Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door marc » vr 04 feb 2011, 10:58

Jeroen, bijen vliegen zelfs op vuil stof of cement als ze niet veel beters vinden.
Het heeft niets met 'uit de nek kletsen' te maken maar alles met hun overlevingsdrang en de stress die erbij komt kijken als ze niet genoeg vinden.
Het feit dat de AID volop leliepollen terug vindt, zegt voor mij genoeg.
Gr. Marc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Hans van der Post. » vr 04 feb 2011, 11:17

Jeroenvt schreef:[..............] Iemand (AID of imkers) kletst hier uit de nek.
Kan. :be2:

Een ding weet ik zeker bijen vliegen niet op leliebloemen. Zelf heb ik in Rijnsburg - is een buurgemeente - een aantal jaren naast een lelie veredeling -en vermeerderingsbedrijf met een drietal bijenvolken gestaan.

Heb in die jaren toen gezien dat bijen niet op leliebloemen vliegen!
Er zou ook wat anders aan de hand kunnen zijn: Wat voor een (on) kruiden groeide er aan de rand van de lelievelden?
Zouden daar de bijen op gevlogen hebben? en vervolgens op die wijze het sproeistof op hun bast hebben gekregen?
En stuifmeel wat van leliebloemen gemakkelijk door wind naar beneden valt. Het stuift niet maar valt in "brokjes" naar omlaag.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door A.A. Staals » vr 04 feb 2011, 11:39

Jeroenvt schreef:Oké, dus de AID toont leliepollen en gif aan op bijen en vervolgens stellen dat bijen niet op lelies vliegen. Iemand (AID of imkers) kletst hier uit de nek.
Ik heb hier nergens gelezen dat dat aangetoond is.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » vr 04 feb 2011, 11:54

jasper-k schreef: AID er bij gehaald, onderzoek gedaan aan de kadavertjes, bijen droegen pollen van lelies en bestrijdingsmiddelen, okay, maar dan...
nooit achterhaald of het ze het op 1 dezelfde locatie hebben verzameld en of het gif van de leliekweker was...
Met andere woorden, bijen van de stand gehaald en ze zijn weer redelijk bij getrokken, wat er precies gebeurd is blijft een raadsel...

cheers
Dan zal hier toch wel ergens een rapport van zijn??? Mischien is dat hier te plaatsen ??? . Ik ben voornamelijk benieuwt naar de werkzame stof van het gif wat aangetoond is , en of er andere pollensoorten aanwezig waren .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op vr 04 feb 2011, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jeroenvt » vr 04 feb 2011, 11:54

jasper-k schreef:AID er bij gehaald, onderzoek gedaan aan de kadavertjes, bijen droegen pollen van lelies en bestrijdingsmiddelen,
Sorry hoor, maar er zitten dus pollen van lelies op bijenkadavers. In feite doet het er dan niet toe of die bijen dan zelf op lelies vliegen (wat dus blijkbaar niet voor de hand ligt) of dat eea via een andere stap gebeurt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door A.A. Staals » vr 04 feb 2011, 12:17

Alles nog eens nalezend zie ik dat ik een artikel heb gemist. En gaat het bij Gerard Vos en Jasper K. niet om de zelfde teler/imker. Heb ik dat goed?

ad staals

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jeroenvt » vr 04 feb 2011, 12:30

Nee, dat heb je juist. Maar er zijn dus aanwijzingen dat leliegif iets doet met bijen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » vr 04 feb 2011, 13:21

Jaap v.Popering schreef:
jasper-k schreef: AID er bij gehaald, onderzoek gedaan aan de kadavertjes, bijen droegen pollen van lelies en bestrijdingsmiddelen, okay, maar dan...
nooit achterhaald of het ze het op 1 dezelfde locatie hebben verzameld en of het gif van de leliekweker was...
Met andere woorden, bijen van de stand gehaald en ze zijn weer redelijk bij getrokken, wat er precies gebeurd is blijft een raadsel...

cheers
Dan zal hier toch wel ergens een rapport van zijn??? Mischien is dat hier te plaatsen ??? . Ik ben voornamelijk benieuwt naar de werkzame stof van het gif wat aangetoond is , en of er andere pollensoorten aanwezig waren .

Jaap v P
Sorry . ik heb al een keer bijgesteld dus doe het maar op deze wijze . ,Ik ben al wat ouder en mijn gedachten lopen niet altijd even snel , maar tijdens de maaltijd kwam de gedachte bij mij dat ; Wanneer de A.I.D. een onderzoek komt doen , en jij geeft een mogelijke oorzaak aan , nemen zij ook een monster op het aangewezen veld , ik wil dan ook deze vraag nog even toevoegen . Het Gif wat aangetoond is op de Bijen , komt dit overeen met het gif op het monster wat van de Lelie afgenomen is ?? . En wat is Leliegif ?????????

Jaap v P

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door jasper-k » vr 04 feb 2011, 13:25

nee het gaat niet om dezelfde imker, en waarschijnlijk niet om dezelfde lelieboer, ik weet niet waar de imker met 40 jaar ervaring woont die alles nu kwijt is, misschien woont hij wel bij mijn collega in de buurt, maar dat lijkt me sterk.
Ik zal mijn collega is vragen of hij een rapport heeft gekregen van de AID.
Ik weet dat er er verschillende soorten stuifmeel bij de bijen werden aangetroffen maar de hoofdmoot was lelie.
Dit is onderzocht in wageningen.
Er is toen geconstateerd dat de gebruikte gifstof in ieder geval in de lelie branch gebruikt word.
omdat het grootste gedeelte lelie stuifmeel was, hebben ze daarnaar verder gezocht.
alleen niks kunnen vinden.

cheers

ps over een eventueel verslag zal ik later berichtten!
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jeroenvt » vr 04 feb 2011, 13:27

Hmm, dat laatste is dan volgens Jasper niet gebeurd. En leliegif is een taalkundig onjuiste benaming van gif welke op lelies gebruikt wordt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten