschien kun je als proef
de helft van je volken elders onderbrengen of 10 meter naar achteren in 10 dagen tijds. Zj.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door Erik Konijn » di 09 sep 2014, 19:24

Mijn bijen staan op ongeveer10 meter van de spoorbaan af. Altijd trillingen als de treinen voorbij komen. Volgens mij hebben de bijen hier helemaal geen last van, ze wennen eraan denk ik. Goede uitwintering en grote volken.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door bee-tree » do 11 sep 2014, 07:55

Erik Konijn schreef:Mijn bijen staan op ongeveer10 meter van de spoorbaan af. Altijd trillingen als de treinen voorbij komen. Volgens mij hebben de bijen hier helemaal geen last van, ze wennen eraan denk ik. Goede uitwintering en grote volken.
Erik, jij vindt het wel goed als ik de N.S. en Arriva en Veolia een compliment maak dat hun materieel tegenwoordig
dusdanig van goede kwaliteit is dat de passagiers noch de omgeving last hebben van trillingen.
Volgens mij is de trillingsintensiteit in de ondergrond ook stukken kleiner dan vroeger.

Ik reis vaak met de trein en geniet van het heerlijk vloeiend glijden over de gladde ijzers alsof ik op ijs zonder scheuren door
ons fraaie landschap zwier. Wat een verschil met 20 jaar geleden.
Bestaan er trillingsmeters ? Ik zou daar wel iets meer van willen weten.

In het verleden had ik thuis de volken zelfs binnen 10 meter van de openbare veldweg af staan.
Er kwam en komt voornamelijk landbouwverkeer over heen. Ik heb de bijen toch maar 20 jaar geleden verplaatst naar een andere
hoek van ons erf, niet omdat ik verstoring door trillingen vermoedde, maar vanwege de Plaatselijke Verordening
dat bijenvolken niet binnen 30 meter mogen staan vanaf het midden (of de bermrand ?) van de openbare weg.

Inmiddels zijn de landbouwmachines twee tot drie keer zo groot geworden. Weliswaar met een betere vering voor
de 'machinist' en het materiaal, maar doordat men zich niet aan de toegestane snelheid houdt, davert de grond en
soms het huis. Ook al is Staatsbosbeheer eigenaar geworden van honderden hectares om de kasten heen,
veel percelen worden met kolossaal grote machines bewerkt. Rupsvoertuigen maaien de beekdalen. Maaisel wordt op grote hopen
gestapeld en 's winters met groot materieel omgewoeld en nat gemaakt zodat het compost wordt.

Landbouwers bewerken andere percelen van SBB en verbouwen biologisch graan en boekweit en peulvruchten. Aan de machines
worden geen eisen gesteld. Er passeert dus heel wat (voer)tuig ons huis. Ik denk dat mijn 'volksverhuizing'
het gevaar van verstoring door trillingen grotendeels weggenomen heeft. Ik moet wel mezelf als trillingsbron afremmen.
Bijvoorbeeld als enkele volken bloot staan en er breekt een regenbui los. Dan daver ik met m'n 75 kilo achter de kasten langs. Ook wel eens 's winters als ik de muizenvallen controleer en hagel m'n oren treft. Enz. enz. Zj.:be1:

P.S. Willem, waar blijf je ? Of ben je gerustgesteld ? Denk anders ook even na of de de heiers geen risico lopen
gestoken te worden. Mss word jij dan aansprakelijk gesteld.

Rob Alberts
Berichten:5
Lid geworden op:di 16 sep 2014, 14:35
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen op tros. trillingen, herrie

Bericht door Rob Alberts » di 16 sep 2014, 20:50

Bloeiende en glooiende waterkanten vind ik een mooi gezicht.
Voor alles dat vliegt, kruipt en sluipt lijkt mij dat ook een mooie leefomgeving.

Vriendelijke groet,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten