Zwermen 2016

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Re: Zwermen 2016

Bericht door Bmans » ma 09 mei 2016, 08:48

Gistermiddag een veger gemaakt bij het volk met zwermneiging. De koningin zoeken was een hele klus. Ze is ongemerkt en de ramen zaten vol bijen. Ik heb de koningin kunnen vinden op mijn gehoor. Bij 1 raam met veel eitjes, dat ik extra goed inspecteerde, hoorde ik af en toe (om de 2 of 3 minuten) een piepend/zoemend geluidje. 1x lang (ca 1 seconde) daarna 5x of 6x kort. Na het raam aan beide kanten 3 of 4 maal bekeken te hebben de koningin gespot. Als ze het geluid maakte was ze druk met de vleugels in de weer, zag ik later. Is dit een normaal iets? Ik had het nog niet eerder gezien/gehoord. (Normaal houd ik een raam met koningin ook niet zo lang buiten de kast, is vaak nergens voor nodig).
Ik hoor het wel.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door joselito » ma 09 mei 2016, 09:02

Bmans schreef: Als ze het geluid maakte was ze druk met de vleugels in de weer, zag ik later. Is dit een normaal iets?
De oude koningin was aan het tuten. Als het slecht weer is en ze hebben zwermdoppen, dan doen ze dit soms om te weten hoe ver het staat met de doppen. Vanaf het moment dat ze kwakers horen weten ze de toestand en zullen ze zo snel mogelijk zwermen, terwijl de bijen de kwakers tegenhouden in de cellen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 09:16

Bmans schreef:Gistermiddag een veger gemaakt bij het volk met zwermneiging. De koningin zoeken was een hele klus. Ze is ongemerkt en de ramen zaten vol bijen.
Heb je de koningin meteen gemerkt? Ik heb goede ervaringen met de gekleurde merkstiften, gewoon een stip op de rug zetten. Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=pQ7XN2RUSZs t=1:20. Hierbij wordt de koningin even aangeraakt, dan geef je mensgeur af aan de koningin, maar dat blijkt geen probleem hoewel mij is geleerd dat te vermijden. Zelf zet ik de stip door de koningin even tegen de raat te drukken met de punt van de stift en dun een stip te zetten. Geen gehannes met merkbuisjes en klemmen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door bee-tree » ma 09 mei 2016, 09:17

Bmans schreef:Gistermiddag een veger gemaakt bij het volk met zwermneiging. De koningin zoeken was een hele klus. Ze is ongemerkt en de ramen zaten vol bijen. Ik heb de koningin kunnen vinden op mijn gehoor. Bij 1 raam met veel eitjes, dat ik extra goed inspecteerde, hoorde ik af en toe (om de 2 of 3 minuten) een piepend/zoemend geluidje. 1x lang (ca 1 seconde) daarna 5x of 6x kort. Na het raam aan beide kanten 3 of 4 maal bekeken te hebben de koningin gespot. Als ze het geluid maakte was ze druk met de vleugels in de weer, zag ik later. Is dit een normaal iets? Ik had het nog niet eerder gezien/gehoord. (Normaal houd ik een raam met koningin ook niet zo lang buiten de kast, is vaak nergens voor nodig).
Ik hoor het wel.
Hallo Bmans, wanneer jouw WAARNEMING klopt, verdien je terecht
een groot compliment om twee redenen.
Ten eerste om jouw fenomenale oplettendheid. Ten tweede om jouw evenzo fenomenaal gehoor.
Het zou één van de manieren zijn om een ONGEMERKTE koningin te vinden,
op een raam dat barstens vol bijen zit,
waardoor de hofstaat niet goed te zien is,
en ook niet de open ruimte rondom de hofstaat. Zjef :b10:

P.S. Jouw forumnaam Bmans heb je goed gekozen omdat je MANS genoeg bent om een
moeilijke klus te klaren. Als jouw waarneming klopt mag je van mij Amans heten.
Dit is GEEN flauwe Franciaanse grap ! :)
Extra P.S. Joselito was me een slag vóór. Ik kon zijn reactie niet lezen omdat we tegelijk
aan het 'posten' waren. Ik heb óók even gedacht, zou Bmans het verschil niet kennen
tussen een piepend en een tutend geluid. Vandaar dat ik herhaald geschreven heb:
"Wanneer je WAARNEMING JUIST is of KLOPT of STIMMT" ! Dus het GELUID goed omschreven is.
Laatst gewijzigd door bee-tree op ma 09 mei 2016, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door joselito » ma 09 mei 2016, 09:19

ErikS schreef:"Als je de zuigeling op een andere plek zet en iets voor de vliegopening plaatst, bv een bezem op zijn kop, steen op zijn kant, soort signaalvlag die vanaf de kast en vliegend naar de kast overduidelijk is, valt het terugvliegen mee.
Een zwerm is geen aflegger. De bijen krijgen geheugenverlies na het zwermen waardoor er geen bijen terugvliegen en het verplaatsen zinloos is.
Ook de bezems mag je in de kast laten staan :)

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 09:31

joselito schreef:
ErikS schreef:"Als je de zuigeling op een andere plek zet en iets voor de vliegopening plaatst, bv een bezem op zijn kop, steen op zijn kant, soort signaalvlag die vanaf de kast en vliegend naar de kast overduidelijk is, valt het terugvliegen mee.
Een zwerm is geen aflegger. De bijen krijgen geheugenverlies na het zwermen waardoor er geen bijen terugvliegen en het verplaatsen zinloos is.
Ook de bezems mag je in de kast laten staan :)
Je hebt helemaal gelijk, blunder van me ....... Had mijn eigen opmerking overgenomen van een andere post. Ga me even een uurtje diep zitten schamen en heb de moderator al gevraagd mijn opmerking te verwijderen.
Zwermen kun je zelfs op het moedervolk terugzetten maar ze blijven bij hun koningin, wel bekend.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door FrancA » ma 09 mei 2016, 10:31

ErikS schreef:Een zwerm is geen aflegger. De bijen krijgen geheugenverlies na het zwermen waardoor er geen bijen terugvliegen en het verplaatsen zinloos is.
Ook de bezems mag je in de kast laten staan :)
Boeiend en prettig om te weten!

Imkerpedia:
Het scheppen van een zwerm

...

De kieps laat je vervolgens staan tot de schemering, wanneer er niet meer door de bijen wordt gevlogen. Op dat moment zijn alle bijen dus binnen. Je doekt de kieps op (maakt de onderkant dicht met het doek dat je onder de korf op de grond had gelegd), en neemt de kieps mee om de zwerm elders te huisvesten.

...
Is de informatie hier incompleet/onjuist?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door A.A. Staals » ma 09 mei 2016, 10:38

FrancA schreef:
ErikS schreef:Een zwerm is geen aflegger. De bijen krijgen geheugenverlies na het zwermen waardoor er geen bijen terugvliegen en het verplaatsen zinloos is.
Ook de bezems mag je in de kast laten staan :)
Boeiend en prettig om te weten!

Imkerpedia:
Het scheppen van een zwerm

...

De kieps laat je vervolgens staan tot de schemering, wanneer er niet meer door de bijen wordt gevlogen. Op dat moment zijn alle bijen dus binnen. Je doekt de kieps op (maakt de onderkant dicht met het doek dat je onder de korf op de grond had gelegd), en neemt de kieps mee om de zwerm elders te huisvesten.

...
Is de informatie hier incompleet/onjuist?
Elders kan in het geval ook zijn naast de kast die gezwermd heeft.

ad staals

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door FrancA » ma 09 mei 2016, 10:54

A.A. Staals schreef:
FrancA schreef:Imkerpedia:
Het scheppen van een zwerm

...

De kieps laat je vervolgens staan tot de schemering, wanneer er niet meer door de bijen wordt gevlogen. Op dat moment zijn alle bijen dus binnen. Je doekt de kieps op (maakt de onderkant dicht met het doek dat je onder de korf op de grond had gelegd), en neemt de kieps mee om de zwerm elders te huisvesten.

...
Is de informatie hier incompleet/onjuist?
Elders kan in het geval ook zijn naast de kast die gezwermd heeft.

ad staals
Dat is ook zo.
Mooi!

Letterlijk betekent elders wel:
op eene andere plaats, niet hier. (2) ergens anders, niet hier
Klinkt voor mij als wat verder weg.
Maar zou natuurlijk ook kunnen betekenen: Niet op de plek waar de zwerm geschept is..

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwermen 2016

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 11:16

Hello,

Ik denk dat de woordkeuze "elders" hier ongelukkig is vanwege de dubbele betekenis. Elders in de betekenis niet de plek waar de zwerm is aangevlogen.
Een zwerm gaat niet terug naar zijn oude volk al zet je de zwerm terug ernaast. Eigen ervaring van de volken van mijn ouders toen zwermen nog bij het bijenhouden hoorde.

Grtz,

Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten