Bijenhuis 3.0

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
marianvoor
Berichten:63
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 12:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door marianvoor » ma 01 apr 2013, 23:00

De NBV doet heus wel heel goede dingen, maar de exploitatie van de winkel kost te veel. Een winkel moet zich zelf kunnen bedruipen en nog beter, winst maken. Een winkel die geen winst maakt kan je beter opdoeken, want die wordt met een slecht beleid, een bodemloze put. Vraag maar aan het bestuur van je vereniging of je het financiële verslag (die de besturen inmiddels hebben ontvangen) mag lezen. En kijk dan vooral hoe de afdeling Handel er voor staat.
Ons bestuur heeft zijn conclusie getrokken en een brief aan de NBV gestuurd.
Weet je hoe je bestuur er over denkt en of het zijn mening aan de NBV heeft door gegeven? Neen? Vragen over de financiële jaarstukken dienen uiterlijk 14 dagen voor de vergadering schriftelijk te worden ingediend bij het secretariaat.
Voor iemand die in Wageningen of omgeving woont is de NBV winkel natuurlijk erg handig. Wel eens de prijzen vergeleken met andere (internet)winkels? Gelukkig hebben wij nu de Imkershop in Middelburg.

Marian Voorneman ( die zelf een winkel heeft gehad)
NBV afdeling Walcheren
marian voorneman

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door FerryB » ma 01 apr 2013, 23:44

En nog steeds geen enkele reactie van onze vereniging???
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 apr 2013, 00:33

En nog steeds geen enkele reactie van onze vereniging???
Ze hoeven natuurlijk niet te reageren. Dit is een onafhankelijk forum. Bovendien zullen ze ook alleen maar via de vergadering reageren, wat mij op zichzelf ook de juiste weg lijkt. Zo te horen, zijn er nogal wat stemmen tegen.

gr.

Ex-NBVers zijn ooit wel loyaal geweest aan de vereniging. Met een nieuwe wind in de zeilen willen ze mss. wel weer lid worden.
JP

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door jossmits » di 02 apr 2013, 09:06

Ik reageer weer als niet lid (hoewel over 2 maanden heb ik weer een huis in nederland, misschien wordt ik dan weer lid).
Zoals ik het lees is niets doen geen optie. De huidige situatie voldoet immers niet aan de (arbo) normen.
Ik meen dat de volgende alternatieven qua investeringen en exploitatie met elkaar vergeleken moeten worden. Misschien is dat al door het bestuur gedaan en mogelijk zijn er nog meer alternatieven.
1. doen van de minimale investering om aan de normen te voldoen en verder op de huidige voet doorgaan.
2. sluiten winkel en alleen een webwinkel. Van de webwinkel kunnen alle leden over heel nederland profiteren. Misschien nog afzonderlijke prijzen voor leden en niet-leden. (persoonlijk geloof ik dat in de toekomst voor de soort produkten die in de winkel worden verkocht geen plaats is voor gewone winkels, zelf koop ik mijn imkermateriaal alleen nog via web-winkels)
3. de investering die het bestuur voorstelt. Dit gaat veel verder dan een winkel, maar dient m.i. ook echt als een promotie voor het imkeren. Ik kan mij de gedachte hierachter goed voorstellen. Ik heb wel twijfels over de financiele haalbaarheid.

Jos

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » di 02 apr 2013, 10:38

Een verbouwing is in feite alleen maar zinvol voor mensen die daadwerkelijk gebruik maken van het gebouw, én de mensen die
bereid zijn om voor het kopen van spullen of het volgen van een cursus de auto willen pakken (lees: kosten willen maken).
Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen dat daadwerkelijk zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een overgrote meerderheid van NVB-leden niet bij het
Bijenhuis komt en er ook niet koopt. Webwinkels zijn veel handiger en wat sommige produkten betreft wellicht goedkoper.
Bovendien heb ik al eerder gezegd dat het onzinnig is om mensen naar Wageningen te willen hebben voor cursussen of trainingen want dat brengt aanzienlijk
meer kosten met zich mee dan het lokaal (bij de verenigingen) geven van cursussen.
Het verbouwen van dat gebouw heeft voor mij dan ook behoorlijk de schijn van "iets doen voor onszelf" in plaats van dat je de mogelijkheden benut
om daadwerkelijk dingen voor ALLE leden te doen.
En als dat dan ook nog met ledengeld gaat gebeuren vind ik dat absoluut niet kunnen. Ik heb geen zin om mee te betalen aan iets waar ik geen
(of nauwelijks) gebruik van maak. Mijn lidmaatschap gaat dan ook meteen de prullenbak in als er ledengeld wordt besteed aan die verbouwing.

Ik zeg maar zo: als je iets wil kopen, moet je sparen! Niet geld van een stapeltje pakken wat daar niet voor bedoeld is.

Paul

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 apr 2013, 11:04

Het verbouwen van dat gebouw heeft voor mij dan ook behoorlijk de schijn van "iets doen voor onszelf" in plaats van dat je de mogelijkheden benut
om daadwerkelijk dingen voor ALLE leden te doen.
Lees het boek van Wiep Top eens en dan ook de nabeschouwing. Hierin is een deel gewijd aan dezezelfde problematiek. Kort door de bocht gezegt: de NBV kampt al van voor WOII met financiele tekorten dat voor een belangrijk deel te wijten is aan de afdeling Handel. Het is ONGELOVELIJK dat na 70 jaar er nog niets is veranderd of de problemen misschien nog wel groter zijn dan ooit.

Helemaal in tijden van crisis is een dergelijke verbouwing onverstandig. Het NBV/bijenhuis zit in een te grote jas. Afstoten dus. Kleiner gaan wonen en veel meer richten op de kerntaken. Minder commercieel en meer beharteging en verankering van imkerbelangen bij overheden en telers en eventueel onderzoeksinstellingen.

Gr.

JP
JP

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Paul67 » di 02 apr 2013, 11:16

Het NBV/bijenhuis zit in een te grote jas. Afstoten dus. Kleiner gaan wonen en veel meer richten op de kerntaken. Minder commercieel en meer beharteging en verankering van imkerbelangen bij overheden en telers en eventueel onderzoeksinstellingen.
Juist! Maar ja, als je als je zelf het idee hebt dat je goed bezig bent (en/of als je misschien niet zo erg open staat voor verandering en/of kritiek, of misschien wel gewoon ronduit vind dat jou manier de enige en de beste is)...volhard je natuurlijk in datgene wat je doet. Verandering en misschien zelfs wel plaats maken voor
mensen die een betere visie hebben wordt gezien als verliezen en dat ligt natuurlijk moeilijk...

Paul

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 apr 2013, 13:25

Juist! Maar ja, als je als je zelf het idee hebt dat je goed bezig bent (en/of als je misschien niet zo erg open staat voor verandering en/of kritiek, of misschien wel gewoon ronduit vind dat jou manier de enige en de beste is)...volhard je natuurlijk in datgene wat je doet. Verandering en misschien zelfs wel plaats maken voor
mensen die een betere visie hebben wordt gezien als verliezen en dat ligt natuurlijk moeilijk...
Hierop voortbordurend: wat mijn inziens ook een probleem is, is dat de eigen cultuur binnen de NBV nogal instant wordt gehouden. In de bijna 15 jaar dat ik lid ben, heb ik bij mijn weten nog nooit een open vacature in Bijen gezien voor een positie van bestuurslid. In de meeste gevallen heeft het bestuur alweer een kandidaat geselecteerd die haar welgevallig is. Op die manier krijg je nooit echte verniewing en een breed draagvlak binnen je bestuur. Dit zou wel anders kunnen. Bent u het niet met opmerking: zeg het maar. Dit is des te pijnlijker, als je nagaat dat er verschillende commissies inactief zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er niet genoeg (gekwalificeerde) JONGE mensen binnen de NBV zijn.

gr.
JP

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door jossmits » di 02 apr 2013, 13:47

Jelte,
Ik ben geen lid van NBV, Maar ik zie op hun site bij punt 9 van de ALV van 27 april a.s. dat er een bestuursverkiezing is. Het lijkt me dat degenen die willen dat het anders moet zich daar kandidaat kunnen stellen als tegenkandidaat op de kandidaten die het bestuur voordraagt.
Ik zou zeggen: wat let je (en de anderen die kritiek hebben op het bestuur.)

Jos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis 3.0

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 apr 2013, 14:07

Jelte,
Ik ben geen lid van NBV, Maar ik zie op hun site bij punt 9 van de ALV van 27 april a.s. dat er een bestuursverkiezing is. Het lijkt me dat degenen die willen dat het anders moet zich daar kandidaat kunnen stellen als tegenkandidaat op de kandidaten die het bestuur voordraagt.
Ik zou zeggen: wat let je (en de anderen die kritiek hebben op het bestuur.)

Jos
Ik heb er zeker wel eens over nagedacht om dat te doen, maar voorlopig niet. Te druk met ander zaken en ik verhuis te vaak. Bovendien woon ik te ver van Wageningen af. Maar over een aantal jaren zal ik het zeker overwegen. Ik zou wel in een commissie zitting willen nemen waarvoor je minder hoeft te vergaderen dat op afstand bestuur is.

Gr.
JP

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten