zacht weer 18 december 2014

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:
Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door Erick » zo 21 dec 2014, 11:56

de Forsythia begint weer te bloeien en de topjes van de Boeren Jasmijn beginnen weer uit te lopen terwijl er nog herstblad aanhangt
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 dec 2014, 12:21

de Forsythia begint weer te bloeien en de topjes van de Boeren Jasmijn beginnen weer uit te lopen terwijl er nog herstblad aanhangt
Ik ben ervan overtuigd dat we nog wel wat koude dagen krijgen. Maar wen er maar aan dat het elk jaar warmer gaat worden. Voor het imkeren nog niet zo slecht!

gr.
JP

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door jjmvaningen » zo 21 dec 2014, 17:41

Ook hier begint de forsythia al voorzichtig aan te bloeien.
het moet niet gekker worden! :wink:
groet, jacques

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 22 dec 2014, 09:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
de Forsythia begint weer te bloeien en de topjes van de Boeren Jasmijn beginnen weer uit te lopen terwijl er nog herstblad aanhangt
Ik ben ervan overtuigd dat we nog wel wat koude dagen krijgen. Maar wen er maar aan dat het elk jaar warmer gaat worden. Voor het imkeren nog niet zo slecht!

gr.
Na de kerst schijnt het kouder te worden. Ik ga aankomend weekend oxaal druppelen als het kouder is.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 22 dec 2014, 16:47

Het succes voor het behandelen met oxaalzuur hangt niet af van de heersende temperatuur, maar van de temperatuur die 21 dagen voordien heerste. Eind november, begin december, daalde in Nederland de temperatuur (relatief) stevig. Reden voor mij om aan te nemen dat het broednest toen redelijk (hopelijk geheel) is ingekrompen. Dan is nu de meest geschikte periode om te behandelen.
Hernieuwde broedaanzet heeft tenslotte nog anderhalve week nodig voordat dit gesloten is.

Als zich volgende week een koudeperiode aandient, dan is een oxaalzuurbehandeling op dat moment nog niet effectief, drie weken later wellicht wel.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door johan » ma 22 dec 2014, 18:30

Eddy Geurtsen schreef:Het succes voor het behandelen met oxaalzuur hangt niet af van de heersende temperatuur, maar van de temperatuur die 21 dagen voordien heerste. Eind november, begin december, daalde in Nederland de temperatuur (relatief) stevig. Reden voor mij om aan te nemen dat het broednest toen redelijk (hopelijk geheel) is ingekrompen. Dan is nu de meest geschikte periode om te behandelen.
Hernieuwde broedaanzet heeft tenslotte nog anderhalve week nodig voordat dit gesloten is.

Als zich volgende week een koudeperiode aandient, dan is een oxaalzuurbehandeling op dat moment nog niet effectief, drie weken later wellicht wel.
.. maar veronderstellend dat een volk broedloos is, kan je beter bedruppelen wanneer het 3°C is dan wanneer het 9°C is. Het sterftecijfer bij de varroa ligt dan vele malen hoger. bij 9°C is er immers onvoldoende contact tussen de bijen. De heersende temperatuur heeft dus wel degelijk een invloed op het succes van de behandeling.
(de WUR heeft hierover eens gepubliceerd maar ik kan de publicatie niet onmiddelijk vinden.)

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 22 dec 2014, 18:51

Ik had het over een "behandeling met oxaalzuur", niet specifiek druppelen of verdampen. Zelf verdamp ik al jaren, druppelen heb ik nog nooit gedaan.
Ik wilde alleen maar aangeven dat broedloos belangrijker is dan de temperatuur. vr.gr.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door Ruinerweg » ma 22 dec 2014, 19:10

Bij Temperaturen onder of rond 0 graden is druppelen beter, ze zitten op de tros en verdelen de oplossing zo. Als het echt boven nul is verdampen handeiger omdat ze dan veel losser in de kast zitten, de damp slaat zo neer op de bijen.

Groet, Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 23 dec 2014, 08:17

Ik ga druppelen, dus heb de koudere periode nodig zodat ze goed op de tros zitten. Als je rekening moet gaan houden met 21 dagen ervoor en 3 weken erna blijft er in Nederland geen enkel goed moment meer over. Onder het mom alles beter dan niets hou ik dus maar "rond kerst bij temperaturen tussen -5 en +5" aan. En dat lukte vorig jaar ook al niet...

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zacht weer 18 december 2014

Bericht door A.A. Staals » zo 04 jan 2015, 12:52

ejhgjanssen schreef:de Forsythia begint weer te bloeien en de topjes van de Boeren Jasmijn beginnen weer uit te lopen terwijl er nog herstblad aanhangt
Is het geen Winterjasmijn?

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten