petitie Stop de bijensterfte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door kreydt » zo 02 aug 2009, 13:14

Gazetten- en papegaaienpraat, gelul en ongefundeerde beweringen zijn blijkbaar het "hot item".

Als jullie denken dat in de landbouw graag met pesticiden gewerkt wordt, slaat je de bal goed mis. Bij de productiekosten van voeding gaat, na de uurlonen bijna alle geld naar pesticiden.

Waarom denk je dat de "echte" bioboeren met trosjes hun schoffel aan de haak hangen en overschakelen naar een regime dat in het beste geval als "pseudo bioteelt" kan omschreven worden?


Mooi, goed en vooral goedkoop voedsel. Dat is wat jullie willen en dat gaat nu eenmaal niet zonder kunstmatige ingrepen. Hou dus op met het gemekker over pesticiden want die vragen julie zelf.

De meelopers van actiegroepen zouden beter wat molenstenen aan hun voeten binden om te verhinderen dat ze gaan zweven. "Red de zwaluw", "Red de mus", "Red de biodiversiteit" Maar één onkruidje in julie tuin moet met de wortel en al eruit. Eén bladluisje en jullie staan in file bij een tuincentra om god-weet-wat te kopen en daarna in het wilde weg, te spuiten.



kg

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door malle pietje » zo 02 aug 2009, 13:42

Die zin: mooi,goed en goedkoop voedsel? Als je nu,augustus,bij de groetenboer voor 1kilo aardappelen nog 1 euro(2,20gulden)betaald is dit dan goedkoop?en wat moet een kilo aardappelen dan kosten? 20 euro?zou dan de boer die het meeste werk er aan doet er 2a3 eurocent bijkrijgen? Groeten Piet.[:(]

good goan.

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door malle pietje » zo 02 aug 2009, 13:53

malle pietje schreef:
Die zin: mooi,goed en goedkoop voedsel? Als je nu,augustus,bij de groetenboer voor 1kilo aardappelen nog 1 euro(2,20gulden)betaald is dit dan goedkoop?en wat moet een kilo aardappelen dan kosten? 20 euro?zou dan de boer die het meeste werk er aan doet er 2a3 eurocent bijkrijgen? Groeten Piet.[:(]

good goan.
Nog even terug komen op bovenstaande voorbeeld.
De aardappeltornado iets "nieuws"is een aardappel van 150 gr kost gefrituurd met wat friet kruiden erop 2,80 euro per stuk wat neerkomt op 18,66 euro per kilo.
Eten wij dan goedkoop? nee! het is alleen totaal uit het verband gerukt.uut kiekn maar weer.

good goan.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 aug 2009, 14:05

Nog even een voorbeeld .

Ik heb een grote fruitteler naar de kosten van gewasbeschermingsmiddelen per jaar gevraagd .
Dat is ongeveer E 1.000,00 per Hectare aan middelen , (zonder spuitkosten )
Denken jullie echt voor de lol .??

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door Oude Essink » zo 02 aug 2009, 14:23

Mijn beste Guido (Kreijdt),
Sla jij in je enthousiasme om ons de molensteen aan te binden niet een beetje door!
1. Wie zijn die "jullie" van jou eigenlijk.
2. Is het niet zo, dat in de vele decennia van gewassenteelt, de massa-gewassen zo verzwakt zijn, dat zij die pesticiden nodig hebben.
3. is het niet zo, dat met de pesticiden, ook de natuurlijke bestrijders worden weggevaagd.
4. Zou het niet zinniger zijn te werken aan een weg terug in plaats van degenen, die zich verzetten, voor domoren uit te schelden.
De eerste pesticiden, voor zover ik mij herinner, werden vlak voor of na de oorlog ingezet op de aardappels tegen de Coloradokever die de Amerikanen hadden meegebracht. Blijvend gebruik, ook na de uitroeing van de kever, heeft het aardappelgewas verzwakt tot de huidige rampzalige toestand; en zo is het andere teelten vergaan; teelten die in mijn vroege jeugd, onbestreden, goede oogsten opleverden. Is er geen weg terug?
Bij mijn huis had ik een boomgaardje met pruimen; mijn voorgangers bestreden de bomen jaarlijks met een flinke dosis zooi tegen de luis.
Ik wilde dit niet en moest aanzien, dat al vóór de bloei de bladeren waren weggevreten; en het jaar daarop nog eens; "als die bomen zichzelf niet kunnen redden, rooi ik ze" was mijn gedachtengang. maar het derde jaar liep alles voorspoediger en de jaren daarna heb ik geen luis meer gezien en de bomen zijn van ouderdom dood gegaan. Is er geen weg terug?
Wij moeten er ons niet bij neerleggen, dat de manier waarop wij onze consumptiegoederen telen, onze aarde uitendelijk zal vernietigen. Ik vrees, dat degenen die redeneren als jij zelf die molensteen nodig hebben, omdat ze blind geworden zijn voor wat er werkelijk gebeurt.

Afbeelding

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door kreydt » zo 02 aug 2009, 14:50

De discripantie tussen de prijzen bij de boer en de groentehandelaar zijn op zijn minst, onredelijk.
Dit jaar heb ik wéér ( vierde jaar op rij ) een ton of 60, pruimen aan de bomen laten hangen omdat de verkoopprijs minder is dan de plukkosten. ( idem krieken en kersen. ) Maar in de winkel kosten ze nog altijd 200 tot 500 keer meer.

Niets hou je tegen om zelf bij een boer aan huis te kopen aan schappelijke prijzen. Het is goed voor je portemonet en de boer houdt er teminste iets aan over.

Een nuttige petitie zou uitkomst kunnen bieden ( voor betaalbare melk-, brood-, groente- en fruitprijzen ) Maar nuttig en actie groepen gaan niet samen.







kg

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door kreydt » zo 02 aug 2009, 15:48

Beste Hennie,

In tegenstelling tot jou, moet ik van de opbrengst leven. Dit kan alleen door het leveren van "hoeveelheid". ( Qualiteit is zo-wie-zo een vereiste maar wordt niet verloond.) In jouw en ( ook ) mijn tijd was een veeteler met 10 varkjes een VARKENSBOER nu ben je met dat aantal, een hobbist.
Uw pleidooi om gebruik te maken van natuurlijke bestrijders is vandaag de dag, de normale teeltwijze. Spijtig genoeg volstaat dit niet en moet er met chemische middelen gereageerd worden om de nodige qualiteit te kunnen leveren.
Over de keus van de varieteiten heb ik niets maar dan ook niets, in de pap te brokkelen. 'Groot' en 'hard' moet HET zijn en als het dan nog goed smaakt is dat meegenomen. ( Waar zijn vb. die smaakvolle tomaten gebleven??? Nu wordt er bij het irrigatiewater extra keukenzout meegegeven om toch nog iets smaak te hebben. )

Een weg terug is onmogelijk enerzijds door de wereldhandel maar vooral omdat we allemaal verwende en in luxe gewentelde verbruikers zijn.

Ik erg me steeds aan de roepers die vanop de zijlijn, de wereld willen verbeteren. ( maar zelf misbruikt worden door belangen-groepen (of dit nu wetenschappelijke onderzoekers ( het bekomen van werkingsgelden) of gewoon commerciele bedrijven ( vb. de hetze tegen ggo's ) zijn heeft geen belang )) of gewoon "zweven" ( vandaar doe molenstenen ) in nostalgisch gemijmer.






kg

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door malle pietje » zo 02 aug 2009, 20:39

kreydt schreef:
De discripantie tussen de prijzen bij de boer en de groentehandelaar zijn op zijn minst, onredelijk.
Dit jaar heb ik wéér ( vierde jaar op rij ) een ton of 60, pruimen aan de bomen laten hangen omdat de verkoopprijs minder is dan de plukkosten. ( idem krieken en kersen. ) Maar in de winkel kosten ze nog altijd 200 tot 500 keer meer.

Niets hou je tegen om zelf bij een boer aan huis te kopen aan schappelijke prijzen. Het is goed voor je portemonet en de boer houdt er teminste iets aan over.


Een nuttige petitie zou uitkomst kunnen bieden ( voor betaalbare melk-, brood-, groente- en fruitprijzen ) Maar nuttig en actie groepen gaan niet samen.

200 tot 500 x meer! En dan nog beweren dat wij uit zijn op alleen maar goedkoop voedsel.Mag je bij deze prijzen dan nog niet meer een verwende gebruiker zijn? Loop eens een gemiddelde supermarkt binnen en kijk eens bij een krop(je)sla,als je goed kijkt zet je het varkens nog niet voor om op te eten.
Ik snap het even niet meer?





kg


good goan.

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door Hego » zo 02 aug 2009, 20:51

kreydt schreef:

Ik erg me steeds aan de roepers die vanop de zijlijn, de wereld willen verbeteren.
kg


Verbeter de wereld door zelf het goede voorbeeld te geven! Een groentetuin van slechts 35 m-2 kan al het grootste deel van de groentebehoefte van een gezin met 4 personenen leveren. En dit zonder het gebruik van bestrijdingsmiddelen! Belangrijk is om het juiste zaadgoed te kiezen. Vaak doen de oudere soorten het beter dan de F1 hybriden die zonder bestrijdingsmiddelen niet meer te telen zijn.

Het allerbelangrijkste is de grond goed te voeden met compost en mest.




Henri

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: petitie Stop de bijensterfte

Bericht door malle pietje » zo 02 aug 2009, 22:50

joselito schreef:
Jaap v.Popering schreef:


Hieruit blijkt dat je ervaring met gewassen en gewasbeschermingsmiddelen nihil is .

Als volgend jaar alle gewasbeschermingsmiddelen verboden zouden worden , heb jij volgend jaar grote honger .

Jaap v P




inderdaad, het is de luxe hier die mensen toestaat om dergelijke onzin uit te kramen. Waarom ze maar een klein gedeelte van hun inkomen moeten uitgeven aan voedsel, daar staan ze niet bij stil.
Ik weiger om die petitie te tekenen omdat er te veel mensen op die lijst staan waar ik niet mee wil geassocieerd worden.
Als je kunt rekenen,ga dan maar eens rekenen wat jij of jullie per jaar uitgeven aan voedsel(ook die achterlijke prijzen in restaurants en pretparken enz)zet dat eens hier neer en reken ook gelijk even de kostprijs uit!Als dit met de boeren gelijk getrokken werd dan hadden ze gouden tractoren en eggen om te wieden in plaats van om te spuiten. Jaja luxe om onzin uit te kramen.

good goan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten