Zwermen 2016

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Zwermen 2016

Bericht door Hans van der Post. » vr 06 mei 2016, 22:52

Bmans schreef:Bij mij bij veel volken veel nectar en stuifmeel in de broedkamers (alles op simplex 20 ramen en HK 10 ramen erop). Weinig legruimte voor de moeren.

Verder bij 1 volk belegde speeldoppen (ca 5 - 8 stuks) en 2 zwermdoppen, eentje al gesloten.
De doppen weggebroken. Wat is nu het handigst? Zijn ze al dusdanig in zwermstemming dat er geen houden aan is?
Ik hoor het graag van de kenners....
Was de moer nog aanwezig? je had al een gesloten dop!
Als de moer er nog is een kunstzwerm maken!
Raadpleeg imkerpedia daar staan het een en ander over kunstzwermen maken.
!Hans.

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Bmans » vr 06 mei 2016, 23:07

De moer was er nog wel volgens mij. Ik heb haar niet gezien, maar er waren nog wel eitjes gelegd.
Zal gaan kijken (imkerpedia) welke kunstzwerm ik ga maken. Wordt vervolgd dus....

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Bart de Coo » vr 06 mei 2016, 23:12

Wat ik vandaag weer meemaakte...

Gisteren enorme bedrijvigheid bij drie leegstaande lattenkasten. Die lege kasten staan opgesteld naast mijn bevolkte lattenkasten. Die bedrijvigheid kan maar één ding betekenen: er is een volk in de buurt dat wil zwermen en de speurbijen zijn onder de indruk van de geboden mogelijkheid. Gisteravond nog steeds geen zwerm erin.

Vanmorgen in de late ochtend toch maar even de volken langs gelopen. Eén van de volken had waarschijnlijk gezwermd: moer onvindbaar, weinig bijen. Merkwaardig, want ik had ze zondag nog gecheckt en de doppen waren nog niet gesloten. Die zwerm zal toch niet...???

Jawel hoor. Kennelijk was de zwerm vroeg in de ochtend afgekomen en in één van de lege kasten ernaast gekropen. Dat kon ik makkelijk zien, want er hingen lege uitgebouwde raten in en daarop zag ik mijn groen gemerkte moer rondbanjeren.

:dance:

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Hans van der Post. » vr 06 mei 2016, 23:21

Dat kon ik makkelijk zien, want er hingen lege uitgebouwde raten in en daarop zag ik mijn groen gemerkte moer rondbanjeren.
Bart Je weet toch dan geen lokkers mag neer zetten. :whistle:
!Hans.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door FrancA » za 07 mei 2016, 09:31

'Lokkers' of gewoon praktisch gezien een goed extra onderkomen voor bijenvolken die onverwacht zwermen?
Als een volk al in zwermstemming is/was komt zoiets dus goed uit.
Als het een volk van je buurman/vrouw bijenhoud(st)er is, heeft die even niet goed opgelet?
Maak je hem/haar misschien wel blij omdat de bijen goed terecht zijn gekomen :be9:

Gaan bijenvolken eerder zwermen omdat er ergens een leeg onderkomen is, of doen ze dat eerder omdat zorg- & behuizingsomstandigheden niet optimaal zijn?

Gisteren bij een bijenvolk een stuk of 10 nog open zwermcellen weggebroken en ruimte gegeven.
Afwachten wat die nu gaan doen..

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door Hans van der Post. » za 07 mei 2016, 12:01

Was een grapje. :)
Gaan bijenvolken eerder zwermen omdat er ergens een leeg onderkomen is, of doen ze dat eerder omdat zorg- & behuizingsomstandigheden niet optimaal zijn?
Nee dit gebeurd niet. Een bijenvolk met doppen gaat voordat deze sluiten op zoek naar een nieuw goede "nestgelegenheid".

Onze verdere voorvaderen -15 eeuw werden zwaar gestraft als er lokkers werden neergezet.
De kennis rond het zwermen was nog niet zo duidelijk bij korventeelt. Hierover (korventeelt) weet Bart meer te schrijven.
!Hans.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door jossmits » zo 08 mei 2016, 13:43

Ik vind "lokker" ook niet zo'n goed woord, dat heeft een beetje negatieve klank. In Frankrijk noemen we het een zwermval. Ik vind dat meer weergeven wat het is, en niet zo negatief.
Ik heb al een paar weken 2 zwermvallen uit staan. Dit jaar nog niets gevangen in deze vallen. Al wel meer dan 10 zwermen geschept.

Jos

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door johan » zo 08 mei 2016, 16:41

ik had in mijn bijenhal een lege kast staan van een volk dat ik verkocht heb. tot mijn verbazing vlogen er vanmorgen bijen binnen en buiten. en jawel; er zat een zwerm in !
ik denk dan maar: beter een zwerm die in een bijenkast trekt dan een zwerm die in een spouwmuur trekt. ik doe toch niets verkeerd?
kan ik er aan doen dat een ander zijn bijen niet op doppen controleert..

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door FrancA » zo 08 mei 2016, 16:52

Vanochtend is mijn grootste volk gaan zwermen.
Net 1 dag voordat ik ze naar een Golzkast zou gaan overzetten.

De boer waar dat volk staat belde mij op dat er een grote zwerm op zijn erf vloog.
Met mijn Golzafleggerkastje er naartoe gegaan en aldaar mijn eerste zwerm zelfstandig 'geschept'.

Door de stevige wind gingen ze in een droge sloot op een omgevallen paal zitten waar ze relatief gemakkelijk vanaf geschept konden worden.

Nu heb ik 1 volk meer - als ze tenminste een paar dagen in het Golzafleggerkastje blijven zitten.
Dan kunnen ze daarna zo de 2e Golzkast in zonder dat ik een verloopstuk nodig heb wat ik ook best handig vind.

Zo'n grote zwerm weegt trouwens best aardig wat kilo's!
ZwermInSloot.jpg
Zwerm in de droge sloot
ZwermInGolzafleggerkastje.jpg
Zwerm in Golzafleggerkastje

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door FrancA » ma 09 mei 2016, 08:24

Las ik vanochtend dat het praktisch is/kan zijn om een geschepte zwerm op een andere plek een heel stuk verder weg te zetten?
De gisteren geschepte zwerm zit nu in een 12-raams Golzaflegger, met enkele ramen met wat kunstraat ongeveer 3 meter van de kast waar ze vertrokken is.
Vanochtend heb ik wel een stukje moerrooster voor de uitgang geschroefd:
StukjeMoerrooster.jpg
Stukje moerrooster voor het vlieggat
Verkenners vlogen af en aan :shock:
Vanavond toch beter maar naar een andere plek verhuizen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten