Dikte van de honing tijdens het slingeren

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:
Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door buzzer » do 08 mei 2014, 16:56

Het lukt me niet de foto te draaien maar hier was ik ondersteboven van.....€ 11,54.
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Alex Mönch » do 08 mei 2014, 20:15

Zojuist mijn nieuwe refractometer gebruikt om te kijken wat het vocht percentage van die dikke honing is.....14,9 % vocht :D
Enorm ingedampt dus alvorens de bijen tot verzegeling overgingen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door alfa vulgaris » vr 09 mei 2014, 09:36

Dat is flink ja.

Kan me niet voorstellen dat je zo'n significantie hebt overigens...gewoon 15% dus.
Precieser dan een half procent is onzin met die dingetjes als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door alfa vulgaris » vr 09 mei 2014, 14:38

85% suikers in je honing :shock: ...dan moet er ook wel een pond in een potje passen?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door A.A. Staals » vr 09 mei 2014, 16:49

alfa vulgaris schreef:85% suikers in je honing :shock: ...dan moet er ook wel een pond in een potje passen?
Inderdaad er kan een pond in een potje. En dat ziet er ook nog eens beter uit dan 450g.

ad staals

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door bee-tree » za 10 mei 2014, 08:29

Ad bedoel je met "dat ziet er beter uit" het etiket ? 500 lijkt beter dan 450 ?
Mag er in plaats van cijfers het woord POND gebruikt worden ? het liefst met hoofdletters, dat lijkt me duidelijker
en mooier staan.
Er mogen geen medische aanprijzingen op de pot staan. Is de volgende slogan 'n medische ?
Gefeliciteerd, bij dezen 'n pondje honing, ultieme streling voor 't mondje. :be11: :be11: :be11:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 12 mei 2014, 08:24

Ik heb afgelopen vrijdag 1 honingkamer geslingerd. moet er nog 3 doen, die haal ik er later deze week af als het weer beter is. Ook bij mij dikke stroperige honing

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door bee-tree » ma 12 mei 2014, 09:38

Sanntu, is je stroperige honing helder of een beetje troebel ? Heb je meteen na afname de kastwarme honing
geslingerd ? Welke kleur heeft hij ? Waar hebben jouw bijen op gevlogen ? Ook op Suikeresdoorn en Noorse esdoorn ?

Ik maak me ongerust over m'n honingkamers van de volken die bij het koolzaad staan. Door het hoge glucosegehalte
en het 'koude' weer , kan het kristallisatieproces al in de raten plaatsvinden. Daardoor wordt de honing stroperig.
Het kan zelfs 'cementhoning' worden, dus dat hij niet meer te slingeren is.
Door de enorme regen van de afgelopen dagen en komende dagen zijn mijn volken op de klei niet met de auto
te bereiken. Ze staan te ver van de verharde weg af, Er loopt alleen een 3 meter brede grasberm naar toe naast een
diepe afwateringssloot. De enige manier die ik kan bedenken om een volle honingkamer naar de auto te vervoeren
is een slee. Maar die heb ik niet meer sinds...........enz. Weet iemand van jullie 'n andere manier ?

Doordat ik met jullie aan het brainstormen ben, begint mijn brein pas goed op gang te komen, merk ik, want nu pas
schiet me de methode van de Hunebedbouwers te binnen. Die versleepten zwerfkeien op dierenhuiden.Die zijn ijzersterk.
Ik heb dat al eens nagebootst met 'n stevig dekzeil. Momenteel heb ik de meeste van mijn enkelwandige kasten nog
steeds met dekzeilen beschermd tegen wind en regen. Als het even kan ga ik vandaag de proef doen om honingkamers
op de Hunebedbouwersmanier thuis te krijgen. Ik ben razend benieuwd of de honing zich nog laat slingeren.
Sanntu, hartstikke bedankt dat je me ge-inspireerd hebt. Laat jouw mooie rijpe honing jullie maar goed smaken. Zjef

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Primus » ma 12 mei 2014, 09:56

Door de enorme regen van de afgelopen dagen en komende dagen zijn mijn volken op de klei niet met de auto
te bereiken. Ze staan te ver van de verharde weg af, Er loopt alleen een 3 meter brede grasberm naar toe naast een
diepe afwateringssloot. De enige manier die ik kan bedenken om een volle honingkamer naar de auto te vervoeren
is een slee. Maar die heb ik niet meer sinds...........enz. Weet iemand van jullie 'n andere manier ?

Beste Bee-Tree

Ik zou ze misschien gaan halen per kano of bootje?? als er toch een diepe gracht langs ligt.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Dikte van de honing tijdens het slingeren

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 12 mei 2014, 10:15

Waar mijn bijen precies op hebben gevlogen weet ik niet, in ieder geval blauwe bessen (zit een blauwe bessenkwekerij vlakbij), paardenbloemen en wilg. Ik moet nu wachten tot donderdag of vrijdag voordat ik de honingkamers eraf kan halen. Tot die tijd is het prutweer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten