Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door petro » di 02 aug 2016, 20:55

Vandaag gekeken of mijn p-moer en f1 moer die ik gister heb opgehaald bij Ferry Bantjes Senior uit hun nicot opsteek rooster en kluisje waren.
F1 in miniplus liep langzaam over 1 van de toplatten(zag er niet echt enthousiast uit) in kastje met een tennisbal bijen.
P moer liep al vrolijk en eierleggend rond omringd door een groepje verzorgende bijen,in een grote kast met drie broedkamer ramen bijen waarvan 1 met uitlopend broed.
Petro

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » di 02 aug 2016, 21:06

Die miniplus heeft veel te weinig bijen om de f1 goed te kunnen verzorgen....daar moeten dringend bijen bij.
Het beste is om jonge bijen uit een honingkamer,af te slaan in een emmer....dan de miniplus met de f1 minstens een km of 4 van de kast waar de honingkamer bijen uit komen....de honingkamer bijen 2 uur in de emmer laten afgedekt met horregaas....af en toe besproeien met wat suikerwater en dan na 2 uur tijdens de schemering tegen de geopende ingang van de miniplus schudden.....dan lopen ze erin en is het miniplus volkje versterkt.
Op korte termijn doen,anders kost het je de f1
Groet Alex

Voor nood kun je ook de honingkamer bijen rechtstreeks in de miniplus gooien(wel eerst een beetje besproeien met suikerwater) bij de f1....miniplus afsluiten en morgen een km of 4 verder wegbrengen zodat de honingkamer bijen niet terug vliegen naar de kast waar ze uit kwamen.

Brrt
Berichten:23
Lid geworden op:za 05 okt 2013, 09:57
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Brrt » wo 03 aug 2016, 14:09

Alex Mönch schreef:Die miniplus heeft veel te weinig bijen om de f1 goed te kunnen verzorgen....daar moeten dringend bijen bij.
Het beste is om jonge bijen uit een honingkamer,af te slaan in een emmer....dan de miniplus met de f1 minstens een km of 4 van de kast waar de honingkamer bijen uit komen....de honingkamer bijen 2 uur in de emmer laten afgedekt met horregaas....af en toe besproeien met wat suikerwater en dan na 2 uur tijdens de schemering tegen de geopende ingang van de miniplus schudden.....dan lopen ze erin en is het miniplus volkje versterkt.
Op korte termijn doen,anders kost het je de f1
Groet Alex

Voor nood kun je ook de honingkamer bijen rechtstreeks in de miniplus gooien(wel eerst een beetje besproeien met suikerwater) bij de f1....miniplus afsluiten en morgen een km of 4 verder wegbrengen zodat de honingkamer bijen niet terug vliegen naar de kast waar ze uit kwamen.
Dank hiervoor. Ik heb een zelfde issue nadat ik mijn apidea heb overgehangen in een miniplus.
Hoeveel bijen zouden er bij moeten, twee bekertjes?

En welke suikerconcentratie kan het beste worden gebruikt om de bijen te besproeien?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » wo 03 aug 2016, 17:57

Hangt af van de hoeveelheid bijen die er al in zitten.
Je kunt er gerust 4 bekertjes bijen bij doen en dan over een paar dagen kijken hoe de bezetting is en dan eventueel nog meer er bij doen.
Sproeien met een suiker oplossing 1:1
En de miniplus steeds beetjes voeren ook 1:1 suiker oplossing.
En niet meer dan een half jampotje per keer...ook in de gaten houden dat je ze niet overvoerd,zodat de koningin door kan blijven leggen.
Pas op voor roverij.
Groet Alex

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door petro » do 04 aug 2016, 21:18

Met de waarschuwing van Alex in mijn hoofd me mini plus ingedoken,wat blijkt het langzame gedrag werd veroorzaakt door honger.Het kastje bleek te zijn leeggeroofd. Moer niet meer aanwezig.
De nog enkele bijen afgeslagen voor hun eigen volk waar ze met open armen werden ontvangen en gelijk gevoerd.Blijken er in de bovenbak nog enkele bijtjes te zitten met tot mijn grote verbazing het F1 moertje.
Wegens tijdgebrek haar maar in een kluisje gedaan met een 5 tal bijen en api-fonda.Ze aten gelijk en voerde elkaar en het moertje.
Ze op de dekplaat van een groot volk gelegd en morgen maar weer een nieuwe schudzwerm maken en elders plaatsen met haar.Opnieuw in het kooitje invoeren ze is nu totaal van de leg natuurlijk.
Petro

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » do 04 aug 2016, 22:18

Petro,
Kastje opnieuw vullen met een schudzwermpje...2uur laten zonder de koningin in te hangen.
Na 2 uur,kooitje met koningin met propje suikerdeeg inhangen en 2 dagen afgesloten laten staan.Na een dag controleren of de koningin uit het kooitje is.
morgens en avonds met een plantenspuitje wat water sproeien door het bodemgaas.
Op de avond van de 2de dag kastje verhuizen(ver genoeg zodat ze niet terug vliegen)
Doe dit echt avonds,anders knallen ze het kastje uit wanneer je dat overdag zou doen.
Kastje avonds geopend is de manier waarop ze wanneer het licht wordt heel rustig 1 voor 1 zich gaan invliegen en het geen chaotische bende wordt van zoekende bijen.
Succes...groet Alex

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door mick » vr 05 aug 2016, 14:17

Gisteren een aflegger gecontroleerd, zag ik bijen die doppen aan het afbreken waren met de pop nog in. Toen ik wat verder keek zag ik Hare Majesteit rondlopen. :clap:
Voor het moment is het nog een tengere jonge dame, ben benieuwd of de bruidsvlucht gaat lukken.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door petro » vr 05 aug 2016, 14:53

Zo, nieuwe schudzwerm gemaakt. Netjes na twee uurtjes F1 moertje opnieuw ingehangen.
Staat nu donker,koel en gesloten.
Anderhalf raampje water,in bakje,bodem wat apifonda en een stuk raam met stuifmeel.
Mag toch hopen dat het goed gaat.
Petro

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Alex Mönch » vr 05 aug 2016, 18:37

Petro,
Wat voor andere raten hangen in het kastje ?

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Steve_Delannoye » vr 05 aug 2016, 19:04

Vandaag mijn dracht gebied wat gaan verkennen met de fiets om de zorgen van de voorbije weken wat te vergeten. Tot mijn grote verbazing zag ik zo'n kilometer akkerlanden met korenbloem kaasjeskruid,mosterdzaad op amper een kilometer van mijn deur. Dat ik dit niet eerder had gezien. Het inzaaien is niet overal even goed gelukt maar het maakte me toch blij. Daarnaast zijn ook al de eerste gerstakkers ingezaaid met groenbemester. Dit maakt mijn (klote)zomer toch iets beter

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Steve_Delannoye op vr 05 aug 2016, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten