Wat deed je vandaag in 2017.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » za 01 apr 2017, 20:48

Hans schreef:Vanavond de bijen naar de Betuwe gebracht. Die staat prachtig in bloei.

Ik had veel voerramen over uit de volken en heb die gewisseld tegen kunstraat om ze ruimte te geven.

Alleen vraag ik me af wat ik nu met 35 ramen vol met voer moet? Misschien weer geven in het najaar?
Hallo Hans,
Zet jij geen jonge volken op?
dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » za 01 apr 2017, 21:17

Alex Mönch schreef:Vanmiddag mijn sterkste Dadantvolk de 3de honingkamer gegeven als extra volksruimte.
Nu kunnen ze er wel even mee voort......er zat nog niet heel veel nectar in de eerste 2,maar dat verwonderd met eigenlijk niks met 4 Dadant ramen met kunstraat in de broedkamer die ze ook aan het uitbouwen zijn.
Komende weken goed de boel in de gaten houden....ik heb me een aantal jaren geleden ook al eens laten verrassen met veel halen tijdens niet al te hoge temperaturen.Toen zat alles helemaal vol.
Hallo Alex,

Dus 1 dadant honingkamer was genoeg geweest.
Je bent te enthousiast.
Nu staan ze veel te groot.

Ik heb volken die meer dan 16 ramen bijen spaarkast hebben dat komt overheen met 9 á 10 Dadantraam.
Ze staan nog steeds op twee broedkamers.
Twee voerraten en twee kantraten uit de onderbak gehaald en nu hebben ze dus vier kunstraat uit te bouwen.
Dat lukt met de binnen komende honing snel.
Het uitbreidende broed vereist ook veel binnen komende nectar.

Zodra het weer wat warmer wordt ga ik aan honingkamers denken en als dan de temperatuur goed blijft ben ik daar ook niet kinderachtig mee.

Natuurlijk moet je op tijd zijn maar de laatste honingkamer zou ik er toch maar afhalen.
Het is nu 1 pas april!!

Dirk.
dertiende

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Hans » za 01 apr 2017, 22:35

Beste Dirk,

Zeker wel, maar geen 35 :wink:

Met 9 volken heb ik genoeg en voor de kunstzwermen heb ik alleen 6 ramers en nog beperkt spaarkasten beschikbaar.

Gr. Hans

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch » za 01 apr 2017, 23:03

Dirk Blanken schreef:
Alex Mönch schreef:Vanmiddag mijn sterkste Dadantvolk de 3de honingkamer gegeven als extra volksruimte.
Nu kunnen ze er wel even mee voort......er zat nog niet heel veel nectar in de eerste 2,maar dat verwonderd met eigenlijk niks met 4 Dadant ramen met kunstraat in de broedkamer die ze ook aan het uitbouwen zijn.
Komende weken goed de boel in de gaten houden....ik heb me een aantal jaren geleden ook al eens laten verrassen met veel halen tijdens niet al te hoge temperaturen.Toen zat alles helemaal vol.
Hallo Alex,

Dus 1 dadant honingkamer was genoeg geweest.
Je bent te enthousiast.
Nu staan ze veel te groot.

Ik heb volken die meer dan 16 ramen bijen spaarkast hebben dat komt overheen met 9 á 10 Dadantraam.
Ze staan nog steeds op twee broedkamers.
Twee voerraten en twee kantraten uit de onderbak gehaald en nu hebben ze dus vier kunstraat uit te bouwen.
Dat lukt met de binnen komende honing snel.
Het uitbreidende broed vereist ook veel binnen komende nectar.

Zodra het weer wat warmer wordt ga ik aan honingkamers denken en als dan de temperatuur goed blijft ben ik daar ook niet kinderachtig mee.

Natuurlijk moet je op tijd zijn maar de laatste honingkamer zou ik er toch maar afhalen.
Het is nu 1 pas april!!

Dirk.
Hoi Dirk,dit volk staat zeker niet te groot.
De Dadant broedkamer zat nog steeds barstensvol met bijen met 1 kunstraat tussen het broed gehangen en 1 ertegenaan.(bij het opzetten van nr 3 onder nr 2)
Deze zullen volledig uitgebouwd zijn en belegd en met larven....de andere 2 met kunstraat niet tegen het broednest .... deze zullen mogelijk iets langer nodig hebben om volledig uitgebouwd te worden.....maar dat is niet erg.Deze ramen met kunstraat worden echter door de bijen niet beschouwd als extra ruimte,maar eerder als ruimte beperking zolang ze nog niet uitgebouwd zijn !
Waar het om gaat is dat de bijen beschikking hebben over voldoende uitgebouwde ramen om geen zwermneiging te krijgen.
Een Dadant broedkamer met nog gedeeltelijk ramen met kunstraat met daarop maar 1 honingkamer is voor dit volk echt veel te weinig.Er zit ook nog veel gesloten broed in dat de komende week/weken uitloopt.De uitgebouwde honingkamers die er nu dus op staan,zorgen er voor dat zelfs bij slecht weer,wanneer de dames allemaal binnen zitten,er geen zwermneiging de kop op steekt.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door harry mouris » zo 02 apr 2017, 10:09

Vandaag de laatste kast van een honingkamer voorzien. Vorige week had ik de overige kasten al een honingkamer gegeven.
De kers staat hier op springen dus het feest kan beginnen. Ook de paardenbloem staat vol in de knop.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » ma 03 apr 2017, 01:30

Ik maak bijna dagelijks een fietstoertje in de buurt om te kijken wat er groeit en bloeit. Nu zag ik dat ze vlakbij uit een aangeplante bosrand van oa eik, haagbeuk, lork, boskers enz, het grootste deel boswilgen dat er spontaan tussen gekomen is hebben weggekapt. Wat verder een spontane bosrand met veel boswilg en berk gekapt en allemaal zomereiken in de plaats geplant. :shock:

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door peter h » ma 03 apr 2017, 10:40

Groen? Ik wordt er geel/groen van :twisted:
gr. Peter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Dirk Blanken » ma 03 apr 2017, 19:25

Natuurlijk moet je op tijd zijn maar de laatste honingkamer zou ik er toch maar afhalen.
Het is nu 1 pas april!!

Dirk.[/quote]
Hoi Dirk,dit volk staat zeker niet te groot.
De Dadant broedkamer zat nog steeds barstensvol met bijen met 1 kunstraat tussen het broed gehangen en 1 ertegenaan.(bij het opzetten van nr 3 onder nr 2)
Deze zullen volledig uitgebouwd zijn en belegd en met larven....de andere 2 met kunstraat niet tegen het broednest .... deze zullen mogelijk iets langer nodig hebben om volledig uitgebouwd te worden.....maar dat is niet erg.Deze ramen met kunstraat worden echter door de bijen niet beschouwd als extra ruimte,maar eerder als ruimte beperking zolang ze nog niet uitgebouwd zijn !
Waar het om gaat is dat de bijen beschikking hebben over voldoende uitgebouwde ramen om geen zwermneiging te krijgen.
Een Dadant broedkamer met nog gedeeltelijk ramen met kunstraat met daarop maar 1 honingkamer is voor dit volk echt veel te weinig.Er zit ook nog veel gesloten broed in dat de komende week/weken uitloopt.De uitgebouwde honingkamers die er nu dus op staan,zorgen er voor dat zelfs bij slecht weer,wanneer de dames allemaal binnen zitten,er geen zwermneiging de kop op steekt.[/quote]

Ok er zitten ruim voldoende bijen in je Dadant broedkamer maar drie honingkamers 1 april is een mop.
Zo staan ze in de zomer op een hele goede dracht.
Eén of ev. twee was ruim voldoende geweest.
Echt honing heb je nog niet denk ik.
Bovendien de overmaat aan jonge bijen bepalen de zwermdrift en die beginnen bij mij nog maar net uit te lopen.

Er komt straks na een aantal koude dagen weer een warmere periode en voor die tijd gaan bij mij mij de volken tot 18 ramen(Segeberger) bijen de 1e BHK's erop met in het midden 4 broed omhoog getrokken en beneden 4 KR.
Bij Dadant kan dat niet.
Vanaf eind april begin ik te kiepen(kijken tussen de broedkamers) geen belegde cellen dan weer afwachten en ev de tweede BHK op.

Ik heb zwermtrage bijen en speeldopjes zijn eral maar nieuw gebouwd darrenraat is er nog niet dan maak ik me geen zorgen.
Alles moet zich nu ontwikkelen en daarvoor is veel energie nodig bij jouw nog meer om de loze HK ruimte af te sluiten.
Het moet een soort balans zijn.

Groeten Dirk.
dertiende

crunx
Berichten:329
Lid geworden op:vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie:Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door crunx » ma 03 apr 2017, 20:32

Oude was ramen omgesmolten - > Was is aan het koelen.

Combinatieteelt geoptimaliseerd bij de fruitbomen dmv het planten van "hulp" plantjes.

Zaden gezet voor het nieuwe seizoen -> O.A.Zonnenbloem, Goudsbloem, Afrikaantjes, Bieslook, Knoflook.

Paar slechte ramen op de brandstapel gezet.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Alex Mönch » ma 03 apr 2017, 22:24

hoi Dirk,hier gaat het denk ik toch veel sneller dan bij jou door eerder hogere temperaturen en een bijna ononderbroken dracht aanbod tot in september.
De ruimte lijkt nu voor in jouw ogen wat veel,maar ik voorspel je,dat over een week of 3 mits het weer natuurlijk goed blijft,deze 3 honingkamers aardig vol zitten.
Bij thuiskomst rook ik weer de nectargeur uit de kasten(en dit bij niet al te beste omstandigheden vandaag)
Morgen wordt het 3 graden warmer dan vandaag,en zal er nog meer binnenkomen :D
Ik zal wel met enige regelmaat laten weten wat de vorderingen zijn en zal dan ook een keer een filmpje maken,zodat je het zelf kunt zien :D

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 11 gasten