Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door Dirk Blanken » wo 18 nov 2009, 18:15

In Duitsland zijn er veel meer imkers logisch want er is veel meer dracht.
Bovendien is de Duitse overheid veel meer op de hand van de imkerij.
Men beseft daar dat de imkerij een belangrijke tak is ook als hij voornamelijk door hobbyisten wordt uitgeoefend.
Er zijn zelfs Nederlandse imkers die de honing in Duitsland winnen en daarvoor een weegschaal( gegevens worden automatisch een paar keer per dag opgestuurd ) onder een paar goede volken hebben staan zodat ze precies weten wanneer ze weer nieuwe honingkamers moeten gaan plaatsen.
De Duitse imkers vinden dat prima omdat er voor iedereen genoeg is.
Bovendien is het leven van een imker die z'n brood ermee moet verdienen erg zwaar je moet erg sterk zijn van lijf en leden want vaak komt alles tegelijkertijd en is het echt buffelen.
Af en toe heb je echt assistentie nodig.
Er komen zeker niet teveel mensen op af grotere imkers zijn een apart volk en werken vaak graag.

In Nederland is de dracht dusdanig beperkt dat er geen samenhang mogelijk is want iedereen moet voor zichzelf zorgen.
De meeste nederlandse imkers zijn erg tevreden met 30 kg/jaar/volk terwijl dat peanuts is.

Als er voor iedereen dracht genoeg is zoals in Duitsland wordt alles veel gemoedelijker.
Dan proberen andere imkers je dracht niet af te pakken maar zorgen ze juist dat ze op afstand staan zodat ze zelf betere oogsten krijgen.
Vanuit de positie dat er genoeg is voor iedereen zijn er veel makkelijker initiatieven te nemen temeer omdat er veel ev.deelnemers zijn.
In Nederland zijn er weinig en dan ook nog kleine imkertjes met een kleine opbrengst.
Gedoemd om te mislukken Willem.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door m.kolsters. » wo 18 nov 2009, 18:41

Dag Albert de uitlating van bepaalde imkers is niet bezig met geloof.
Dat je daar over struikelt is goed maar daarom niet geroyeerd hoeven te worden,als ik in de betuwe kom moet ik ook wel eens denken kan dit wel zeggen maar op het forum moeten we het gescheiden houden.
Het slinger hok,als je van heel de wereld gaat onderzoeken kom je tot de conclusie dat er nergens zo veel kritiek is als in west europa over de slinger ruimten.
Er zijn plekken in Afrika waar ze het met de hand nog uit de raad knijpen,en wij dan zeuren over slingerruimten of hoe schoon het moet zijn.
De keuringsdienst moet eerst maar eens uit zoeken waar de honing van daan komt en dan controleren of deze het land in mag.
Ze hebben hier veel kritiek over alles, maar als het van een ander land komt word er niet meer over gesproken en mag alles binnen.
Wat voor ziekten het ook bij zich heeft,en of het zuiver is geslingerd.
Ik heb een mooie slinger ruimte en de keuring dienst komt ook hier kijken maar dat is mij goed ,als je 2-3-4-5- 10 kasten moet slingeren kan je dit in de keuken doen en in de garage en in het hok en ik denk dat elke imker er mee om gaat als een levensmiddel.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door Bart de Coo » do 19 nov 2009, 20:20

We zijn niet professioneel genoeg voor een gestroomlijnde organisatie van de verkoop. Onze oogsten zijn bovendien veel te klein. Mwa, ben ik het wel mee eens. Maar nog steeds blijf ik achter met een vervelend gevoel.

Ben ik echt de enige hier die ieder jaar weer de grootste moeite heeft om zijn honing te verkopen? Meestal hang ik een A4'tje op in de personeelskamer van de school waar ik werk en dan druppelt er langzaam maar zeker wel wat de deur uit. Verder stond ik dit jaar op twee markten waar ik veel potjes verpatst heb. Ondertussen heb ik nog steeds 11 potten lindehoning en 7 bakjes heideraathoning staan. Ik heb ze net even staan tellen. Hoe kom ik er in 's hemelsnaam vanaf? Het vooruitzicht dat deze treurnis zich volgend jaar weer gaat herhalen, stemt mij niet vrolijk. Honing slingeren wordt op die manier nogal een zure plicht.

En op die markten krijg ik altijd de vraag van klanten hoe ze nou toch eens vaker een potje imkershoning kunnen bemachtigen. En dan sta ik altijd weer met mijn mond vol tanden. En ieder jaar weer merk ik op die markten dat er meer dan genoeg vraag is. Imkers hebben trouwe fans, reken maar! We laten dus ook nog eens kansen liggen.

Iemand een idee hoe je bijvoorbeeld in Dieren met zijn 10 actieve keuterimkertjes de verkoop eens wat beter zou kunnen regelen? Alle ideeen zijn welkom.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door AndreasH » do 19 nov 2009, 20:43

Ik heb voor volgend jaar in ieder geval al een goeie afzet markt. De Jeugd Natuurwacht waar ik een paar kasten kan neerzetten. Dan krijgen alle kinderen tegen 2 euro een potje honing mee naar huis. Etiket erop met het logo van de JNW erop en klaar is klara. Misschien is er nog wel iets te regelen met de lokale scouting?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door Bart de Coo » do 19 nov 2009, 21:22

Ik zit net even het programma te bestuderen van de aanstaande Apisticus Tag in Munster. Op zondag komt daar een spreker die gaat vertellen over het organiseren van de verkoop van streekhoning.

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door AndreasH » do 19 nov 2009, 21:38

Ik wil me bij dezen graag opgeven voor een mooi verslag :-)

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door macwlem » vr 20 nov 2009, 09:25

Bart de Coo schreef:

Iemand een idee hoe je bijvoorbeeld in Dieren met zijn 10 actieve keuterimkertjes de verkoop eens wat beter zou kunnen regelen? Alle ideeen zijn welkom.


Dat kan toch echt niet zo moeilijk zijn:
1) koop met z'n tienen dezelfde glaasjes, zorg dat je een herkenbaar etiket hebt dat voor alle tien gelijk is maar uiteraard wel ieders eigen gegevens bevat.
2) maak een leuk stalletje waar de potjes mooi in kunnen staan
3) maak er wat foto's van en ga er mee de boer op langs middenstanders.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door AndreasH » vr 20 nov 2009, 09:51

Bovenstaande werkt alleen als je alle 10 de imkers bij elkaar met de koppen dezelfde kant op staan. Dat lijkt me een eerste vereiste.

Dus, regel een vergadering waar ze alle 10 bij elkaar kunnen komen en breng het ter sprake..

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door A.A. Staals » vr 20 nov 2009, 11:46

Bart de Coo schreef:
Ondertussen heb ik nog steeds 11 potten lindehoning en 7 bakjes heideraathoning staan. Ik heb ze net even staan tellen. Hoe kom ik er in 's hemelsnaam vanaf?


Bart

Ik nee aan dat je potten van 500gram bedoeld. Is lijkt mij niet zo moeilijk vanaf te komen. Het duurt zeker nog 20 weken voordat er weer geslingerd kan worden. d.w.z. tot die tijd, 250 gram per week op eten, gezin met 4 personen, nog geen 10 gram per dag per man. Dat moet toch lukken.:D

ad staals

Duppie
Berichten:26
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 21:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:2
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wordt dit ook in Nederland gedaan?

Bericht door Duppie » vr 20 nov 2009, 12:00

Bart: Alle ideeen zijn welkom.

1. Website streekhoning, bestellen en bezorgen mits binnen je postcode gebied (695X ?). Imker zoeken op postcode voor klant.

2. Zoek een specialiteiten/kaas/noten winkel (wel -30% marge) Zet het daar neer in consignatie (pas betaald indien verkocht)

3. Zoek een leuk restaurant in de buurt die met streekproducten werkt.

4. neen contact op met Jeroen Cretier ((wijn) Domein Hof te Dieren). Misschien kunnen jullie samen streekproducten promoten. Ik meen dat hij ook af en toe een fair oid heeft.

5. Bewaar een pot lindenhoning voor mij als ik weer in het dorp ben.





Maarten Dubbeling

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten