Kastje staat weer op het dakterras ...

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Frans vanTongeren » wo 07 dec 2005, 18:28

Dag Thomas,
Een mooie serie heb je daar gemaakt.
-
Maar die bij op de perenbloesem wint het volgens mij.
Die glans in het oog, het achterlijf en zelfs op de pootjes, maakt je bij een aaibaar beestje.
Ook die bloem is prachtig; verfijde gradaties !
Zo'n foto maken, lukt maar een keer in je leven

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » vr 17 feb 2006, 20:06

Bij de bijenstal lijkt alles goed te gaan, maar met de bijen in het kastje op het dakterras gaat het volgens mij momenteel niet zo best. Ze hebben duidelijk last van Nosema; er ligt een hoop roer (poep) in de buurt van de vliegopening :

Afbeelding

De bijen hebben waarschijnlijk o.a. gebrek en behoefte aan stuifmeel.
Hoewel ik weet dat het straks een druppel op een gloeiende plaat is heb ik in veel potten op het dakterras wilgentakken in knop gepoot.
De gemeente was flink aan het snoeien en ik heb een aantal takken voor de versnipperaar kunnen behoeden ... :

Afbeelding

Bijen en imker snakken naar het voorjaar !

Thomas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Bart de Coo » vr 17 feb 2006, 23:34

Jammer, ik vond ze zo sympathiek. Maar als ik die foto zo bekijk, dan is hier toch gewoon sprake van roer of de voorjaarsbuikloop? meestal toe te schrijven in veel residuen in de honing? Ik heb dat wel eens met een korf gehad, waar duidelijk te veel heidehoning in zat. Dus hoe weet je nou zo zeker dat dit door nosema komt?

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 feb 2006, 08:21

Beste Thomas,

ik zie een kastje van triplex (of mulitplex) op zeiknattte tegels staan. De bodem zal helemaal gedrengd met water zijn. Troep op de bodemplank neemt het vocht op en gaat binnen no time schimmelen. Bovendien zie ik een heel klein vlieggaatje. Zet je bijenvolk omhoog, zet het droog (dakplaat) en zet het op afwateren. Bovendien houd ik persoonlijk van kasten met veel grotere vlieggaten. Bij roof kan je dan altijd nog een stukje schuimrubber in de vlieggaten stoppen.

jp

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door heidecap » za 18 feb 2006, 13:50

Hoi, Bart!

In de Nosema folder van PPO bijen lees ik onder diagnose :
Trage ontwikkeling, overmatige sterfte, krabbelende bijen voor de kast en uitwerpselen op de vliegplank zijn tekenen van de Nosemaziekte

Ik herken deze syptomen wel bij dit volkje. Veel dode bijen, krabbelaars en bijenpoep op vliegplank en zelfs in de vliegspleet. Wie weet poepen ze zelfs ook in de kast? Ik vind dit alles niet zo fris en zal de boel in het voorjaar met een hete soda-oplossing gaan ontsmetten.
Door besmetting met de darmparasiet "Nosema apis Zander" kunnen de bijen hun poep niet ophouden tot ver buiten de kast.
Bart, praten we hier toch niet over hetzelfde ?

Jelte Pieter, interessant wat je schrijft. Het kastje staat inderdaad wel erg vochtig en tochtig. (dit i.t.t mijn bijenstand) Bovendien zit er een rond gat in de bodem van de kast. Is misschien inderdaad niet ideaal voor de bijen. Ik zal jouw advies ter harte nemen en kijken hoe ik de opstelling kan verbeteren.
Wat het vlieggat betreft, hier lijkt me niets mis mee. Van roverij kan geen sprake zijn, want er zijn geen andere volken in de buurt. Verder neem ik aan dat deze kast in april al veel te klein is voor dit Buckfast-volkje. Ik zal moeten kijken hoe het volk er dan voorstaat.
Ontwikkeld het zich goed en gezond, dan zal het in een grotere kast moeten. Als het zich slecht ontwikkeld dan heeft het groter zetten of verenigen geen zin en zal ik het misschien wel moeten opruimen.

Gelukkig hebben de bijen de winteraconieten op het dakterras wel gevonden ...

Afbeelding


Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kastje staat weer op het dakterras ...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 feb 2006, 09:47

Bovendien zit er een rond gat in de bodem van de kast.
Daar is niets mis mee. Maar de 'tegelkoude' gaat nu rechtstreeks de bijenkast in. Bovendien kan wind de lucht in je kast niet fris houden, omdat briesjes er simpel gezegd 'niet bij' kunnen.

Geef het volkje idd een kans. Stuifmeel kan wonderen doen in het voorjaar.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten